UMIN試験ID | UMIN000018988 |
---|---|
受付番号 | R000021962 |
科学的試験名 | クロスオーバーデザインによる認知症を持つ人の家族介護者への包括的教育プログラムの効果検証研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2015/12/31 |
最終更新日 | 2019/02/04 15:56:17 |
日本語
クロスオーバーデザインによる認知症を持つ人の家族介護者への包括的教育プログラムの効果検証研究
英語
Verification of the effects of a comprehensive educational program for carers of people living with dementia, by cross-over design
日本語
認知症を持つ人の家族介護者への包括的教育プログラムの効果検証
英語
Verification of the effects of a comprehensive educational program for carers of people living with dementia
日本語
クロスオーバーデザインによる認知症を持つ人の家族介護者への包括的教育プログラムの効果検証研究
英語
Verification of the effects of a comprehensive educational program for carers of people living with dementia, by cross-over design
日本語
認知症を持つ人の家族介護者への包括的教育プログラムの効果検証
英語
Verification of the effects of a comprehensive educational program for carers of people living with dementia
日本/Japan |
日本語
認知症
英語
Dementia
神経内科学/Neurology | 老年内科学/Geriatrics |
精神神経科学/Psychiatry | 看護学/Nursing |
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
認知症を持つ人の家族介護者に対する包括的教育プログラムの効果検証
英語
We verified the effects of the comprehensive education program (CEP: a configuration with medical, dementia care-related, psychological, and social welfare-related domains, with multidisciplinary instruction and the introduction of interactive exercises )for carers of people living with dementia.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
説明的/Explanatory
該当せず/Not applicable
日本語
ストレス反応(1:抑うつ、2:バーンアウト)
アウトカム調査について、研究対象者に対し、The first term開始時(Time1)と3か月後(Time2)、The second term開始時(Time3)と3か月後(Time4)、以上1人あたり計4回の自記式アンケートを実施した。
英語
The stress responses <1:Depression(The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale; CES-D),2:Burn-out(Pines Burnout Measurement-Japanese version; BM-J)>.
There was then an investigation of the outcomes of the present study: study subjects took a total of four self-reported questionnaires per person, at the start of the first term (Time1) and three months later(Time2), as well as at the start of the second term(Time3) and three months later(Time4).
日本語
1:介護コーピング
2:認知的介護評価
英語
3:Care coping <The Family Crisis Oriented Personal Evaluation Scale; F-Copes>,
4:Cognitive Care-giving Appraisal
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
試験参加者がブラインド化されている単盲検/Single blind -participants are blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
準ランダム化/Pseudo-randomization
4
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
コースA:包括的教育プログラムから開始
プログラム参加(Time 1)→3か月後→プログラム終了(Time 2)
英語
<Course A:Start group from the CEP>
Participating in the CEP:Before (Time1), After 3 months(Time2)
日本語
コースA:包括的教育プログラムから開始
Time 2→1か月Carry over→冊子で自習開始(Time 3)→冊子で自習終了(Time 4)
英語
<Course A:Start group from the CEP>
After Time2, Carry over:1month, Self-study: Before(Time3),After 3 months(Time4)
日本語
コースB:認知症ケア冊子から開始
自習開始(Time 1)→3か月後→自習終了(Time 2)
英語
<Course B: Start group from the control group>
Self-study with dementia care pamphlet:
Before(Time1),After 3 months(Time2)
日本語
コースB:認知症ケア冊子から開始
Time 2→1か月Carry over→プログラム参加(Time 3)→プログラム終了(Time 4)
英語
<Course B: Start group from the control group>
After Carry over:1 month, Participating in the CEP: Before(Time3),After 3months(Time4)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
本研究の対象者は、国立長寿医療研究センターもの忘れ外来に通院中で、認知症が進行過程にある人のCarersとした。そのうち、以下、3点の研究適合基準を満たすCarersに、本研究の主旨や目的を口頭および書面にて説明し、研究への同意を得た。研究適合基準は、1:認知症の確定診断後、数年以上経過している、2:現在、Carersが認知症を持つ人を在宅で介護している、3:Carersであり、介護専門職ではないこと、とした。
英語
The subjects of the present study were carers of people whose dementia is in the process of progressing, during attendance of the Memory Clinic of Japan's National Center for Geriatrics and Gerontology. Those carers who met the following three study criteria received a verbal and written explanation of the study intent and purpose, and gave consent to participate in the study. The study criteria were - 1: 3 years or more have passed since a definitive diagnosis of dementia; 2: carers currently providing at-home care for a person living with dementia; 3: people who are carers, and who are not professional caregivers.
日本語
1:家族介護者が介護専門職。
2:要介護者が施設で生活している。
3:要介護者の診断名がMCIか初期認知症。
英語
1: Carers are long-term care profession.
2: People with dementia are living in a care home.
3: People with dementia's diagnosis are the early stage of dementia or MCI.
60
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 清家 理 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Aya Seike |
日本語
1:国立長寿医療研究センター,2:京都大学
英語
1:National Center for Geriatrics and Gerontology,2:Kyoto University
日本語
1:もの忘れセンター、2:こころの未来研究センター
英語
1:The Center for Comprehensive Care and Research on Memory Disorders,2: Kokoro research center
日本語
京都市左京区吉田下阿達町46
英語
46 Shimoadachi-cho,Yoshida,Sakyo-ku,Kyoto 606-8501 JAPAN
075-753-9670
seike.aya.6u@kyoto-u.ac.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 本多利奈 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Rina Honda |
日本語
国立長寿医療研究センター
英語
National Center for Geriatrics and Gerontology
日本語
研究医療課
英語
The division of medical research consultation
日本語
愛知県大府市森岡町7丁目430番地
英語
7-430,Morioka-cho,Ohbu City,Aichi
0562-46-2311
honda-r@ncgg.go.jp
日本語
その他
英語
National Center for Geriatrics and Gerontology
The Center for Comprehensive Care and Research on Memory Disorders
日本語
国立長寿医療研究センターもの忘れセンター
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
National Center for Geriatrics and Gerontology
日本語
国立長寿医療研究センター
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2015 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験中止/Terminated
2013 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2013 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2015 | 年 | 02 | 月 | 16 | 日 |
2015 | 年 | 04 | 月 | 16 | 日 |
2015 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
日本語
英語
2015 | 年 | 09 | 月 | 12 | 日 |
2019 | 年 | 02 | 月 | 04 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000021962
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000021962
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |