UMIN試験ID | UMIN000035035 |
---|---|
受付番号 | R000039930 |
科学的試験名 | 算数障害および算数困難が疑われる児童へのトレーニングアプリ開発と効果の検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/12/10 |
最終更新日 | 2023/06/01 10:02:52 |
日本語
算数障害および算数困難が疑われる児童へのトレーニングアプリ開発と効果の検証
英語
Development of training application to children who suspect dyscalculia and arithmetic difficulty and verification of effect
日本語
算数障害トレーニングアプリの開発と効果
英語
Development and effect of training application to children with dyscalculia
日本語
算数障害および算数困難が疑われる児童へのトレーニングアプリ開発と効果の検証
英語
Development of training application to children who suspect dyscalculia and arithmetic difficulty and verification of effect
日本語
算数障害トレーニングアプリの開発と効果
英語
Development and effect of training application to children with dyscalculia
日本/Japan |
日本語
算数障害
英語
dyscalculia
精神神経科学/Psychiatry | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
算数障害が疑われる子どもへのトレーニングアプリを開発し、効果を検証する。
英語
Development and effect of training application to children with dyscalculia
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
その他/Others
該当せず/Not applicable
日本語
数的基礎力検査得点
英語
Screening test for children with dyscalculia
日本語
学力診断テスト得点
期間内におけるトレーニング参加率
トレーニングの正答率の変化
指導者の社会的妥当性評価
英語
Mathematical academic test
Participation rate in training
Correct answer rate of training score
Evaluation of social validity by teachers
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
ヒストリカル/Historical
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
医療器具・機器/Device,equipment |
日本語
トレーニングアプリの使用
1日6分間×15日間
最大30日の使用
英語
Using the Training App
6 minutes per day x 15 days
The use of up to 30 days
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
7 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
小学校通常学級に在籍する小学校1年生
保護者・本人・担任の同意が得られたもの
英語
First grade children enrolled in regular elementary school classes
Child with consent of parents / principals / homeroom teacher for research
日本語
保護者・本人・担任の同意が得られないもの
英語
Children who can not obtain consent from parents / principals / homeroom teacher for research
165
日本語
名 | 義弘 |
ミドルネーム | |
姓 | 前垣 |
英語
名 | Yoshihiro |
ミドルネーム | |
姓 | Maegaki |
日本語
鳥取大学医学部附属病院
英語
Tottori University Hospital
日本語
脳神経小児科
英語
Neuropediatrics
6838504
日本語
鳥取県米子市西町36-1
英語
36-1 Nishi-cho, Yonago, Tottori, Japan
0859386777
maegaki@tottori-u.ac.jp
日本語
名 | 沢子 |
ミドルネーム | |
姓 | 大羽 |
英語
名 | Sawako |
ミドルネーム | |
姓 | Ooba |
日本語
鳥取大学医学部附属病院
英語
Tottori University Hospital
日本語
脳神経小児科
英語
Neuropediatrics
6838504
日本語
鳥取県米子市西町36-1
英語
36-1 Nishi-cho, Yonago, Tottori, Japan
0859386775
sawako-505@tottori-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Tottori University Hospital
日本語
鳥取大学医学部附属病院
日本語
脳神経小児科
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
JSPS KAKENHI Grant Number JP18H00167
日本語
日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
国立成育医療研究センター
英語
National Center for Child Health and Development
日本語
英語
日本語
鳥取大学医学部附属病院
英語
Tottori University Hospital
日本語
鳥取県米子市西町36-1
英語
36-1 Nishi-cho, Yonago, Tottori, Japan
0859386777
sawako-505@tottori-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
就将小学校、尚徳小学校、弓ヶ浜小学校(鳥取県)
2018 | 年 | 12 | 月 | 10 | 日 |
https://upload.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000039930
中間解析等の途中公開/Partially published
not posted
18
日本語
数的基礎力検査の項目のうち序数性・加減算について比較した。トレーニングの前後で数的基礎力検査の結果には、両群とも統計的に有意な差はみられなかったが、加算(トレーニング群 r = -0.54, 対照群 r = -0.22)についてはトレーニング群のみ効果量が高く、数列の課題(トレーニング群 r = -0.42, 対照群 r = -0.37)と減算(トレーニング群 r = -0.24, 対照群 r = -0.14)については対照群との差が見られなかった。
英語
The results of the numerical basic strength test before and after training showed no statistically significant difference between the two groups. Addition (training group( r )= -0.54, control group r = -0.22) was effective only in the training group. There was no difference between the sequence tasks (training group( r )= -0.42, control group( r)= -0.37) and subtraction (training group (r)=-0.24, control group( r)=-0.14).
2021 | 年 | 11 | 月 | 29 | 日 |
日本語
英語
日本語
小学校通常学級に在籍し、算数に困難がある1年生9名と2年生9名。1年生のうち、言語発達遅滞1名、算数障害1名。2年生のうち読み書き障害1名、ADHD1名。
英語
9 first graders and 9 second graders. All were enrolled in regular classes. Of the first graders, one has language delay and one has dyscalculia. One of the second graders with dyslexia and one with ADHD.
日本語
ランダム割付けされた人数:18名
ランダム化後の除外人数:0名
追跡人数と追跡不能人数、
実験群追跡人数:4名 追跡不能人数:5名
対照群追跡人数:5名 追跡不能人数4名
英語
Randomly assigned: 18
Excluded after randomization: 0
Experiment group: Tracked: 4 Untraceable: 5
Control group: Tracked: 5 Untraceable: 4
日本語
無し
英語
None
日本語
数的基礎力検査
英語
A Numerical Fundamental Force Test (NFFT)
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2018 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
2018 | 年 | 11 | 月 | 26 | 日 |
2018 | 年 | 11 | 月 | 30 | 日 |
2020 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2020 | 年 | 02 | 月 | 20 | 日 |
2020 | 年 | 02 | 月 | 20 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2018 | 年 | 11 | 月 | 27 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000039930
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000039930
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |