UMIN試験ID | UMIN000034180 |
---|---|
受付番号 | R000038968 |
科学的試験名 | 看護学専攻4年生に対するポジティブ心理学による介入後の楽観性、自己効力感、ストレスレベルの研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/09/18 |
最終更新日 | 2019/03/26 17:07:57 |
日本語
看護学専攻4年生に対するポジティブ心理学による介入後の楽観性、自己効力感、ストレスレベルの研究
英語
Optimism, self-efficacy, and stress levels among fourth year nursing students following a brief positive psychology intervention, Tohoku University, Japan
日本語
東北大学におけるポジティブ心理学の介入研究
英語
Positive psychology intervention study at Tohoku University
日本語
看護学専攻4年生に対するポジティブ心理学による介入後の楽観性、自己効力感、ストレスレベルの研究
英語
Optimism, self-efficacy, and stress levels among fourth year nursing students following a brief positive psychology intervention, Tohoku University, Japan
日本語
東北大学におけるポジティブ心理学の介入研究
英語
Positive psychology intervention study at Tohoku University
日本/Japan |
日本語
健常人、成人
英語
adult
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
ポジティブ心理学による2週間の介入プログラム前後における看護学専攻4年生のストレスレベル、楽観性、自己効力感について評価する。
英語
This study aims to assess optimism, self-efficacy and stress levels among nursing students before and after a 2-week positive psychology intervention.
その他/Others
日本語
ポジティブ心理学手法の有効性
英語
Effectiveness of positive psychology methods
日本語
2週間のポジティブ心理学による介入プログラムが看護学専攻4年生の、短期間あるいは長期間のストレスレベルをベースラインと比較して軽減するかについて検証する。
英語
We would like to determine the baseline level of stress among our fourth year nursing students and understand their current coping mechanisms, especially given many of these students had previous exposure to the Great East Japan Earthquake which may have affected their long-term emotional well-being.
日本語
・2週間のポジティブ心理学による介入プログラムが看護学専攻4年生の、短期間あるいは長期間の楽観性をベースラインと比較して軽減するかについて検証する。
・2週間のポジティブ心理学による介入プログラムが看護学専攻4年生の、短期間あるいは長期間の自己効力感をベースラインと比較して軽減するかについて検証する。
英語
We would like to measure and monitor the change in stress level, optimism, and self-efficacy of the fourth year undergraduate students in School of Nursing after the brief 2-week positive psychology intervention, both immediately and 6 weeks after the intervention to determine longer term efficacy.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
ポジティブ心理学の手法
英語
positive psychology methods
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
22 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
1) 看護学専攻4年生
2) 東北大学在学
3) 20歳以上
4) 参加に意欲的である
英語
1. Fourth year nursing students
2. Enrolled in Tohoku University
3. Aged 20 or older
4. Willingness to participate
日本語
なし
英語
None
69
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | シンディ チュー |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Cindy H Chiu |
日本語
東北大学大学院医学系研究科
英語
School of Health Sciences, Tohoku University Graduate School of Medicine
日本語
地域保健学分野
英語
Department of Community Health
日本語
〒980-8575 仙台市青葉区星陵町2-1
英語
2-1 Seiryo-machi, Aoba-ku, Sendai, Miyagi, 980-8575, Japan
022-717-7479
cindychiu@med.tohoku.ac.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 中野 久美子 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Kumiko Nakano |
日本語
東北大学大学院医学系研究科
英語
School of Health Sciences, Tohoku University Graduate School of Medicine
日本語
地域保健学分野
英語
Department of Community Health
日本語
〒980-8575 仙台市青葉区星陵町2-1
英語
2-1 Seiryo-machi, Aoba-ku, Sendai, Miyagi, 980-8575, Japan
022-717-7479
kumiko@med.tohoku.ac.jp
日本語
その他
英語
Tohoku University Graduate School of Medicine
日本語
東北大学大学院
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
科学技術振興機構
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2018 | 年 | 09 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2018 | 年 | 08 | 月 | 10 | 日 |
2018 | 年 | 09 | 月 | 18 | 日 |
2018 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2018 | 年 | 12 | 月 | 15 | 日 |
日本語
2018年10月1日から11月26日にかけて、東北大学の4年次看護学生66名を対象に心理介入研究を積極的に行った。研究の目的と要件を研究参加者に説明した後、44人(回答率= 66.6%)の学生が研究に登録し、ベースライン・アンケートを完了した。登録された参加者全員に、2週間にわたって毎日2つの異なる積極的心理学的介入活動を行うよう依頼した。登録された44名の参加者のうち、26名が2週間の介入直後に介入後アンケートを完了し(保持率= 59.1%)、23名が6週間の追跡調査アンケートを完了した(保持率= 52.3%)。データ入力と予備分析を実施した。より詳細な分析を現在行い、フォローアップとして積極的な心理学的介入活動へのコンプライアンスの向上と定着率の向上を目的として検証している。
英語
From 1 October to 26 November, 2018, we recruited and conducted our positive psychology intervention study on 66 fourth-year nursing students at Tohoku University. After explaining the study purpose and requirements to the study participants, 44 (response rate=66.6%) students enrolled in the study and completed the baseline questionnaire. All enrolled participants were given instructions to do two different positive psychology intervention activities every day for two weeks. Of the 44 enrolled participants, 26 completed the post-intervention questionnaire immediately after the 2-week intervention (retention rate=59.1%), and 23 completed the 6-week follow-up questionnaire (retention rate = 52.3%). Data entry and preliminary analysis has been conducted. However, more detailed analysis is currently ongoing. A follow-up study to promote greater compliance with the positive psychology intervention activities and increase retention rate is currently being explored.
2018 | 年 | 09 | 月 | 18 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 26 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000038968
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000038968
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |