UMIN試験ID | UMIN000043606 |
---|---|
受付番号 | R000048579 |
科学的試験名 | 高等教育機関に在籍する成人期の高機能自閉スペクトラム症者に対する認知行動療法を用いた心理教育プログラム「ASDに気づいてケアするプログラム(Aware and Care for my AS Traits;ACAT)」の開発と効果についての検証(通常診療群を対照とし、併用群の有効性に関するランダム化比較試験) |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/03/17 |
最終更新日 | 2023/11/09 13:14:30 |
日本語
高等教育機関に在籍する成人期の高機能自閉スペクトラム症者に対する認知行動療法を用いた心理教育プログラム「ASDに気づいてケアするプログラム(Aware and Care for my Autistic Traits;ACAT)」の効果についての検証 (通常診療群を対照とし,併用群の有効性に関するランダム化比較試験)
英語
A randomised controlled trial of ACAT, a psychoeducational programme for adults with high-functioning autism spectrum disorder.
日本語
高等教育機関に在籍する成人期の高機能自閉スペクトラム症者に対する認知行動療法を用いた心理教育プログラム(ACAT)のランダム化比較試験
英語
A randomised controlled trial of ACAT
日本語
高等教育機関に在籍する成人期の高機能自閉スペクトラム症者に対する認知行動療法を用いた心理教育プログラム「ASDに気づいてケアするプログラム(Aware and Care for my AS Traits;ACAT)」の開発と効果についての検証(通常診療群を対照とし、併用群の有効性に関するランダム化比較試験)
英語
A randomised controlled trial of ACAT, a psychoeducational programme for adults with high-functioning autism spectrum disorder.
日本語
高等教育機関に在籍する成人期の高機能自閉スペクトラム症者に対する認知行動療法を用いた心理教育プログラム(ACAT)のランダム化比較試験
英語
A randomised controlled trial of ACAT
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症(高機能)
英語
High-functioning Autism Spectrum Disorders
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
成人期初期(18歳~30歳)の自閉スペクトラム症の診断のある患者に,認知行動療法を用いた心理教育プログラムを実施し,通常診療(TAU)に本プログラムを併用(COMB)することが,TAU単独と比較し,Vineland2適応行動尺度を主要評価項目とした臨床効果における有効性を,ランダム化比較試験により検証する
英語
To evaluate the efficacy of psychoeducational program based cognitive behavioral therapy for autism spectrum disorders (18-30years) . Half were randomly assigned to program, and compared with the others receiving no additional intervention. ASD-related self-awareness, the primary outcome, was evaluated using the bespoke Adaptive Behavior Composite score for Japanese version of Vineland 2.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
第Ⅱ相/Phase II
日本語
介入後6週時点での,Vineland2適応行動尺度日本語版のAdaptive Behavior Composite score
英語
Adaptive Behavior Composite score for Japanese version of Vineland 2 at 6 weeks after intervention
日本語
Vineland-2(保護者等面接式)の「コミュニケーション」「日常生活スキル」「社会性」「合計」に対する〔10週時点〕の0週時点(ベースライン)からの変化量,簡易自己記入式障害度尺度(Seehan disability scale:SDISS)の下位因子ごとの得点,および,下記の評価項目の, 6週時点での0週時点(ベースライン)からの変化量 ,10週時点での0週時点(ベースライン)からの変化量 ,大学適応尺度(Student Adaptation to College Questionnaire:SACQ)の下位因子ごとの得点 ,精神障害者の内面化したスティグマ尺度(The Internalized Stigma of Illness Scale:ISMI)の合計得点 ,治療スティグマ尺度(Barriers to Access to Care Evaluation v3:BACE)の「スティグマ尺度」下位項目の合計得点 ,Patient Health Questionnaire-9(PHQ-9:うつ尺度)の合計得点 ,Generalized Anxiety Disorder -7(GAD-7:不安尺度)の合計得点,メタ認知尺度(Meta Cognitive Questionnaire 30:MCQ30)の下位因子ごとの得点 ,子ども若者版Autism Knowledge Quiz(AKQ-C)のセクション2 Knowlegeの合計得点 ,子ども若者版Autism Knowledge Quiz(AKQ-C)のセクション3 Ethos の合計得点 ,自閉特性カモフラージュ尺度(The Camouflaging Autistic Traits Questionnaire:CAT-Qの下位因子ごとの得点
英語
Change from Week 0 (baseline) at 10 weeks for Communication, Daily Living Skills, Social Skills, and Total on the ineland-2 (Parent-Teacher Interview), and scores for each subfactor on the Seehan disability scale (SDISS) and change from Week 0 (baseline) at 6 weeks, change from Week 0 (baseline) at 10 weeks, Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ) scores per subfactor, and psychiatric The Internalized Stigma of Illness Scale (ISMI), the total score of the "Stigma Scale" sub-item of the Barriers to Access to Care Evaluation v3 (BACE), and the Patient Health Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9: Depression Scale), Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7: Anxiety Scale), Meta Cognitive Questionnaire 30 (MCQ30), the total score of Section 2 Knowlege of the Autism Knowledge Quiz for Children and Adolescents (AKQ-C), the total score of Section 3 Ethos of the Autism Knowledge Quiz for Children and Adolescents (AKQ-C), and the total score of the Camouflage Scale (The Camouflage Scale). Camouflaging Autistic Traits Questionnaire (CAT-Q), and scores for each subfactor of the Camouflaging Autistic Traits Questionnaire (CAT-Q).
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
はい/YES
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
認知行動療法
英語
Cognitive behavior therapy
日本語
通常治療
英語
Treatment as Usual18
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
30 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1)自閉症診断観察検査第2版(Autism Diagnostic Observation Schedule Second Edition;ADOS-2)または自閉症診断面接改訂版(Autism Diagnostic Interview-Revised;ADI-R)を用いて,いずれかの検査にて自閉スペクトラム症の基準を満たす.
2)高等教育機関に在籍している(休学でもよい).
3)ウェクスラー式知能検査でのVIQが90以上ある.
4)Vineland2適応行動尺度日本語版のAdaptive Behavior Composite score(合計得点)が85点以下である.
5)同意取得時年齢が18歳以上30歳以下である.
6)本試験の参加にあたり十分な説明を受けた後,十分な理解の上,自由意思による文書同意が得られている.
7)通常治療(定期的な医師との診察が必須で,エントリー時点での薬物療法の有無は問わない)が行われ,試験期間中に薬物療法の新規の開始や追加変更が予定されていない.
8)自閉スペクトラム症が主診断であれば,うつ病,不安症,強迫症を合併する場合でも除外しない(M.I.N.Iを使用する).
9)試験期間中に他の認知行動療法を受けていない.
10)患者の保護者からの検査協力が得られるもの.保護者がいない場合には、患者をよく知る人物(配偶者や兄弟等)からの検査協力が得られるもの.
英語
1)Individual with who have diagnosis of autism spectrum disorder.
2)Verbal intelligence quotient of patients is over 90.
3)Individual with who are above "some need" in Strengths & Difficulties Questionnaires.
4)Age of patients is over 10 to 17 year
5)Caregivers can attend their CBT session with patients.
6)Individual with who have "treatment as usual" does not add an new treatment.
7)Patients can understand CBT.
8)The patients who are diagnosed anxiety disorder and depression can attend this study if they are primaly diagnosed of ASD.
9)Caregivers should not have any psychiatric deseases.
10)Caregivers can attend each CBT session with patients.
日本語
1)脳の器質的障害(認知症を含む)のある者.
2)M.I.N.Iにおいて「自殺の危機」の得点が10点を超える者.
3)M.I.N.Iにおいて反社会性パーソナリティ障害,精神病性障害,躁病エピソード,薬物/アルコール依存/乱用に該当する者.
4)がんなどの,重大な進行性の身体疾患を有する者.
5)精神発達遅滞および境界知能を有するもの.ウェクスラー式知能検査などによる推定VIQ<90は除外する.
6)研究者とのコンタクト(メールもしくは電話)が困難である者.
7)その他,試験責任医師,又は,試験分担セラピストが本試験を安全に実施するのに不適当と判断した者.
英語
1)Individual with who have an organic disorder
2)Individual with who have suicidal atempt.
3)Individual with who have antisocial conditions.
4)Individual with who have serious psycical disorder.
5)Individual with who have low IQ(under 90 of VIQ)
6)Individual with whoes caregivers cannot attend the sessions.
70
日本語
名 | 栄司 |
ミドルネーム | |
姓 | 清水 |
英語
名 | Eiji |
ミドルネーム | |
姓 | Shimizu |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuo-ku, Chiba, Japan
043-226-2975
eiji@faculty.chiba-u.jp
日本語
名 | 郁葉 |
ミドルネーム | |
姓 | 大島 |
英語
名 | Oshima |
ミドルネーム | |
姓 | Fumiyo |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuo-ku, Chiba, Japan
043-226-2975
f_oshima@chiba-u.jp
日本語
文部科学省
英語
Chiba University
日本語
千葉大学
日本語
認知行動療法センター
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Grant-in-Aid for Scientific Research(KAKENHI)
日本語
日本学術振興会科研究費
日本語
日本学術振興会
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学病院臨床試験部
英語
Chiba University Clinical Research Ethical Review Committee
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana Chioku Chiba
043-226-2630
ayamazaki@office.chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 03 | 月 | 17 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2021 | 年 | 01 | 月 | 12 | 日 |
2021 | 年 | 01 | 月 | 12 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
2023 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 03 | 月 | 13 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 09 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000048579
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000048579
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |