UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000041397
受付番号 R000047260
科学的試験名 中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験
一般公開日(本登録希望日) 2020/08/25
最終更新日 2023/03/11 18:18:13

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験


英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験


英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour

科学的試験名/Scientific Title

日本語
中学生を対象としたメンタルヘルスリテラシー教育プログラムの有効性:知識・態度・行動の変化を考察するランダム化比較試験


英語
Effectiveness of a Comprehensive Mental Health Literacy Educational Programme for Junior High School Students:A Randomised Controlled Trial Examining Changes in Their Knowledge, Attitudes, and Behaviour

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
ランダム化比較試験


英語
Randomized controlled trial

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
一般健常者


英語
General population

疾患区分1/Classification by specialty

小児/Child

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
日本の中学生を対象に精神疾患に関する教育を行い、従来日本の学校教育で行われている通常授業と比して、精神疾患を含めた精神的不調に援助希求行動をとった生徒の割合が増大することを示す。精神疾患に関する教育では、精神疾患を含めた精神的不調とその対処方法に関する知識を扱う。


英語
Mental health literacy education targeting junior high school students in Japan would have significantly more improvement in help-seeking behaviour for mental health problems compared to the regular health education provided in Japanese school education. Contents of mental health literacy includes knowledge of the mental illness, how to deal with them, and how to reduce the stigma.



目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
「過去3か月間に、あなたは、心の病気について誰かに相談しましたか」で計測された、介入前ベースラインから介入から3ヶ月後時点の精神疾患に関する対処行動をとった生徒の割合の変化量


英語
Change in the proportion of students who have a help-seeking behaviour related to mental health problems from the baseline to 3 months after the intervention.Question of primary outcomes: "Did you consult with someone about mental illness in the past 3 months?"

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
精神疾患を含めた精神的不調とその対処方法に関する知識を扱う対面授業。


英語
Face-to-face lessons about mental health and illness and how to deal with them.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
精神疾患に関する教育を実施する群(50分の授業3回)と通常授業をする群の2群に分ける。精神疾患の知識、態度、行動について、授業実施の前後、実施後3か月後のにわたるスコアの変化を群間比較する。


英語
Divide into two groups: a group that provides education on mental illness (3 classes of 50 minutes) and a group that provides regular classes.Regarding the knowledge, attitude, and behavior of mental illness, changes in scores before and after the lesson and three months after the lesson are compared between groups.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

12 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

13 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
中学1年生(12~13歳)


英語
Junior high school student of 1st grade (12 to 13 years old)

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
小学校卒業の日本語読み書きができない


英語
Those who are unable to read and write in Japanese equivalent to the graduation of elementary school in Japan.

目標参加者数/Target sample size

100


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
隆洋
ミドルネーム
根本


英語
Takahiro
ミドルネーム
Nemoto

所属組織/Organization

日本語
東邦大学


英語
Toho University

所属部署/Division name

日本語
医学部


英語
School of medicine

郵便番号/Zip code

143-8541

住所/Address

日本語
東京都大田区大森西6-11-1


英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo

電話/TEL

0337624151

Email/Email

takahiro.nemoto@med.toho-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
良一
ミドルネーム


英語
Ryoichi
ミドルネーム
Mori

組織名/Organization

日本語
東邦大学


英語
Toho University

部署名/Division name

日本語
医学部


英語
School of medicine

郵便番号/Zip code

143-8541

住所/Address

日本語
東京都大田区大森西6-11-1


英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo

電話/TEL

0337624151

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

morir@tsc.u-tokai.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Toho University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
東邦大学


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東邦大学


英語
Toho University

住所/Address

日本語
東京都大田区大森西6-11-1


英語
6-11-1 Omorinishi, Ota-ku, Tokyo

電話/Tel

0337624151

Email/Email

takahiro.nemoto@med.toho-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2020 08 25


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol

https://doi.org/10.3390/jpm12081281

試験結果の公開状況/Publication of results

最終結果が公表されている/Published


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications

https://doi.org/10.3390/jpm12081281

組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

116

主な結果/Results

日本語
MIDUSに関して、線形混合モデルにおける授業後および3か月の追跡検定の結果は、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用に有意差が認められた。RIBS-Jに関しては、授業後の結果は、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用に有意差が認められた。しかし、3ヶ月の追跡調査では有意差は示されなかった。ロジスティック回帰混合モデルにおける援助希求の行動の授業後および3ヶ月の追跡調査では、時間の主効果またはグループ×時間の交互作用の有意差は見られなかった。


英語
Regarding MIDUS, the post-test and 3-month follow-up test results showed a significant main effect of time by-group interactions in a linear mixed model. Regarding RIBS-J, the post-test results showed a significant main effect of time-by-group interactions; however, the 3-month follow-up test showed no significant effect. No significant effects of time-by-group interactions were seen in the post-test and 3-month follow-up test results for help-seeking behaviour in a logistic regression-mixed model.

主な結果入力日/Results date posted

2022 09 30

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
対象者は、日本の栃木県にある公立中学校の1年生156人(12から13歳)で構成された。学校の選択は、本研究の協力が得られ、介入の実現可能性を優先した。125人が研究に参加し、介入群(n = 51)と対照群(n = 74)にランダムに割り当てられた。最終的な解析対象者は116人(介入群50人、対照群66人)であった。介入群の男子は25人、女子は25人、対照群の男子は30人、女子は36人であった。


英語
The subjects consisted of 156 first-year students attending a public junior high school (aged 12 to 13 years; Grade 7; Year 8) in Tochigi, Japan. The choice of school was based on the availability of study cooperation and the feasibility of the intervention. Of these, 125 consented to participate in the study and were randomly allocated to the intervention group (n = 51) or the control group (n = 74). The final number of participants included in the analysis was 116 (50 in the intervention group and 66 in the control group). There were 25 males and 25 females in the intervention group and 30 males and 36 females in the control group.

参加者の流れ/Participant flow

日本語
対象者は中学校1校の1年生156人であり、除外基準としては、日本の小学校卒業と同等のレベルで日本語の読み書きができない人とした。対象者のうち、対象者本人、およびその保護者から、文書による同意が得られた者を本研究の参加者とした。同意を得られた125人が研究に参加し、介入群(n = 51)と対照群(n = 74)にランダムに割り当てられた。授業への欠席や質問紙調査への不参加を除き、最終的な解析対象者は116人(介入群50人、対照群66人)であった。


英語
The subjects consisted of 156 first-year students attending a public junior high school (aged 12 to 13 years; Grade 7; Year 8) in Tochigi, Japan. The choice of school was based on the availability of study cooperation and the feasibility of the intervention. The exclusion criteria were those who could not read or write Japanese at a level equivalent to that of a Japanese primary school graduate. Participants in the study provided written consent from both the subjects themselves and their parent or guardian. Of these, 125 consented to participate in the study and were randomly allocated to the intervention group (n = 51) or the control group (n = 74). After excluding those who were absent from the classes or did not complete the assessments, the final number of participants included in the analysis was 116 (50 in the intervention group and 66 in the control group).

有害事象/Adverse events

日本語
なし。


英語
None.

評価項目/Outcome measures

日本語
MIDUSの授業後調査では、時間またはグループ×時間交互作用の有意な効果があった(B [95%CI]時間の主効果=-8.40[-10.07、-6.73]、p<0.001、時間×グループ交互作用p = 7.36[5.14、9.57]、<0.001)。また、3か月のフォローアップにおいても同様に有意差が見られた(B [95%CI]時間の主な効果= -6.14[-7.81、-4.47]、p<0.001、時間×グループの交互作用p = 4.19[1.97、6.41]、<0.001)。
RIBS-J futureでは、授業後の時間またはグループ×時間交互作用の有意な効果があった(B [95%CI]時間の主効果= 2.20 [1.45、2.96]、p<0.001、時間×グループ交互作用p =- 1.85 [-2.85、-0.85]、<0.001)。RIBS-Jの3ヶ月フォローアップではグループ×時間交互作用の効果は有意ではなかった(3ヶ月フォローアップ(B[95%CI],p値:時間の主効果 = 1.84 [1.85, 2.60], p < 0.001; グループ×時間交互作用 = -0.72 [-1.72, 0.28], p = 0.158)。
援助希求に関連する行動(すなわち、「誰かに相談する」)に対する授業後または3ヶ月のフォローアップアンケート結果のいずれにおいても、時間の主効果またはグループ×時間交互作用において有意差が見られなかった。


英語
There was a significant main effect of time and time-by-group interaction in the MIDUS post-test (B [95% CI] main effect of time = -8.40 [-10.07, -6.73], p<0.001, time x group interaction p = 7.36 [5.14, 9.57], <0.001) and the 3-month follow-up (B [95% CI] main effect of time = -6.14 [-7.81, -4.47], p<0.001, time x group interaction p = 4.19 [1.97, 6.41], <0.001).
There was a significant main effect of time and time-by-group interaction in the RIBS-J future post-test (B [95% CI] main effect of time = 2.20 [1.45, 2.96], p<0.001, time x group interaction p = -1.85 [-2.85, -0.85], <0.001). There was a no significant effect of time-by-group interaction the 3-month follow-up (B [95% CI] main effect of time = 1.84 [1.85, 2.60], p<0.001, time x group interaction p = -0.72 [-1.72, 0.28], p = 0.158).
There were no significant main effects of time or time-by-group interaction in either the post-test or the 3-month follow-up questionnaire results for help-seeking behaviour.

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2020 08 24

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 06 28

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2020 09 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2021 03 28

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2021 08 30

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2021 10 15

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2022 06 30


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2020 08 12

最終更新日/Last modified on

2023 03 11



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000047260


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000047260


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名