UMIN試験ID | UMIN000039574 |
---|---|
受付番号 | R000045132 |
科学的試験名 | 自閉症スペクトラム児に対する新しい支援法の開発 -アタッチメント理論に基づいて- |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/02/23 |
最終更新日 | 2023/03/16 17:31:19 |
日本語
自閉症スペクトラム児(ASD)および養育者に対するアタッチメント理論に基づいた心理教育的アプローチ「安心感の輪子育てプログラム(COSP)」の非ランダム化比較による効果検証
英語
Effects of an Attachment Based Parent Intervention on Children with Autism Spectrum Disorders: Nonrandomized Clinical Trial
日本語
ASD児および養育者に対するアタッチメント理論に基づいたCOSPの効果検証
英語
Effects of an Attachment-Based Parent Intervention on Children with Autism Spectrum Disorders
日本語
自閉症スペクトラム児に対する新しい支援法の開発 -アタッチメント理論に基づいて-
英語
Effects of an Attachment-Based Parent Intervention on Children with Autism Spectrum Disorders
日本語
ASD児に対するアタッチメント理論に基づいた支援法の効果検証
英語
Effects of an Attachment-Based Parent Intervention on Children with Autism Spectrum Disorders
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)
英語
Autism spectrum disorders (ASD)
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、COSPをASD児の養育者に実施し、6ヶ月、12ヶ月の観察期間において養育者の育児効力感と心身状態の変化、およびASD児の行動問題への変化に着目して、アタッチメントに視点をおいた親子関係支援の有効性を検討する。非ランダム化比較研究とする。
英語
The purpose of this study is to test the efficacy of COSP with caregivers of children with ASD by investigating changes in caregivers' parenting efficacy, their psychological/physical states, and behavioral and emotional problems of children with ASD. This is a nonrandomized study.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
日本語
・日本語訳TOPSE短縮版
・GHQ精神健康調査票30
・CBCL/4-18
介入半年後、一年後の評価
英語
-Tool to Measure Parenting Self-Efficacy Japanese version (TOPSE)
-General Health Questionnaire 30 (GHQ)
-Child Behavior Checklist 4-18 (CBCL)
Outcomes at 6 months and 1 year after the intervention
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
・週1回、90分、全8回のCOSPを、1名の心理士がマニュアルに沿って実施する。
・グループには養育者が参加する。
・1グループ4名の構成。
・セッションでは、子どものアタッチメント欲求を読み解く練習や適切な応答姿勢、適切な応答を妨げる養育者側の防衛について、親子相互交流の様々な映像が収録されたDVDの視聴と共に心理教育を行う。
・心理士は、養育者の内省を深める対話(内省的対話)によって、養育者自身の心の状態を見つめ,わが子との関係についてふり返る作業を促す。
英語
- The COSP sessions is held weekly and lasted 90 min in duration.
- Groups of four caregivers meet with a single facilitator.
- Sessions are administered by the facilitator following a manual.
- COSP combines psychoeducation about attachment in the form of viewing videos of parent-child interactions with reflection about how each caregiver experiences his/her relationship with his/her child.
- The facilitator encourages participating caregivers to engage in reflective dialogue; the goal is to support caregivers to share their thoughts and emotions about their children's needs and about their own strengths and struggles in meeting those needs.
日本語
無治療対照
英語
No treatment
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
4 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
ASD児
1) 児童精神科医によってDSM-5に基づいてASDと診断された児。
2) 研究参加時4歳以上12歳以下の児。
ASD児の養育者
1) ASDの診断を有する4-12歳の子どもの養育者。
2) 8回のCOSPセッションに継続的に参加可能である者。
3) 本研究における参加に際し、十分な説明を受けた後、内容を十分に理解し、本人の自由意志による文書同意をした者。
英語
Children with ASD
1) Children who were diagnosed with ASD based on DSM-5 by psychiatrists.
2) Children aged 4-12 years at the time of participating the study
Caregivers of Children with SD
1) Caregivers of children with ASD aged 4-12 years at the time of participating the study.
2) Caregivers who are able to participate in 8 COSP sessions consecutively.
3) Caregivers who were well briefed orally and in writing about the purpose of the study and confidentiality related to their personal information and provided their voluntary written consent.
日本語
ASD児
1) 研究参加時にアタッチメント理論に基づいた心理的アプローチに既に参加したことがある者。
2) 研究参加時、あるいは研究期間中に週90分以上の個別療育、心理療法を受けている者、あるいは研究期間中、薬物療法の開始または薬物の変更がなされた者。
ASD児養育者
1) 精神疾患、発達障害、重篤な虐待との関わりなどから個別の対応が必要と研究責任者が判断した者。
2) 研究参加時にアタッチメント理論に基づいた心理的アプローチに既に参加したことがある者。
英語
Children with ASD
1) Children who have participated in COSP before participating to the study.
2) Children receiving 90 min total or more per week of intensive autism intervention therapy or psychotherapy, or if they began or changed a pharmacotherapeutic regimen during the study period.
Caregivers of Children with ASD
1) Caregivers with a mental illness or developmental disability, or who had been reported to the juvenile welfare officer for perpetrating severe child abuse.
2) Caregivers who have participated in COSP before participating to the study.
48
日本語
名 | 信代 |
ミドルネーム | |
姓 | 久保 |
英語
名 | Nobuyo |
ミドルネーム | |
姓 | Kubo |
日本語
関西福祉科学大学
英語
Kansai University of Welfare Sciences
日本語
心理科学部
英語
School of Psychological Science
582-0026
日本語
大阪府柏原市旭ヶ丘3-11-1
英語
3-11-1 Asahigaoka, Kashiwara-shi, Osaka 582-0026 Japan
072-978-0088
kubo@tamateyama.ac.jp
日本語
名 | 信代 |
ミドルネーム | |
姓 | 久保 |
英語
名 | Nobuyo |
ミドルネーム | |
姓 | Kubo |
日本語
関西福祉科学大学
英語
Kansai University of Welfare Sciences
日本語
心理科学部
英語
School of Psychological Science
582-0026
日本語
大阪府柏原市旭ヶ丘3-11-1
英語
3-11-1 Asahigaoka, Kashiwara-shi, Osaka 582-0026 Japan
072-978-0088
kubo@tamateyama.ac.jp
日本語
関西福祉科学大学
英語
Kansai University of Welfare Sciences
日本語
日本語
心理科学部
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
関西福祉科学大学
英語
Kansai University of Welfare Sciences
日本語
582-0026 大阪府柏原市旭ヶ丘3-11-1
英語
3-11-1 Asahigaoka, Kashiwara-shi, Osaka 582-0026 Japan
072-978-0088
ikejima@tamateyama.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
関西福祉科学大学 心理・教育相談センター
2020 | 年 | 02 | 月 | 23 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-021-00389-z
60
日本語
60名が研究に参加した。介入後半年時の評価のANCOVAによる解析結果からは、TOPSE、GHQ、CBCLの総合得点の、群間・時期間の交互作用の有意性が示された(TOPSE:F=19.43,p<.001; GHQ:F=11.99,p<.001; CBCL:F=7.29 p<.01) 。Bonferroni による多重比較検定による群内比較においては、TOPSE総合得点で介入群にのみ有意な改善が認められた(p<.001)。GHQ総合得点に関しては介入群に有意な改善が示され(p<.05)、対照群では有意な悪化が認められた(p<.01)。CBCL総合得点に関しては介入群にのみ有意な改善が認められた(p<.01)。
英語
60 participants enrolled the study. ANCOVA at six months post-intervention revealed that the interaction between time and group was significant for total scores of TOPSE, GHQ30, and CBCL (TOPSE: F=19.43,p<.001; GHQ: F=11.99,p<.001; CBCL: F=7.29 p<.01). In the intragroup comparison, there was significant improvement only in the intervention group with the total score of TOPSE (p<.001) and CBCL (p<.01). The GHQ scores for the control group worsened (p<.01), whereas the intervention group improved (p<.05).
2023 | 年 | 03 | 月 | 16 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2014 | 年 | 06 | 月 | 17 | 日 |
2014 | 年 | 06 | 月 | 17 | 日 |
2014 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 02 | 月 | 23 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 16 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000045132
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000045132
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |