UMIN試験ID | UMIN000028111 |
---|---|
受付番号 | R000032174 |
科学的試験名 | 歯科補綴学教育における反転授業の学習効果を検証する盲検的ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/09/01 |
最終更新日 | 2022/12/28 14:03:24 |
日本語
歯科補綴学教育における反転授業の学習効果を検証する盲検的ランダム化比較試験
英語
Efficacy of flipped classroom compared to lecture-based traditional classroom in undergraduate prosthodontic education: a randomized controlled superiority trial.
日本語
歯科補綴学教育における反転授業の学習効果を検証する盲検的ランダム化比較試験
英語
Efficacy of flipped classroom compared to lecture-based traditional classroom in undergraduate prosthodontic education: a randomized controlled superiority trial.
日本語
歯科補綴学教育における反転授業の学習効果を検証する盲検的ランダム化比較試験
英語
Efficacy of flipped classroom compared to lecture-based traditional classroom in undergraduate prosthodontic education: a randomized controlled superiority trial.
日本語
歯科補綴学教育における反転授業の学習効果を検証する盲検的ランダム化比較試験
英語
Efficacy of flipped classroom compared to lecture-based traditional classroom in undergraduate prosthodontic education: a randomized controlled superiority trial.
日本/Japan |
日本語
なし(健常人)
英語
none (healthy adult)
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
歯学部学生の歯科補綴学授業において,講義形式授業と比較した反転授業の学習効果を明らかにすること.
英語
To clarify learning efficacy of flipped classroom compared to lecture-based traditional classroom in undergraduate prosthodontic education.
その他/Others
日本語
学生による授業評価を両授業法で比較すること.
英語
To compare students-based evaluation on the two types of the classrooms.
日本語
学科試験の点数
英語
Scores of term examinations
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
反転授業(3時間×10回)
英語
Flipped classroom(3hours per class, 10classes in total)
日本語
講義形式授業(3時間×10回)
英語
Lecture-based classroom(3hours per class, 10classes in total)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
・東京医科歯科大学歯学部歯学科4年後期の授業「部分床義歯補綴」を受講予定の歯学科4年生.
英語
-The fourth grade dental students of Tokyo Medical and Dental University (TMDU), who attend a course of Removable Partial Prosthodontics.
日本語
・e-Learningシステム(東京医科歯科大学WebClass)を利用できない学生.
・「部分床義歯補綴」再履修する学生.
英語
-Students who are not able to use the e-Learning system in TMDU.
-Students who repeat the course of Removable Partial Prosthodontics.
150
日本語
名 | 英子 |
ミドルネーム | |
姓 | 河野 |
英語
名 | Eiko |
ミドルネーム | |
姓 | Kono |
日本語
東京医科歯科大学
英語
Tokyo Medical and Dental University (TMDU)
日本語
大学院 医歯学総合研究科 部分床義歯補綴学分野
英語
Graduate School, Removable Partial Prosthodontics
113-8549
日本語
東京都文京区湯島 1-5-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo, Tokyo, Japan
03-5803-5514
ekorin.rpro@tmd.ac.jp
日本語
名 | 英子 |
ミドルネーム | |
姓 | 河野 |
英語
名 | Eiko |
ミドルネーム | |
姓 | Kono |
日本語
東京医科歯科大学
英語
Tokyo Medical and Dental University (TMDU)
日本語
大学院 医歯学総合研究科 部分床義歯補綴学分野
英語
Graduate School, Removable Partial Prosthodontics
113-8549
日本語
東京都文京区湯島 1-5-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo, Tokyo, Japan
03-5803-5514
ekorin.rpro@tmd.ac.jp
日本語
東京医科歯科大学
英語
Removable Partial Prosthodontics, Graduate School, Tokyo Medical and Dental University (TMDU)
日本語
東京医科歯科大学
日本語
大学院 医歯学総合研究科 部分床義歯補綴学分野
日本語
英語
日本語
東京医科歯科大学
英語
Removable Partial Prosthodontics, Graduate School, Tokyo Medical and Dental University (TMDU)
日本語
東京医科歯科大学
日本語
大学院 医歯学総合研究科 部分床義歯補綴学分野
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京医科歯科大学 歯学部倫理審査委員会
英語
Ethics Committee of the Faculty of Dentistry, TMDU
日本語
東京都文京区湯島1-5-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo, Japan
03-5803-5404
d-hyoka.adm@tmd.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2017 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
10.1371/journal.pone.0257208
最終結果が公表されている/Published
10.1371/journal.pone.0257208
137
日本語
反転授業を受けた群は、講義式授業を受けた群よりも、team readiness assurance test (TRAT)スコアが有意に高かったが(coefficient [95% CI]: 4.6 [2.0, 7.3])、individual readiness assurance test (IRAT)スコアでは両群間で有意な差が認められなかった(4.3 [-0.45, 9.0])。
英語
The instructional style (ref. lecture) was significantly and positively correlated with team readiness assurance test (TRAT) scores (coefficient [95% CI]: 4.6 [2.0, 7.3]), but it was not correlated with IRAT (4.3 [-0.45, 9.0]).
2022 | 年 | 12 | 月 | 28 | 日 |
日本語
英語
日本語
2017, 2018, 2019年度における歯学科4年の学生。
英語
Students in the fourth grade of a 6-year Doctor of Dental Surgery (DDS) program at a dental school, specifically for the fiscal years 2017, 2018, and 2019.
日本語
参加学生137名は、反転群(n=70)または講義群(n=67)にランダム割り付けされた。反転群に割り付けられた学生のうち、7名が講義群への転換を希望し、講義群の授業を受けた。フォローアップ時の脱落者はいなかった。
英語
137 students were allocated to one of two instructional groups, i.e., flipped (n=70) or lecture (n=67), via simple randomization. 7 out of the flipped group did not want to receive flipped classroom then received lecture. There was no lost to follo-up.
日本語
なし
英語
no adverse events.
日本語
主要評価項目はindividual readiness assurance test (IRAT) score と team readiness assurance test (TRAT) scoreである。
英語
The primary outcome measures were individual readiness assurance test (IRAT) score and team readiness assurance test (TRAT) score.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2017 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2017 | 年 | 09 | 月 | 12 | 日 |
2017 | 年 | 09 | 月 | 28 | 日 |
2020 | 年 | 02 | 月 | 29 | 日 |
日本語
英語
2017 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2022 | 年 | 12 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000032174
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000032174
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |