UMIN試験ID | UMIN000024718 |
---|---|
受付番号 | R000028435 |
科学的試験名 | 発達性ディスレクシアへの応用を踏まえた, 視覚機能トレーニング効果の基礎的検討のための介入研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2016/11/04 |
最終更新日 | 2017/11/07 11:05:29 |
日本語
発達性ディスレクシアへの応用を踏まえた,
視覚機能トレーニング効果の基礎的検討のための介入研究
英語
Intervention study of the visual function training for application to developmental dyslexia.
日本語
視覚機能トレーニング
英語
visual function training
日本語
発達性ディスレクシアへの応用を踏まえた,
視覚機能トレーニング効果の基礎的検討のための介入研究
英語
Intervention study of the visual function training for application to developmental dyslexia.
日本語
視覚機能トレーニング
英語
visual function training
日本/Japan |
日本語
健常成人
英語
normal adult
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
発達性ディスレクシアの読み・書き障害の原因と考えられる視覚機能のトレーニングの効果について,一般健常成人を対象に脳波を測定して基礎的な検討を行う
英語
The dysfunction of reading and writing in developmental dyslexia were suspected to be due to visual function.
We investigated that effect of training on visual function in normal adults, using event-related brain potential (ERP).
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
説明的/Explanatory
該当せず/Not applicable
日本語
トレーニング前後の脳波におけるERP振幅の変化量
英語
The amount of change of the ERP amplitude before and after the training.
日本語
トレーニング前後の記憶・注意検査課題(数唱,視覚記憶課題,リーディングスパンテスト,視覚注意スパン)の正答数
トレーニング遂行時の正答数
英語
The number of the correct answers of memory and attentional task(digit span, visual memory task, reading span task, visual attention span, and reading aloud test) before and after the training.
The number of the correct answers in training performance.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
視覚注意機能トレーニング
英語
visual attention training (25 days)
日本語
視覚ワーキングメモリトレーニング
英語
visual working memory training (25 days)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
29 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
北海道大学で実験可能で,かつ25日のトレーニングを2日以上期間を空けないで実施可能な者。
本研究への参加にあたり十分な説明を受けた後、十分な理解の上、本人の自由意思による文書同意が得られた者
英語
The person that we can examine it in Hokkaido University and training of 25th is possible without rest period more than two days.
The person who agreed to a participation after informed an adequate explanation for the study.
日本語
今までにDSM-5における神経発達症群の診断を受けたことがある者。
研究責任者が被験者として不適当と判断した者。
英語
The person who has received a diagnosis of theNeurodevelopmental Disorders in DSM-5 until now.
The person whom experimenter judged to be inappropriate as a participant.
24
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 土田幸男 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Yukio TSCUHIDA |
日本語
琉球大学大学院医学研究科
英語
Graduate school of medicine, University of the Ryukyus
日本語
脳神経外科学講座
英語
Department of Neurosurgery
日本語
沖縄県中頭郡西原町上原207番地
英語
207, Uehara Nishihara-cho, Okinawa 903-0215, Japan
098-895-1171
tsuchida@mail.ryudai.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 土田幸男 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Yukio TSUCHIDA |
日本語
琉球大学大学院医学研究科
英語
Graduate school of medicine, University of the Ryukyus
日本語
脳神経外科学講座
英語
Department of Neurosurgery
日本語
沖縄県中頭郡西原町上原207番地
英語
207, Uehara Nishihara-cho, Okinawa 903-0215, Japan
098-895-1171
tsuchida@mail.ryudai.jp
日本語
その他
英語
Graduate school of medicine, University of the Ryukyus
Department of Neurosurgery
日本語
琉球大学大学院医学研究科
日本語
脳神経外科学講座
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology.
Japan society for the promotion of science.
日本語
日本語
日本学術振興会
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
北海道大学大学院教育学研究院
英語
Graduate School of Education, Hokkaido University
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
北海道大学大学院教育学研究院
2016 | 年 | 11 | 月 | 04 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
視覚ワーキングメモリ(WM)および視覚注意(VA)スパントレーニングに一般的効果は見られなかった。事象関連電位の結果からは,VAスパン群ではなく,WMトレーニングにより初期選択的注意が向上した可能性が示唆された。本研究は,VAスパンよりWMトレーニングの方が効果的だが,その効果は限定的である可能性を示唆している。
英語
There was no general effect on visual working memory (WM) and visual attention (VA) span training. In the results of event related potentials, it was suggested that WM training, rather than VA span, improved early selective attention. This study suggests that WM training is more effective than VA span, but its effect may be limited.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2016 | 年 | 11 | 月 | 16 | 日 |
2016 | 年 | 11 | 月 | 16 | 日 |
2017 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2017 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2017 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2017 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2016 | 年 | 11 | 月 | 04 | 日 |
2017 | 年 | 11 | 月 | 07 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000028435
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000028435
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |