UMIN試験ID | UMIN000040236 |
---|---|
受付番号 | R000045904 |
科学的試験名 | 実地指導者への教育プログラムの効果検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/06/01 |
最終更新日 | 2023/04/28 17:50:33 |
日本語
新人助産師の臨床判断強化に向けた実地指導者への教育プログラムの効果検証:クラスターランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an Educational Program for Practicum Instructors to Promote Novice Midwives' Clinical Judgment: Cluster Randomized Controlled Trial
日本語
実地指導者への教育プログラムの効果検証
英語
Effectiveness of an Educational Program for Practicum Instructors
日本語
実地指導者への教育プログラムの効果検証
英語
Effectiveness of an Educational Program for Practicum Instructors
日本語
実地指導者への教育プログラムの効果検証
英語
Effectiveness of an Educational Program for Practicum Instructors
日本/Japan |
日本語
なし
英語
Not applicable
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
分娩期における新人助産師の臨床判断能力強化に向けた実地指導者への教育プログラムの効果を検証すること
英語
To verify the effect of an educational program for practicum instructors to promote the clinical judgment ability of novice midwives during delivery
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
教育スキル
英語
Educational skills
日本語
態度、知識、満足度、学習内容実践状況
英語
Attitude,Knowledge,Satisfaction level,Practice status of learning
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
介入実施者・測定者がブランド化されている単盲検/Single blind -investigator(s) and assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入群:教育プログラムの受講あり
英語
Intervention:Taking an educational program
日本語
対照群:教育プログラムの受講なし
英語
Controll:Not taking an educational program
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
女/Female
日本語
分娩期の産婦を受け持つ新人助産師に対し、本年度から指導する予定である助産師、もしくは指導を始めて5年以下の助産師
英語
Midwives who are planning to educate novice midwives who are responsible for pregnant women during delivery, or midwives within 5 years after starting education
日本語
なし
英語
Not applicable
80
日本語
名 | 真実 |
ミドルネーム | |
姓 | 山本 |
英語
名 | Mami |
ミドルネーム | |
姓 | Yamamoto |
日本語
聖路加国際大学
英語
St. Luke's International University
日本語
看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing Science
1040044
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1,akasicho,chuo-ku,Tokyo
0335436391
18dn018@slcn.ac.jp
日本語
名 | 真実 |
ミドルネーム | |
姓 | 山本 |
英語
名 | Mami |
ミドルネーム | |
姓 | Yamamoto |
日本語
聖路加国際大学
英語
St. Luke's International University
日本語
看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing Science
1040044
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1,akasicho,chuo-ku,Tokyo
0335436391
18dn018@slcn.ac.jp
日本語
聖路加国際大学
英語
St. Luke's International University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Academy of Midwifery
日本語
日本助産学会
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
聖路加国際大学
英語
St. Luke's International University
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1,akasicho,chuo-ku,Tokyo
0335436391
18dn018@slcn.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2020 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
None
最終結果が公表されている/Published
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105658
77
日本語
参加者と施設の背景に差はなかった。介入直後の教育スキル得点は、介入群と対照群の間に有意な差はなかった(MD 1.88, 95 % CI [-0.55-4.31] )。介入直後の態度得点には、両群間で有意な差はなかった(MD 2.38, 95 % CI [-0.76, 5.51] )。介入直後の知識得点は、介入群で有意に高かった(介入群2.68±0.26、対照群1.57±0.25;MD 1.10, 95 % CI [0.41-1.80], p = .002)。
英語
No differences in baseline characteristics of participants and facilities were noted. There was no significant difference in educational skills scores at post-test between the intervention and control group . There was no significant difference in attitude scores at post-test between the two groups. The knowledge scores at post-test were significantly higher in the intervention group .
2023 | 年 | 04 | 月 | 28 | 日 |
日本語
英語
日本語
介入群と対照群では、参加者や施設に差はなかった。
英語
There were no differences in participants and facilities between the intervention and the control group.
日本語
全体で25施設が適格基準を満たし、そのうち21施設(77名)が研究への参加に同意した。11施設(44名)が介入群に、10施設(33名)が対照群に無作為に割り当てられた。合計33名の参加者が介入直後の質問紙に回答したため、介入直後でのフォローアップ率は介入群で75%でした。介入後1ヶ月時点では、介入群は9施設(31名)、対照群では10施設(31名)を維持した。対照群のフォローアップ率は94%であった。
英語
Overall, 25 facilities met the eligibility criteria, of which 21 (77 participants) consented to participate in the study. 11 facilities (44 participants) were randomly assigned to the intervention group and 10 facilities (33 participants) to the control group. Total of 33 participants responded to the post-test, so the follow-up rate at post-test was 75% in the intervention group. At one month the intervention group had 9 facilities (31 participants). The control group retained 10 facilities (31 participants). The follow-up rate was 94% in the control group.
日本語
なし
英語
None
日本語
教育スキル、態度、知識, 満足度
英語
Educational Skills, Attitude, Knowledge, Satisfaction
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 04 | 月 | 14 | 日 |
2020 | 年 | 06 | 月 | 02 | 日 |
2020 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 04 | 月 | 25 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000045904
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000045904
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |