UMIN試験ID | UMIN000032739 |
---|---|
受付番号 | R000036005 |
科学的試験名 | Evidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いた一般市民の学習効果:ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/06/10 |
最終更新日 | 2021/05/30 23:02:02 |
日本語
Evidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いた一般市民の学習効果:ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an e-learning program on evidence-based-medicine for lay persons with interest
日本語
Evidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いた一般市民の学習効果:ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an e-learning program on evidence-based-medicine for lay persons with interest
日本語
Evidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いた一般市民の学習効果:ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an e-learning program on evidence-based-medicine for lay persons with interest
日本語
Evidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いた一般市民の学習効果:ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an e-learning program on evidence-based-medicine for lay persons with interest
日本/Japan |
日本語
特に限定なし
英語
Not particularly limited
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
日本の一般市民を対象に、独自に開発したEBMに関するeラーニング教材を用いたランダム化比較試験を行い、その学習効果を評価する。
英語
To evaluate the effectiveness of the originally developed e-learning program of evidence-based medicine for Japanese lay persons
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
日本語
教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)直後の、知識に関する設問に正解した回答のうち、自信度で「大変自信がある」または「自信がある」と評価された回答の合計の平均値
英語
The mean value of knowledge-test score (answered correctly with confidence) right after watching the e-learning program
日本語
1. 教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)4週間後の、知識に関する設問に自信を持って正解した数(自信度の評価において「大変自信がある」「自信がある」の合計)の平均値
2. 教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)直後の、知識に関する設問に正解した数の平均値
3. 教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)4週間後の、知識に関する設問に正解した数の平均値
4. 一般向け伝達的・批判的ヘルスリテラシー尺度の、ベースラインから、教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)直後までの変化
5. 一般向け伝達的・批判的ヘルスリテラシー尺度の、ベースラインから、教材使用(介入群)もしくは教材冒頭閲覧(対照群)4週間後までの変化
英語
1. The mean value of knowledge-test score (answered correctly with confidence) four weeks after watching the e-learning program
2. The mean value of knowledge-test score (answered correctly) right after watching the e-learning program
3. The mean value of knowledge-test score (answered correctly) four weeks after watching the e-learning program
4. The change of the score of "Communicative and Critical Health Literacy" between baseline and right after watching the e-learning program
5. The change of the score of "Communicative and Critical Health Literacy" between baseline and four weeks after watching the e-learning program
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
一般市民向けのEvidence-based medicineに関するeラーニング教材を用いて学習する(試験参加日に1回のみ)
英語
To watch whole part of the originally developed e-learning program on evidence-based medicine and epidemiology for Japanese lay persons (only once on the study day)
日本語
具体的な学習は行わず、一般市民向けのEvidence-based medicineに関するeラーニング教材の紹介部分(冒頭部分)のみを観る(試験参加日に1回のみ)
英語
To watch only introduction part of the originally-developed e-learning program on evidence-based medicine and epidemiology for Japanese lay persons (only once on the study day)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
100 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
日常的にインターネットを利用している
英語
Using the Internet in daily life
日本語
1. 医療系国家資格保有者(医師、歯科医師、看護師、薬剤師、助産師、保健師、理学療法士、作業療法士、栄養士・管理栄養士、診療放射線技師、臨床検査技師など)
2. 医療系大学や大学院の学生
3. 医療系大学や大学院の卒業・修了生
4. EBMや疫学を系統的に学習したことのある者
英語
1. Qualified healthcare professionals (doctors, dentists, nurses, pharmacists, midwives, public health nurses, physiotherapists, occupational therapists, nutritionists/administrative dieticians, medical radiology technicians, clinical laboratory technicians, and so on)
2. Undergraduate/postgraduate students of medicine/dentistry/pharmacy/nursing/other healthcare professional schools
3. Graduates of medicine/dentistry/pharmacy/nursing/other healthcare professional schools
4. Those who have systematically studied evidence-based medicine and epidemiology
130
日本語
名 | 里枝 |
ミドルネーム | |
姓 | 岡林 |
英語
名 | Satoe |
ミドルネーム | |
姓 | Okabayashi |
日本語
京都大学
英語
Kyoto University
日本語
環境安全保健機構 健康科学センター
英語
Health Service
606-8501
日本語
京都市左京区吉田本町
英語
Yoshida-Honmachi, Sakyo-ku, Kyoto, JAPAN
075-753-2435
okabayashi.satoe.8c@kyoto-u.ac.jp
日本語
名 | 「健康情報なっとくん」研究事務局 |
ミドルネーム | |
姓 | 「健康情報なっとくん」研究事務局 |
英語
名 | Research Secretariat of Kenko Joho Nattokun |
ミドルネーム | |
姓 | Research Secretariat of Kenko Joho Nattokun |
日本語
京都大学
英語
Kyoto University
日本語
環境安全保健機構 健康科学センター
英語
Health Service
606-8501
日本語
京都市左京区吉田本町
英語
Yoshida-Honmachi, Sakyo-ku, Kyoto, JAPAN
075-753-2435
nattokun-trial@hc2.hoken.kyoto-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Kyoto University
日本語
京都大学
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
京都大学大学院医学研究科・医学部及び医学部附属病院 医の倫理委員会
英語
Kyoto University Graduate School and Faculty of Medicine, Ethics Committee
日本語
京都市左京区吉田近衛町
英語
Yoshida-Konoe-cho, Sakyo-ku, Kyoto 606-8501, JAPAN
075-753-4680
ethcom@uhp.kyoto-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2018 | 年 | 06 | 月 | 10 | 日 |
未公表/Unpublished
122
日本語
英語
遅れる予定/Delay expected |
日本語
結果の論文出版が未のため。
英語
Because the results have not been published yet.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2018 | 年 | 05 | 月 | 22 | 日 |
2018 | 年 | 06 | 月 | 12 | 日 |
2018 | 年 | 11 | 月 | 27 | 日 |
2020 | 年 | 01 | 月 | 04 | 日 |
日本語
英語
2018 | 年 | 05 | 月 | 28 | 日 |
2021 | 年 | 05 | 月 | 30 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000036005
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000036005
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |