UMIN試験ID | UMIN000038128 |
---|---|
受付番号 | R000043456 |
科学的試験名 | 文化適応型認知行動療法とプログラム採用型認知行動療法の比較検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/01/30 |
最終更新日 | 2023/09/30 09:57:54 |
日本語
子どもの認知行動療法国際比較研究
英語
Multi-, Inter-, and Cross-cultural Clinical Child Study
日本語
MIXCS
英語
MIXCS
日本語
文化適応型認知行動療法とプログラム採用型認知行動療法の比較検討
英語
A randomized controlled trial of cultural-adapted and program-adopted cognitive behavioral therapy for children and adolescents.
日本語
MIXCS
英語
MIXCS
日本/Japan |
日本語
不安症
英語
anxiety disorder
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究は,海外で普及している認知行動療法(CBT)プログラムと,わが国で実施されているプログラムの効果を比較して,心理療法の世界的な共通要素と各文化に特有の要素を明らかにすることを目的としている。
英語
The purpose of this study is to compare cultural-adapted and program-adopted cognitive behavioral therapies and identify both cultural specific and universal factors of psychotherapies.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
半構造化面接Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM-IV for children(ADIS)によるブラインド性評価
英語
Blind evaluation based on the Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM-IV for children (ADIS)
日本語
臨床家重症度評定(ADIS)
スペンス児童用不安尺度-自己評定(SCAS)と親評定(SCAS-P)
Depression Self-Rating Scale for Children日本語版(DSRS)
児童用認知の誤り尺度(CCES)
親の巻き込まれ尺度(FASA)と子ども評定版(FASA-CR)
認知行動療法のコンピテンスとアドヒアランス (CAS-CBT)
比較文化行動システム (C-BOS)
親子の満足度,理解度
維持可能性(治療者評定)
英語
Clinical Significance Ratings (ADIS)
Spence Children's Anxiety Scale for children (SCAS) and parents (SCAS-P)
Depression Self-Rating Scale for Children (DSRS)
Children's Cognitive Error Scale (CCES)
Family Accommodation Scale for Anxiety (FASA) and child report version (FASA-CR)
Competence and Adherence Scale for Cognitive Behavioral Therapy (CAS-CBT)
Cross-cultural Behavioural Observation System (C-BOS)
Satisfaction, comprehension for children, parents
Sustainability for therapists
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
はい/YES
封筒法/Numbered container method
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
文化適応型認知行動療法
英語
cultural-adapted cognitive behavior therapy
日本語
プログラム採用型認知行動療法
英語
program-adopted cognitive behavioral therapy
日本語
読書による道徳教育
英語
morality education control
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
15 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
①子どもが8~15歳である
②親子で定期的にプログラムに参加することができる
③子どもがDSM-IVの不安症の基準を満たす(分離不安症,社交不安症,限局性恐怖症,全般不安症)
④薬物療法を含め他の治療を受けていない,受けている場合はサービス内容を必要に応じて調整できる(ウォッシュアウトや一定化等)
英語
1, children aged 8 to 15 years old,
2. parent/s and child are available to attend the treatment in person,
3. children who meet DSM-IV criteria for an anxiety disorder (i.e., separation anxiety disorder, social anxiety disorder, specific phobia, generalized anxiety disorder)
4. children free from any other treatments or these treatments can be controlled (e.g., washout or fixed period for pharmacotherapies)
日本語
①知的能力障害に合致しない
②外在化障害,物質乱用,統合失調症に主診断,および二次診断で合致しない
②自閉スペクトラム症,注意欠如・多動症,限局性学習症,その他の発達障害に主診断として合致しない
英語
1. children with intellectual developmental disorder
2. children with externalizing disorders, substance abuse, and schizophrenia as primary and secondary diagnoses
3. children with autism spectrum disorder, attention deficit/hyperactivity disorder, specific learning disorder, and other developmental disorders as primary diagnoses
99
日本語
名 | 石川 |
ミドルネーム | |
姓 | 信一 |
英語
名 | Ishikawa |
ミドルネーム | |
姓 | Shin-ichi |
日本語
同志社大学
英語
Doshisha University
日本語
心理学部
英語
Faculty of Psychology
610-0394
日本語
京都府京田辺市多々羅都谷1-3
英語
1-3 Tatara Miyakodani, Kyotanabe City, Kyoto, Japan
0774-65-7092
ishinn@mail.doshisha.ac.jp
日本語
名 | 高階 |
ミドルネーム | |
姓 | 光梨 |
英語
名 | Takashina |
ミドルネーム | |
姓 | Hikari |
日本語
関西学院大学
英語
Kwansei Gakuin University
日本語
心理科学実践センター
英語
Center for psychological services and research
663-8204
日本語
兵庫県西宮市高松町5番22号 阪急西宮ガーデンズゲート館
英語
5-22 Takamatsu-cho, Nishinomiya, Hyogo, Japan
0798-31-0791
ishinn@mail.doshisha.ac.jp
日本語
その他
英語
Faculty of Psychology, Doshisha University
日本語
同志社大学
日本語
心理学部
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Research fellow of the Japan Society for the Promotion of Science, Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
同志社大学
英語
Doshisha University
日本語
京都市上京区今出川通烏丸東入
英語
Karasuma-higashi-iru, Imadegawa-dori, Kamigyo-ku
075-251-3158
ji-rinri@mail.doshisha.ac.jp
はい/YES
19046
日本語
人を対象とする研究に関する倫理審査委員会
英語
Doshisha University Research Ethics Review Committee
270
日本語
ヒトを対象とした研究に関する倫理委員会
英語
Shinshu University Research Ethics Review Committee
同志社大学心理臨床センター(京都府)
関西学院大学心理科学実践センター(兵庫県)
信州大学心理教育相談室(長野県)
2020 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
倫理上の規定により個別奨励データの共有は予定していない。
英語
Individual participant data are unable to be share due to ethical and regulatory considerations.
日本語
倫理上の規定により個別奨励データの共有は予定していない。しかし,本研究ではデータを公開紙面に掲載する予定にしている。そこには,データを集約した表が含まれる。以上から,本データより研究の再現可能性は検討可能である。また,プロトコルや臨床登録データについては公開予定である。そのほかのデータについては妥当な要求があった場合に検討される。その際には筆頭著者に連絡されたい。
英語
Individual participant data are unable to be share due to ethical and regulatory considerations. However, the study will present the data in the published paper. This will include data that are merged in tables. Interested parties may access this data to replicate our findings. We will make the study protocol and trial registration information available to interested parties. We will make other data that support the findings of our study available upon reasonable request. Interested parties may contact the corresponding author, SI, for access to this data.
一般募集中/Open public recruiting
2020 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2020 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2022 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
募集ページ
http://mixcs.jp/
英語
Web page(in Japanese)
http://mixcs.jp/
2019 | 年 | 09 | 月 | 27 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000043456
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000043456
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |