UMIN試験ID | UMIN000034985 |
---|---|
受付番号 | R000039898 |
科学的試験名 | 修学不適応感を持つ学生に対する認知行動療法の開発 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/11/24 |
最終更新日 | 2022/11/28 20:18:08 |
日本語
修学不適応感を持つ学生に対する認知行動療法の開発
英語
Development of Cognitive Behavior Therapy for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment
日本語
修学不適応感を持つ学生に対する認知行動療法の開発
英語
Development of Cognitive Behavior Therapy for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment
日本語
修学不適応感を持つ学生に対する認知行動療法の開発
英語
Development of Cognitive Behavior Therapy for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment
日本語
修学不適応感を持つ学生に対する認知行動療法の開発
英語
Development of Cognitive Behavior Therapy for University Students Experiencing Difficulty with Academic Adjustment
日本/Japan |
日本語
修学不適応感を持つ大学生
英語
University Students
Experiencing Difficulty with Academic Adjustment
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は、修学不適応感を持つ大学生に対し,修学不適応感を緩和することを目的とした認知行動療法を開発し,効果を検証することである。
英語
This study aims to develop and then examine the effectiveness of a cognitive behavior therapy program designed to promote academic adjustment in university students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
その他/Others
その他/Others
該当せず/Not applicable
日本語
修学不適応感
英語
School Maladjustment
日本語
(1)精神的健康
(2)気分
(3)ソーシャルサポート
(4)自己・他者へのスキーマ
英語
(1)Mental health
(2)Profile of Mood States
(3)Social support
(4)Brief Core Schema Scales
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
認知行動療法
英語
Cognitive Behavior Therapy
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
26 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
日本人大学生
英語
Japanese University students
日本語
留学生
英語
International students
50
日本語
名 | さやか |
ミドルネーム | |
姓 | 小川 |
英語
名 | Sayaka |
ミドルネーム | |
姓 | Ogawa |
日本語
長崎大学
英語
Nagasaki University
日本語
保健・医療推進センター
英語
Center for Health and Community Medicine
852-8521
日本語
長崎県長崎市文教町1-14
英語
1-14, Bunkyo, Nagasaki, Japan
095-819-2214
ogawa-sa@nagasaki-u.ac.jp
日本語
名 | さやか |
ミドルネーム | |
姓 | 小川 |
英語
名 | Sayaka |
ミドルネーム | |
姓 | Ogawa |
日本語
長崎大学
英語
Nagasaki University
日本語
保健・医療推進センター
英語
Center for Health and Community Medicine
852-8521
日本語
長崎県長崎市文教町1-14
英語
1-14, Bunkyo, Nagasaki, Japan
095-819-2214
ogawa-sa@nagasaki-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Center for Health and Community
Medicine, Nagasaki University
日本語
長崎大学
日本語
保健・医療推進センター
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本学術振興会・科学研究費助成事業
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
長崎大学医歯薬学総合研究科学術協力課学事係
英語
Nagasaki University Graduate School of Biomedical Sciences and Technology Cooperation Division
日本語
長崎県長崎市坂本1丁目12-4
英語
1-12-4 Sakamoto Nagasaki, Japan
095-819-7195
gakujutu_gakuji@ml.nagasaki-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
長崎大学保健・医療推進センター
2018 | 年 | 11 | 月 | 24 | 日 |
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000039898
未公表/Unpublished
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000039898
35
日本語
修学不適応感を持つ大学生に対し認知行動療法を実施した結果,34名中22名に修学不適応感の改善がみられた。介入前に比べ1ヶ月後の抑うつ(BDI-II)および精神的健康(GHQ-28)は有意な減少を示した。
英語
Cognitive-behavioral therapy was conducted with university students who experienced a sense of maladjustment in schooling. 22 of 34 students showed improvement in their sense of maladjustment in schooling. Depression (BDI-II) and mental health (GHQ-28) decreased significantly after one month compared to before the intervention.
2022 | 年 | 11 | 月 | 28 | 日 |
日本語
英語
日本語
大学生の修学状況はメンタルヘルスと深く関連している。休退学者の中には,修学に関して不適応感を感じている学生が多い。修学不適応感が持続することで,気分障害を発症しているケースも少なくない。
英語
The academic status of university students is closely related to their mental health. Many students who take a leave of absence from school often feel maladjusted to their studies. In a few cases, the persistent feeling of maladjustment to study has led to the development of mood disorders.
日本語
本研究では,修学不適応感を持つ者に認知行動療法の参加を呼びかけた。同意を得られた者に全6回の認知行動療法を実施した。
英語
In this study, those who felt maladjusted to school were invited to participate in cognitive-behavioral therapy. A total of six sessions of cognitive-behavioral therapy were conducted with those who gave informed consent.
日本語
なし
英語
None
日本語
修学不適応感
英語
School Maladjustment
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2018 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2018 | 年 | 05 | 月 | 28 | 日 |
2018 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2018 | 年 | 11 | 月 | 24 | 日 |
2022 | 年 | 11 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000039898
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000039898
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |