UMIN試験ID | UMIN000035604 |
---|---|
受付番号 | R000040568 |
科学的試験名 | 妊婦のアドヒアランスを促進する冷え症改善支援モデルの開発-デジタルコンテンツを活用した看護職知識向上のための教材開発- |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/01/21 |
最終更新日 | 2023/07/28 13:37:14 |
日本語
妊婦のアドヒアランスを促進する冷え症改善支援モデルの開発-デジタルコンテンツを活用した看護職知識向上のための教材開発-
英語
Development of the Hiesho improvement support model to promote adherence among pregnant women-development of educational material using digital contents to improve nursing knowledge.
日本語
冷え症改善支援モデルの開発―看護職への教材開発―
英語
Development of the Hiesho improvement support model-development of educational material for nurses.
日本語
妊婦のアドヒアランスを促進する冷え症改善支援モデルの開発-デジタルコンテンツを活用した看護職知識向上のための教材開発-
英語
Development of the Hiesho improvement support model to promote adherence among pregnant women-development of educational material using digital contents to improve nursing knowledge.
日本語
冷え症改善支援モデルの開発―看護職への教材開発―
英語
Development of the Hiesho improvement support model-development of educational material for nurses.
日本/Japan |
日本語
病院と診療所の産科病棟もしくは産科外来に勤務する看護職で、研究協力に同意した者
英語
Nurses working at the maternity or outpatient ward in the hospital or medical clinic, who consented to participate in the study.
産婦人科学/Obstetrics and Gynecology | 看護学/Nursing |
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
看護職を対象に、デジタルコンテンツを活用したエビデンスに基づいた妊婦の冷え症に関する教育プログラム(教材)を開発し、冷え症の知識ならびに冷え症ケアの意識向上への有効性を評価すること
英語
Developing educational material for nurses based on evidence, using digital contents about the Hiesho of pregnant women, and evaluating the effectiveness of the material in improving nurses' knowledge of Hiesho and awareness regarding Hiesho care.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
説明的/Explanatory
第Ⅱ相/Phase II
日本語
産科に勤務する看護職が、介入群において、対照群と比較し、実施後は、冷え症に関する知識が有意に(p<0.05)向上する。
英語
In the intervention group, knowledge of Hiesho of the nurse working at maternity ward is significantly higher compared to the control group (p<0.05) after intervention.
日本語
産科に勤務する看護職が、介入群において、対照群と比較し、実施後は、冷え症ケアに関する知識が有意に(p<0.05)向上する。
英語
Following intervention, nurses in the intervention group, who worked in the maternity ward, exhibited a significant improvement in their knowledge of Hiesho as compared to those in the control group (p<0.05).
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
はい/YES
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
封筒法/Numbered container method
2
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入期間:2週間
介入内容:①デジタル教材での学習を1週間かけて実施(理論編)
②デジタル教材での学習を1週間かけて実施(実践編)
英語
Intervention period: 2 weeks
Description of intervention:
Intervention group: 1) 1 week studying using digital contents on knowledge of Hiesho (Part 1: Theory) 2) 1 week studying using digital contents on improving Hiesho care (Part 2: Practice)
日本語
対照群:パンフレット配布(1週目冷え症の診断、2週目冷え症改善パック)
英語
Control group: Studying using a brochure (1st week: diagnosis of Hiesho, 2nd week: Program for improving Hiesho care)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
女/Female
日本語
全国の病院と診療所の産科病棟もしくは産科外来に勤務する看護職
英語
Nurses working at the maternity or outpatient ward in the hospital or medical clinic, who consented to participate in the study.
日本語
上記以外
英語
Participants who do not meet the inclusion criteria.
124
日本語
名 | 幸代 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Sachiyo |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura |
日本語
公立大学法人横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
医学部 看護学科
英語
School of Medical Nursing Course
236-0004
日本語
神奈川県横浜市福浦3-9
英語
3-9, Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama, Kanazawa 236-0004, Japan
045-878-2786
nakamura@yokohama-cu.ac.jp
日本語
名 | 幸代 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Sachiyo |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura |
日本語
公立大学法人横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
医学部 看護学科
英語
School of Medical Nursing Course
2360004
日本語
神奈川県横浜市福浦3-9
英語
3-9, Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama, Kanazawa 236-0004, Japan
045-878-2786
nakamura@yokohama-cu.ac.jp
日本語
その他
英語
Yokohama City University
日本語
公立大学法人横浜市立大学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sport, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
公立大学法人 横浜市立大学 人を対象とする医学系研究倫理審査委員会
英語
Yokohama City University
日本語
横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9, Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama, Kanazawa 236-0004, Japan
045-370-7627
rinri@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2019 | 年 | 01 | 月 | 21 | 日 |
None
未公表/Unpublished
None
130
日本語
冷え症の知識は、対照群と比較して介入群の知識得点が有意に高かった(p<0.01,95%CI 1.24‐2.94, effect size 0.85)。妊娠期の冷え症ケアに関する重要性の認識は、対照群と比較して介入群の得点が有意に高かった(p<0.01,95%CI 1.06‐5.15, effect size 0.54 Medium)。
英語
The knowledge of hiesho was significantly higher in the intervention group than in the control group (p <0.01, 95% CI 1.24-2.94, effect size 0.85).
The recognition of the importance for hiesho care during pregnancy was that the intervention group scored significantly higher than the control group (p <0.01, 95% CI 1.06-5.15, effect size 0.54 Medium).
2021 | 年 | 01 | 月 | 29 | 日 |
日本語
英語
日本語
日本の病院と診療所の産科病棟もしくは産科外来に勤務する看護職
英語
Nurses working in a hospital- or clinic-based obstetric wards or outpatient facilities in Japan
日本語
研究協力の承認後、介入群は、Web-Based Learningによる看護職の冷え症教育プログラムを2週間学習する。対照群はパンフレットを配布のみ。評価は、実施直前、Web学習終了1週間と4週間の3回実施した。
英語
After approval of the research cooperation, the intervention group will study hiesho-education program for nurses conducted using a web-based approach for two weeks. The control group only distributes pamphlets. The evaluation was conducted three times, immediately before the implementation, one week after the end of Web learning, and four weeks after the end of Web learning.
日本語
なし
英語
None
日本語
冷え症の知識:4択20項目、冷え症に関する重要性の認識8項目
英語
Knowledge of hiesho: 4 choices 20 items
Recognition of importance regarding hiesho: 8 items
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2018 | 年 | 08 | 月 | 21 | 日 |
2018 | 年 | 08 | 月 | 21 | 日 |
2019 | 年 | 02 | 月 | 07 | 日 |
2019 | 年 | 12 | 月 | 06 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 01 | 月 | 21 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000040568
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000040568
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |