UMIN試験ID | UMIN000041397 |
---|---|
受付番号 | R000047260 |
科学的試験名 | 中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/08/25 |
最終更新日 | 2023/03/11 18:18:13 |
日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験
英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour
日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験
英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour
日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験
英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour
日本語
ランダム化比較試験
英語
Randomized controlled trial
日本/Japan |
日本語
一般健常者
英語
General population
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
日本の中学生を対象に精神疾患に関する教育を行い、従来日本の学校教育で行われている通常授業と比して、精神疾患を含めた精神的不調に援助希求行動をとった生徒の割合が増大することを示す。精神疾患に関する教育では、精神疾患を含めた精神的不調とその対処方法に関する知識を扱う。
英語
Mental health literacy education targeting junior high school students in Japan would have significantly more improvement in help-seeking behaviour for mental health problems compared to the regular health education provided in Japanese school education. Contents of mental health literacy includes knowledge of the mental illness, how to deal with them, and how to reduce the stigma.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
「過去3か月間に、あなたは、心の病気について誰かに相談しましたか」で計測された、介入前ベースラインから介入から3ヶ月後時点の精神疾患に関する対処行動をとった生徒の割合の変化量
英語
Change in the proportion of students who have a help-seeking behaviour related to mental health problems from the baseline to 3 months after the intervention.Question of primary outcomes: "Did you consult with someone about mental illness in the past 3 months?"
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
精神疾患を含めた精神的不調とその対処方法に関する知識を扱う対面授業。
英語
Face-to-face lessons about mental health and illness and how to deal with them.
日本語
精神疾患に関する教育を実施する群(50分の授業3回)と通常授業をする群の2群に分ける。精神疾患の知識、態度、行動について、授業実施の前後、実施後3か月後のにわたるスコアの変化を群間比較する。
英語
Divide into two groups: a group that provides education on mental illness (3 classes of 50 minutes) and a group that provides regular classes.Regarding the knowledge, attitude, and behavior of mental illness, changes in scores before and after the lesson and three months after the lesson are compared between groups.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
12 | 歳/years-old | 以上/<= |
13 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
中学1年生(12~13歳)
英語
Junior high school student of 1st grade (12 to 13 years old)
日本語
小学校卒業の日本語読み書きができない
英語
Those who are unable to read and write in Japanese equivalent to the graduation of elementary school in Japan.
100
日本語
名 | 隆洋 |
ミドルネーム | |
姓 | 根本 |
英語
名 | Takahiro |
ミドルネーム | |
姓 | Nemoto |
日本語
東邦大学
英語
Toho University
日本語
医学部
英語
School of medicine
143-8541
日本語
東京都大田区大森西6-11-1
英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo
0337624151
takahiro.nemoto@med.toho-u.ac.jp
日本語
名 | 良一 |
ミドルネーム | |
姓 | 森 |
英語
名 | Ryoichi |
ミドルネーム | |
姓 | Mori |
日本語
東邦大学
英語
Toho University
日本語
医学部
英語
School of medicine
143-8541
日本語
東京都大田区大森西6-11-1
英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo
0337624151
morir@tsc.u-tokai.ac.jp
日本語
その他
英語
Toho University
日本語
東邦大学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東邦大学
英語
Toho University
日本語
東京都大田区大森西6-11-1
英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo
0337624151
takahiro.nemoto@med.toho-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2020 | 年 | 08 | 月 | 25 | 日 |
https://doi.org/10.3390/jpm12081281
最終結果が公表されている/Published
https://doi.org/10.3390/jpm12081281
116
日本語
MIDUSに関して、線形混合モデルにおける授業後および3か月の追跡検定の結果は、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用に有意差が認められた。RIBS-Jに関しては、授業後の結果は、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用に有意差が認められた。しかし、3ヶ月の追跡調査では有意差は示されなかった。ロジスティック回帰混合モデルにおける援助希求の行動の授業後および3ヶ月の追跡調査では、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用の有意差は見られなかった。
英語
Regarding MIDUS, the post-test and 3-month follow-up test results showed a significant main effect of time by-group interactions in a linear mixed model. Regarding RIBS-J, the post-test results showed a significant main effect of time-by-group interactions; however, the 3-month follow-up test showed no significant effect. No significant effects of time-by-group interactions were seen in the post-test and 3-month follow-up test results for help-seeking behaviour in a logistic regression-mixed model.
2022 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
日本語
対象者は、日本の栃木県にある公立中学校の1年生156人(12から13歳)で構成された。学校の選択は、本研究の協力が得られ、介入の実現可能性を優先した。125人が研究に参加し、介入群(n = 51)と対照群(n = 74)にランダムに割り当てられた。最終的な解析対象者は116人(介入群50人、対照群66人)であった。介入群の男子は25人、女子は25人、対照群の男子は30人、女子は36人であった。
英語
The subjects consisted of 156 first-year students attending a public junior high school (aged 12 to 13 years; Grade 7; Year 8) in Tochigi, Japan. The choice of school was based on the availability of study cooperation and the feasibility of the intervention. Of these, 125 consented to participate in the study and were randomly allocated to the intervention group (n = 51) or the control group (n = 74). The final number of participants included in the analysis was 116 (50 in the intervention group and 66 in the control group). There were 25 males and 25 females in the intervention group and 30 males and 36 females in the control group.
日本語
対象者は中学校1校の1年生156人であり、除外基準としては、日本の小学校卒業と同等のレベルで日本語の読み書きができない人とした。対象者のうち、対象者本人、およびその保護者から、文書による同意が得られた者を本研究の参加者とした。同意を得られた125人が研究に参加し、介入群(n = 51)と対照群(n = 74)にランダムに割り当てられた。授業への欠席や質問紙調査への不参加を除き、最終的な解析対象者は116人(介入群50人、対照群66人)であった。
英語
The subjects consisted of 156 first-year students attending a public junior high school (aged 12 to 13 years; Grade 7; Year 8) in Tochigi, Japan. The choice of school was based on the availability of study cooperation and the feasibility of the intervention. The exclusion criteria were those who could not read or write Japanese at a level equivalent to that of a Japanese primary school graduate. Participants in the study provided written consent from both the subjects themselves and their parent or guardian. Of these, 125 consented to participate in the study and were randomly allocated to the intervention group (n = 51) or the control group (n = 74). After excluding those who were absent from the classes or did not complete the assessments, the final number of participants included in the analysis was 116 (50 in the intervention group and 66 in the control group).
日本語
なし。
英語
None.
日本語
MIDUSの授業後調査では、時間またはグループ×時間交互作用の有意な効果があった(B [95%CI]時間の主効果=-8.40[-10.07、-6.73]、p<0.001、時間×グループ交互作用p = 7.36[5.14、9.57]、<0.001)。また、3か月のフォローアップにおいても同様に有意差が見られた(B [95%CI]時間の主な効果= -6.14[-7.81、-4.47]、p<0.001、時間×グループの交互作用p = 4.19[1.97、6.41]、<0.001)。
RIBS-J futureでは、授業後の時間またはグループ×時間交互作用の有意な効果があった(B [95%CI]時間の主効果= 2.20 [1.45、2.96]、p<0.001、時間×グループ交互作用p =- 1.85 [-2.85、-0.85]、<0.001)。RIBS-Jの3ヶ月フォローアップではグループ×時間交互作用の効果は有意ではなかった(3ヶ月フォローアップ(B[95%CI],p値:時間の主効果 = 1.84 [1.85, 2.60], p < 0.001; グループ×時間交互作用 = -0.72 [-1.72, 0.28], p = 0.158)。
援助希求に関連する行動(すなわち、「誰かに相談する」)に対する授業後または3ヶ月のフォローアップアンケート結果のいずれにおいても、時間の主効果またはグループ×時間交互作用において有意差が見られなかった。
英語
There was a significant main effect of time and time-by-group interaction in the MIDUS post-test (B [95% CI] main effect of time = -8.40 [-10.07, -6.73], p<0.001, time x group interaction p = 7.36 [5.14, 9.57], <0.001) and the 3-month follow-up (B [95% CI] main effect of time = -6.14 [-7.81, -4.47], p<0.001, time x group interaction p = 4.19 [1.97, 6.41], <0.001).
There was a significant main effect of time and time-by-group interaction in the RIBS-J future post-test (B [95% CI] main effect of time = 2.20 [1.45, 2.96], p<0.001, time x group interaction p = -1.85 [-2.85, -0.85], <0.001). There was a no significant effect of time-by-group interaction the 3-month follow-up (B [95% CI] main effect of time = 1.84 [1.85, 2.60], p<0.001, time x group interaction p = -0.72 [-1.72, 0.28], p = 0.158).
There were no significant main effects of time or time-by-group interaction in either the post-test or the 3-month follow-up questionnaire results for help-seeking behaviour.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 08 | 月 | 24 | 日 |
2022 | 年 | 06 | 月 | 28 | 日 |
2020 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 28 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 10 | 月 | 15 | 日 |
2022 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 08 | 月 | 12 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000047260
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000047260
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |