UMIN試験ID | UMIN000037506 |
---|---|
受付番号 | R000042746 |
科学的試験名 | 動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 嚥下訓練におけるフィージビリティ研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/08/15 |
最終更新日 | 2021/02/17 11:34:30 |
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 嚥下訓練におけるフィージビリティ研究
英語
motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of dysphagia rehabilitation.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 嚥下訓練におけるフィージビリティ研究
英語
motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of dysphagia rehabilitation.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 嚥下訓練におけるフィージビリティ研究
英語
motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of dysphagia rehabilitation.
日本語
動機づけモデルを用いた脳卒中患者のやる気に対する介入効果の検討: 嚥下訓練におけるフィージビリティ研究
英語
motivational intervention for stroke rehabilitation: a feasibility study of dysphagia rehabilitation.
日本/Japan |
日本語
脳卒中
英語
stroke
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
脳卒中患者に対する嚥下訓練について、動機づけモデルであるARCSモデルを用いた介入手法の実行可能性を検討する。
英語
The aim of this study is to examine the feasibility of the ARCS model as a motivational intervention for dysphagia rehabilitation in stroke patients.
その他/Others
日本語
Feasibility, safety, efficacy
英語
Feasibility, safety, efficacy
日本語
1.本介入の実行可能性に対する質問紙
2.有害事象
3.ドロップアウト件数
4.Functional Independence Measure(FIM)
5.Self-rating Depression Scale(SDS)
6.Apathy Scale(AS)
7.意欲の質問紙評価(5件法)
8.The Mann Assessment of Swallowing ability(MASA)
9.舌圧
10.Repetitive saliva swallowing test(RSST)
11.聖隷式嚥下質問紙
12.FILS(Food Intake LEVEL Scale)
英語
1.A Questionnaire on the Feasibility of this interventional protocol
2.Number of adverse event
3.Number of drop out
4.Functional Independence Measure(FIM)
5.Self-rating Depression Scale(SDS)
6.Apathy Scale(AS)
7.Five scale rating on motivation for rehabilitation
8. The Mann Assessment of Swallowing ability(MASA)
9.Tongue pressure
10.Repetitive saliva swallowing test(RSST)
11.Seirei Dysphagia Questionnaire
12.FILS(Food Intake LEVEL Scale)
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
第1週目の介入を実施する。担当するセラピストは、対象者の意欲を踏まえたうえで、ARCSモデルに基づき嚥下訓練の内容の見直しを行う。そして1日約40分の嚥下訓練について見直しに基づいた嚥下訓練を実施する。1週間のうち4~5日間の介入を行う。
第二週から第四週は、上記の第一週の手続きを繰り返して実施する。
英語
Before the intervention, therapists will modify the content of his/her standard dysphagia rehabilitation based on the ARCS motivational model (Keller, 1984, 1987, 2009) in order to facilitate patients' motivation for dysphagia rehabilitation.
The ARCS model is a problem solving approach to design the motivational aspects of learning environments to stimulate motivation to learn.
Therapists will modify his/her dysphagia rehabilitation according to the following ARCS models four criteria. (1) ATTENTION. Does the therapy design to gain patients'attention? (e.g., use surprise or uncertainly to gain interest)? (2) RELEVANCE. Does the therapy design to establish relevance (e.g., provide information for future usefulness)? (3) CONFIDENCE. Does the therapy design for patients to have confidence? (e.g., control of difficulty) (4) SATISFACTION. Does the therapy design for patients to be satisfied or rewarded (e.g., praise)?
As a reference, a list of motivational strategies (see the below list in the section of Other related information) will be presented to therapists. Therapist may utilize the list or may think of motivational strategies themselves.
Stroke patients will receive 40 minutes/days of the modified dysphagia rehabilitation for 4 weeks (5 days/week). The content of the revised dysphagia rehabilitation will be reviewed and up-dated every week based on evaluation on patients'motivation.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
90 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1.嚥下障害を有する脳卒中患者
2.認知症(Mini-Mental State Examination が 24 点未満)や失語症などの高次脳機能障害がない
3.実験手順の指示を理解することができる
4.研究参加の同意が得られる
英語
1.Stroke patients with dysphagia
2.Stroke patients without cognitive dysfunction including aphasia and dementia (MMSE < 24)
3.Ability to understand an instruction of the experimental procedure in this study
4.Consent to participate in this study
日本語
1.研究への協力が困難な精神疾患を有する
2.医師が研究対象として適当でないと判断した者
英語
1.Mental impairment leading to inability to cooperate
2.patients who are considered to be inappropriate to participate in the study
21
日本語
名 | 悟志 |
ミドルネーム | |
姓 | 田中 |
英語
名 | Satoshi |
ミドルネーム | |
姓 | Tanaka |
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
心理学
英語
Psychology
4313192
日本語
浜松市東区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama Higashi-ku, Hamamatsu-city, Japan
053-453-2111
tanakas@hama-med.ac.jp
日本語
名 | 悟志 |
ミドルネーム | |
姓 | 田中 |
英語
名 | Satoshi |
ミドルネーム | |
姓 | Tanaka |
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
心理学
英語
Psychology
4313192
日本語
浜松市東区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama Higashi-ku, Hamamatsu-city, Japan
053-453-2111
tanakas@hama-med.ac.jp
日本語
その他
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
浜松医科大学
日本語
心理学
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of education (Japan)
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
浜松市リハビリテーション病院
信州大学
英語
Hamamatsu City Rehabilitation Hospital, Shinshu University
日本語
英語
日本語
浜松医科大学臨床研究倫理委員会
英語
Ethics committee of Hamamatsu University School of Medicine
日本語
浜松市東区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama Higashi-ku, Hamamatsu-city, Japan
053-453-2111
rinri@hama-med.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
浜松市リハビリテーション病院/ Hamamatsu City Rehabilitation Hospital
2019 | 年 | 08 | 月 | 15 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2019 | 年 | 06 | 月 | 05 | 日 |
2019 | 年 | 06 | 月 | 27 | 日 |
2019 | 年 | 08 | 月 | 15 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
List of motivational strategies:
01) Control of task difficulty
02) Allowing patient to use a newly acquired skill
03) Applying patient's hobby and preference to exercise and practice task
04) Explaining the necessity of exercise and practice
05) Having a communication which make patient enjoy
06) Active listening
07) Providing opportunities of self-solving
08) Praise
09) Proposing conditions for exchange (e.g. promising to undertake patient's favorite practice after achieving his/her un-favorite practice)
10) Providing a suitable rehabilitation environment
11) Providing exercise and practice with game properties
12) Group rehabilitation
13) Providing medical information
14) Providing practice tasks relating to patient's experience and lifestyle
15) Goal-oriented practice
16) Providing variation of rehabilitation program to sustain interest
17) Recommending the family's presence with the patient during rehabilitation
18) Respect for self-determination
19) Sharing the criteria for evaluation
20) Setting goal
21) Specifying the amount of practice to be achieved
22) Using tools such as diary or graph allowing patient to confirm his/her
2019 | 年 | 07 | 月 | 26 | 日 |
2021 | 年 | 02 | 月 | 17 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000042746
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000042746
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |