UMIN試験ID | UMIN000036307 |
---|---|
受付番号 | R000041336 |
科学的試験名 | 居宅サービス事業所で身体的ケアに関わる看護・介護職のフットケア実践力向上プログラムの開発 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/07/25 |
最終更新日 | 2020/05/12 18:53:20 |
日本語
居宅サービス事業所で身体的ケアに関わる看護・介護職のフットケア実践力向上プログラムの開発
英語
The development of the program enhancing foot care practice for nurses and care workers at home-based services
日本語
居宅サービス事業所の看護・介護職へのフットケア実践力向上のための介入
英語
The foot care practice intervention for
nurses and care workers
日本語
居宅サービス事業所で身体的ケアに関わる看護・介護職のフットケア実践力向上プログラムの開発
英語
The development of the program enhancing foot care practice for nurses and care workers at home-based services
日本語
居宅サービス事業所の看護・介護職へのフットケア実践力向上のための介入
英語
The foot care practice intervention for
nurses and care workers
日本/Japan |
日本語
看護師と介護職員
英語
nurses and care workers
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
居宅サービス事業所で身体的ケアに関わる看護・介護職の足病変の発見, 爪及び皮膚等の観察力と清潔ケア並びに足保護に関する実践力向上を目指した教育プログラムを開発し在宅療養者ケアに資する
英語
To improve the quality of care for clients, the study aimed to develop the educational program enhancing practices on foot including the finding of foot problems, assessment on nail or skin etc., hygine care,and foot protection for physical care-led nurses and care workers at home-based services.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
アウトカムの評価として(1)介入の前後に研究対象者に回答してもらう「看護師・介護職員の足に関する知識(30問)と実践力(20問)を測定する調査表の点数(2)介入したフットケアプログラムで学んだことについての対象者へのアンケート
開始から約2か月間
英語
The primary outcome was changes in foot-care knowledge (30 questions) and practice (20 questions) scores collected before and after the intervention for both groups.The second outcome was programme-related learning perceptions.
almost 2 months period
日本語
介入した職員が勤務している施設・事業所の利用者の足及び身体的心理的評価を行う
(1)足のアセスメント評価(点数化)
(2)4 メートル歩行
(3)足趾把持力測定 (4)皮膚温度
(5)浮指数 (6)外反母指角
英語
Secondary outcomes are clients condition on foot, physical performance and psychological aspects.
foot assessment
4 meter walking speed toe force
skin temperature
floating toes
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
介入群
1.パワーポイントのプレゼンテーションを行い足とフットケアについての知識提供10分
2. フットケアについての知識提供DVD教材を10分
3. フットケア実技演習(20分)
4. フォロ-アップ研修2回 10分から20分(紙芝居を使用)
介入は2か月間行う 研究代表者は4回訪問する
1回目の訪問:パワーポイントとDVD教材を使用(開始)
2回目の訪問:実技演習
3回目の訪問:フォローアップ研修
4回目訪問:フォロアップ研修
英語
Intervention period: almost 2months
Session 1
PPT: Introduction of the programme,
Discuss the purpose and necessity of the study, foot-care regulation, association between national budget/social issue and foot problem, anatomy, physiology of nail, skin, toe, foot, a variety of foot-care practice.
10-minutes motion pictures: Foot-care practice including method of foot bath, cutting nail, arrange nail edge with file, removing pain for ingrown nail.
Other materials: 19-page picture story card, 78-page foot care note, one-page foot-care assessment sheet were given to each provider. Toenail file was given to each participant Daytime or nighttime
5 to 10 participants
Training
Session 2 The main researcher demonstrated participants how to assess client's feet and to use foot file or nail file or foot massage.
Foot file was given to each provider.Daytime or nighttime
1 (individual training) to 10 participants (group training)
Follow up Session 3
The researcher demonstrated participants how to assess client's feet and to use foot file or nail file or foot massage.
Foot file was given to each provider.
One-point advice card was given Day tome or nighttime
1 to 3 participants for one-day service centre or one-day care centre offering rehabilitation.
5 participants for home visiting provider
Follow up Session 4
The researcher shared foot assessment and skills with one or two available participants and asked her/him to do same thing at the time Foot models were clients with consent
Same as above
日本語
非介入群
通常のケアのみ行う
英語
Control
They contiune only regular care
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
身体的ケアをしている看護・介護職員
英語
Nurses and care workers who do physically-
related cares, such as assisting bath, changing diper and clean the body, etc.
日本語
介入中に退職する予定のある看護・介護職員
生活援助のみ行う介護職員
英語
Nurse and care workers who are planning to quit the job during the intervention.
Care workers who assist only daily living matters, such as shopping, cleaning the house for clients.
87
日本語
名 | かし子 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤井 |
英語
名 | kashiko |
ミドルネーム | |
姓 | fujii |
日本語
名古屋大学医学系研究科
英語
Nagoya University Graduate School of Medicine
日本語
健康発達学
英語
school of health sciences
4618673
日本語
愛知県名古屋市東区大幸南1-1-20
英語
1-1-20 Daiko-minami Higashi-ku Nagoya Aichi
08052949091
fujii_k@met.nagoya-u.ac.jp
日本語
名 | かし子 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤井 |
英語
名 | kashiko |
ミドルネーム | |
姓 | fujii |
日本語
名古屋大学医学系研究科
英語
Nagoya University Graduate School of Medicine
日本語
健康発達学
英語
school of health sciences
4618673
日本語
愛知県名古屋市東区大幸南1-1-20
英語
1-1-20 Daiko-minami Higashi-ku Nagoya Aichi
08052949091
fujii_k@met.nagoya-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Nagoya University Graduate school of medicine
日本語
名古屋大学医学系研究科
日本語
健康発達学
日本語
英語
日本語
その他
英語
Nagoya City Medical Home Care
日本語
名古屋療養サービス事業団
日本語
公益助成事業
財団/Non profit foundation
日本語
日本
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
名古屋大学生命倫理審査委員会
英語
Ethcs Review committe of Nagoya University Graduate School of Medicine
日本語
愛知県昭和区鶴舞町65番地
英語
65 turumaicho showa-ku
0527442479
ethics@med.nagoya-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
名古屋市のデイサービス、デイケア、訪問看護ステーション、訪問介護ステーション
2019 | 年 | 07 | 月 | 25 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/nop2.479
87
日本語
英語
Before adjusting for background, total scores of knowledge and practice categories were higher than the baseline in the intervention group(43 participants) compared with the control group(44 participants). After background correction due to potential bias of non-random cluster sampling, significant differences between groups were observed in mean score changes in skin and consultation subscales of the practice category.
2020 | 年 | 05 | 月 | 12 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 04 | 月 | 20 | 日 |
日本語
英語
The analysis was 43 for 11 providers in the intervention group and 44 for 10 providers in the control group. Mean ages were 47 (SD = 11.8) and 50 (SD = 11.6) years in the intervention and control groups, respectively. Working experiences were 12.1 (SD = 10.2) and 14.8 (SD = 11.6) years, respectively.
日本語
英語
Out of 43 participants, 42 were able to attend session 1 (power point presentation and motion pictures). Participation was 30.
Some providers were not able to set the time for session 2. Therefore, session 2 was replaced by session 3.
日本語
英語
日本語
英語
The primary outcome was knowledge and practice scores collected pre and post the intervention for both groups. Before the intervention, demographic data were obtained, including, sex, profession, working status, age, working experiences and the number of clients cared for in a day
The second outcome was programme-related learning.
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2019 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2019 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 10 | 月 | 30 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 30 | 日 |
2019 | 年 | 12 | 月 | 15 | 日 |
2019 | 年 | 12 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 03 | 月 | 27 | 日 |
2020 | 年 | 05 | 月 | 12 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000041336
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000041336
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |