UMIN試験ID | UMIN000035795 |
---|---|
受付番号 | R000040777 |
科学的試験名 | 作業療法士による保育に焦点を当てたコンサルテーションの効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/02/07 |
最終更新日 | 2019/02/07 08:57:52 |
日本語
作業療法士による保育に焦点を当てたコンサルテーションの効果
英語
The effect of consultation focusing on nursing care by occupational therapist
日本語
先生との協業的目標設定の効果
英語
Effect of Collaborative Goal-Setting with Teachers
日本語
作業療法士による保育に焦点を当てたコンサルテーションの効果
英語
The effect of consultation focusing on nursing care by occupational therapist
日本語
先生との協業的目標設定の効果
英語
Effect of Collaborative Goal-Setting with Teachers
日本/Japan |
日本語
成人・小児
英語
Adult and child
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine | 成人/Adult |
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,訪問型学校作業療法における先生へのコンサルテーション介入の効果と実行可能性について検証することである.
英語
This study aimed to examine the feasibility and effect of an indirect intervention which includes teacher consultation a visiting SBOT.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
説明的/Explanatory
第Ⅰ・Ⅱ相/Phase I,II
日本語
Canadian Occupational Performance Measure (COPM),
英語
Canadian Occupational Performance Measure (COPM),
日本語
Goal Attainment Scaling (GAS), Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
英語
Goal Attainment Scaling (GAS), Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
評価と目標設定:作業療法士は子どもの学校生活を観察した後,先生と一緒にADOC-Sを使いながら,作業を基盤とした個別的な目標を立案する.その際,作業療法士は先生の教育的視点を尊重する.目標はCOPMのカードを使って遂行度と満足度を評定してもらう.
プランニング:作業療法士と先生は目標と介入プランを検討する.作業療法士は先生と意見を共有したりm助言をしながら,先生自身が介入プランを立案できるように関わる.また作業療法士と先生はGASを-2から+2で評定する.介入は先生によって実施される.
フォローアップ:作業療法士は介入の進ちょくに関して,GASを使って確認する(GASを評定はしない)
英語
Evaluation and goal-setting: The OTR observes child's school life for an hour based on the SDQ and pre-document. The OTR and teacher discuss the individual- and occupational-based goal by using ADOC-S. The OTR respects the teacher's autonomy and educational policy. In selected goals, teacher rates the performance score and satisfaction using COPM-card.
Planning: The OTR and teacher discuss goals and the intervention plan. OTR encourages the teacher to share opinion and provides suggestions, leading the teacher to consider the intervention plan. The OTR and teacher rate the GAS from -2 to +2. The intervention is planned and provided by teacher.
Follow-up: The OTR reviewed the intervention progress with the teacher using GAS [The GAS was not used to assess outcomes].
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
3 | 歳/years-old | 以上/<= |
6 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
子どもの選択基準は,発達障害の診断を受けていないこと,他のサービスを利用していないこと,先生が発達の遅れを感じ特別な支援が必要と認識していること,SDQのおいて少なくとも1つのhigh needの項目があること,である.
英語
Children in their classroom who: (1) had no diagnosed developmental disorders; (2) were not currently receiving services; but (3) where the teacher recognized developmental delays and the need for special education; and (4) at least one indicated "high need" subcategory of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ).
日本語
なし
英語
Non
8
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 山口清明 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Sayaka Yamaguchi |
日本語
特定非営利活動法人はびりす
英語
Nonprofit organization Hablis,
日本語
はびりす
英語
Hablis
日本語
岐阜県大垣市内原一丁目168-1
英語
1-168-1, Uchihara, Ohgaki-city, Gifu
0584-84-3800
sayakakayasakayasa@gmail.com
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 山口清明 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Sayaka Yamaguchi |
日本語
特定非営利活動法人はびりす
英語
Nonprofit organization Hablis,
日本語
はびりす
英語
Hablis
日本語
岐阜県大垣市内原一丁目168-1
英語
1-168-1, Uchihara, Ohgaki-city, Gifu
0584-84-3800
sayakakayasakayasa@gmail.com
日本語
その他
英語
Nonprofit organization Hablis,
日本語
特定非営利活動法人はびりす
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Kakenhi Grant from the Japanese Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
町立幼稚園および保育所(岐阜県関ヶ原町)
2019 | 年 | 02 | 月 | 07 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2014 | 年 | 09 | 月 | 29 | 日 |
2015 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2016 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 02 | 月 | 07 | 日 |
2019 | 年 | 02 | 月 | 07 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000040777
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000040777
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |