UMIN試験ID | UMIN000041133 |
---|---|
受付番号 | R000046955 |
科学的試験名 | 反転授業による医学生の深部腱反射スキル修得に関する検討 : 混合研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/07/17 |
最終更新日 | 2020/07/17 10:32:05 |
日本語
反転授業による医学生の深部腱反射スキル修得に関する検討 : 混合研究
英語
The flipped classroom is effective for medical students to improve deep tendon reflex examination skills: A mixed methods study
日本語
反転授業による医学生の深部腱反射スキル修得に関する検討 : 混合研究
英語
The flipped classroom is effective for medical students to improve deep tendon reflex examination skills: A mixed methods study
日本語
反転授業による医学生の深部腱反射スキル修得に関する検討 : 混合研究
英語
The flipped classroom is effective for medical students to improve deep tendon reflex examination skills: A mixed methods study
日本語
反転授業による医学生の深部腱反射スキル修得に関する検討 : 混合研究
英語
The flipped classroom is effective for medical students to improve deep tendon reflex examination skills: A mixed methods study
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
この研究の目的は、医学生の深部腱反射スキルを向上するために、従来型教育方法と比較した反転授業による教育方法の有効性を調査することである。本研究は量的データと質的データの両者を分析する混合研究法を用いることで、反転授業が深部腱反射診察のスキル向上にどのように影響を与えたか分析することが可能である。
英語
The objective of this research is to investigate the effectiveness of the flipped classroom teaching methodology compared to traditional teaching method for training medical students in deep tendon reflex. The purpose of this study is also to analyze how the educational effect of the flipped classroom has affected the performance of deep tendon reflex by qualitative research.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
医学生の深部腱反射手技の修得度。教育手法に対するフォーカスグループインタビュー。
英語
The acquisition of deep tendon reflex were assessed with DOPS. Semi-structured focused group interview about teaching method.
日本語
医学生の深部腱反射手技実施への自信。
英語
Five-Likert scale questionnaires about the confidence of deep tendon reflex examinations were assessed before and after training session.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
いいえ/NO
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
反転授業による深部腱反射診察教育
英語
Flipped classroom teaching method in deep tendon reflex examination
日本語
通常授業による深部腱反射診察教育
英語
Traditional teaching method in deep tendon reflex examination
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
21 | 歳/years-old | 以上/<= |
37 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
2018年から2019年に千葉大学医学部で総合診療科ローテート中の学生。
英語
The study population consisted of 83 medical students participating in a general medicine clerkship rotation from 2018 to 2019.
日本語
特になし
英語
NA
80
日本語
名 | 政臣 |
ミドルネーム | |
姓 | 生坂 |
英語
名 | Masatomi |
ミドルネーム | |
姓 | Ikusaka |
日本語
千葉大学医学部附属病院
英語
Chiba University Hospital
日本語
総合診療科
英語
General Medicine
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chu-ou-ku
043-222-7171
ikusaka@ga2.so-net.ne.jp
日本語
名 | 瞬 |
ミドルネーム | |
姓 | 内田 |
英語
名 | Shun |
ミドルネーム | |
姓 | Uchida |
日本語
千葉大学医学部附属病院
英語
Chiba University Hospital
日本語
総合診療科
英語
General Medicine
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chu-ou-ku
043-222-7171
shun.uchida@chiba-u.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
NA
日本語
特になし
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学医学部医学研究院
英語
Chiba University
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chu-ou-ku
043-222-7171
igaku-rinri@office.chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2020 | 年 | 07 | 月 | 17 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
83
日本語
手技指導前の自信は介入群で有意に高かった。手技指導後の自信は介入群と対照群に有意差がなかった。DOPSでは介入群と対照群に有意差がなかった。FGIにより介入群では「積極的な授業参加」「学習のレディネス向上」などの概念が抽出された。
英語
In intervention group, pre-test confidence for deep tendon reflex were higher than control group. There were no statistically significant difference in post-test confidence and DOPS between intervention and control groups. Focus group interview revealed components "Active class participation" and "improvement of learning readiness" in intervention group.
2020 | 年 | 07 | 月 | 17 | 日 |
日本語
英語
日本語
83名の医学生全員から同意を得て研究を行った。
参加者の平均年齢は23.1歳(±2.0)で、そのうち67%が男性であった。参加者の34%が、脳神経内科での前臨床診療ローテーションを受けていた。
年齢・性別・脳神経内科でのローテーションの有無は、介入対照群間に統計的に有意な差はなかった。
英語
We received consent from all 84 medical students. The mean age of the participants was 23.1 years, of which 67% were men. 34% of the participants had prior clinical clerkship rotation in neurology.
We found no statistically significant differences between the intervention control groups.
日本語
個別に説明
英語
Explained individually
日本語
特になし
英語
NA
日本語
深部腱反射手技の修得度
授業前後の手技への自信
英語
Mastery level for deep tendon reflex
Confidence for deep tendon reflex before/after the classroom
日本語
特になし
英語
NA
日本語
特になし
英語
NA
試験終了/Completed
2018 | 年 | 10 | 月 | 30 | 日 |
2018 | 年 | 10 | 月 | 30 | 日 |
2018 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 07 | 月 | 17 | 日 |
2020 | 年 | 07 | 月 | 17 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000046955
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000046955
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |