UMIN試験ID | UMIN000042989 |
---|---|
受付番号 | R000049080 |
科学的試験名 | The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT)日本版の開発および信頼性と妥当性の検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/01/13 |
最終更新日 | 2022/01/13 11:41:13 |
日本語
患者向け資料の理解しやすさと行動しやすさの評価に関する調査
英語
Evaluation of Understandability and Actionability of Patient Education Materials
日本語
患者向け資料の理解しやすさと行動しやすさの評価に関する調査
英語
Evaluation of Understandability and Actionability of Patient Education Materials
日本語
The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT)日本版の開発および信頼性と妥当性の検証
英語
Translation, cross-cultural adaptation, and validation of the Japanese version of The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT)
日本語
The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT)日本版の開発および信頼性と妥当性の検証
英語
Translation, cross-cultural adaptation, and validation of the Japanese version of The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT)
日本/Japan |
日本語
患者市民向け資料
英語
Patient education materials
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
The Patient Education Materials Assessment Tool (以下、PEMAT)は、米国医療研究・品質調査機構(以下、AHRQ)により開発された患者向け資料のunderstandability(理解しやすさ)とactionability(資料の内容を実践できる可能性、行動しやすさ)を体系的に評価するためのツールで、医療従事者、医療健康関連の図
書館司書、そして患者や消費者に質のよい資料を提供する職種といった専門家の利用を想定している。PEMATは、信頼性と妥当性が検討されており、多くの患者向け資料から、理解しやすく行動しやすい資料を選択し、それらを広めるのを支援している。
本邦の医療現場では、パンフレットやウェブサイト、動画などの多岐にわたる患者向け資料が利用されてい
るが、患者向け資料が患者にとって理解しやすく行動変容を起こしやすいものであるかは検証が不十分と考えられる。そこで、本研究では、PEMAT日本版の開発を行い、信頼性と妥当性を検証することを目的として、一般市民を対象としたインターネット調査を実施する。
英語
The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT) was developed by the Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) to systematically assess the understandability and actionability of patient education materials. It helps clinicians to select understandable and actionable materials from a wide variety of patient education materials, such as pamphlets, websites, and videos.
In Japan, various patient-oriented materials are used in the medical field, but whether these materials are easy for patients to understand and change their behavior has not been fully verified.
Therefore, in this study, we will develop a Japanese version of PEMAT and conduct an internet survey of the general public with the aim of verifying its reliability and validity.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
資料の理解しやすさ、行動しやすさ:参加者は資料を閲覧したあと、1-10の10 point-Likert scaleで資料がどの程度理解しやすく行動しやすかったかを回答する。
英語
Understandability and actionability of the patient education materials: After viewing the material, the participants rated the understandability and actionability of the material using a ten-point Likert scale from 1 to 10. The participants scored the items as 1 if they completely disagreed with the content of the item (if the material was understandable/actionable) and 10 if they completely agreed with it.
日本語
行動変容ステージ、セルフエフィカシー
英語
Stages of behavioral change and perceived self-efficacy
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
二重盲検/Double blind -all involved are blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
中央登録/Central registration
4
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
PEMAT-Pの妥当性調査の介入群:
医療従事者がPEMATで高く評価した患者市民向け資料1種類(パンフレット)を閲覧する。パンフレットのテーマは健康的な食習慣である。
英語
Intervention group for validation of PEMAT-P: the participants are provided with printable patient education material with high PEMAT scores. We used leaflets that promote healthy eating habits.
日本語
PEMAT-Pの妥当性調査の対照群:
医療従事者がPEMATで低く評価した患者市民向け資料1種類(パンフレット)を閲覧する。パンフレットのテーマは健康的な食習慣である。
英語
Control group for validation of PEMAT-P: the participants are provided with a printable patient education material of the same theme as the intervention group, but with low PEMAT scores. We used leaflets that promote healthy eating habits.
日本語
PEMAT-A/Vの妥当性調査の介入群:
医療従事者がPEMATで高く評価した患者市民向け資料1種類(動画)を閲覧する。動画のテーマはロコモティブシンドローム予防に関するものである。
英語
Intervention group for validation of PEMAT-A/V: the participants are provided with audiovisual patient education material with high PEMAT scores. We used videos themed on locomotive syndrome prevention for the elderly.
日本語
PEMAT-A/Vの妥当性調査の対照群:
医療従事者がPEMATで低く評価した患者市民向け資料1種類(動画)を閲覧する。動画のテーマはロコモティブシンドローム予防に関するものである。
英語
Control group for validation of PEMAT-A/V: the participants are provided with audiovisual patient education material of the same theme as the intervention group, but with low PEMAT scores. We used videos themed on locomotive syndrome prevention for the elderly.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
79 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
日本語を母語とする成人男女。PEMAT-Pでは
18歳以上69歳以下が、PEMAT-A/Vでは60歳以上79歳以下がリクルートされた。
英語
The eligibility criteria for the participants were men and women who use Japanese as a native language. In the PEMAT-P, participants aged 18 to 69 years were included, and in the PEMAT-A/V, participants aged 60 to 79 years were included.
日本語
医療従事の経験がある。疾病やけがのため、資料の推奨する行動を実践できない。
英語
Participants were excluded if they had experience in health care; were restricted from practicing the action recommended in the materials due to illness or injury.
1576
日本語
名 | 剛 |
ミドルネーム | |
姓 | 奥原 |
英語
名 | Tsuyoshi |
ミドルネーム | |
姓 | Okuhara |
日本語
東京大学大学院医学系研究科
英語
School of Public Health, The University of Tokyo
日本語
医療コミュニケーション学研究室
英語
Department of Health Communication
113-8655
日本語
東京都文京区本郷7-3-1 東京大学医学部附属病院管理研究棟4階
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5689-0726
okuhara-ctr@umin.ac.jp
日本語
名 | 恵美 |
ミドルネーム | |
姓 | 古川 |
英語
名 | Emi |
ミドルネーム | |
姓 | Furukawa |
日本語
東京大学大学院医学系研究科
英語
School of Public Health, The University of Tokyo
日本語
医療コミュニケーション学研究室
英語
Department of Health Communication
113-8655
日本語
東京都文京区本郷7-3-1 東京大学医学部附属病院管理研究棟4階
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5800-9754
efurukawa-tho@umin.ac.jp
日本語
東京大学
英語
University of Tokyo
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT)
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京大学医学部研究倫理支援室
英語
Office for Human Research Studies(OHRS) Graduate School of Medicine and Faculty of Medicine, The University of Tokyo
日本語
東京都文京区本郷7-3-1 東京大学 医学部2号館本館 4階
英語
Faculty of Medicine Bldg.2 4F 7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-0818
ethics@m.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 01 | 月 | 13 | 日 |
未公表/Unpublished
1599
日本語
PEMAT-Pの妥当性検証とPEMAT-A/Vの妥当性検証をそれぞれ分けて実施した。
PEMAT-P、A/V両方で、介入群のほうが対照群よりも有意に理解しやすさ・行動しやすさの点数が高かった(介入群vs対照群でPEMAT-P:理解しやすさ6.53 vs 5.96、p<0.01。行動しやすさ6.04 vs 5.49、p<0.01。PEMAT-A/V:理解しやすさ7.65 vs 6.76、p<0.01。行動しやすさ7.40 vs 6.36、p<0.01。)。また、 介入群のほうが対照群よりも自己効力感が高まった。(介入群vs対照群での自己効力感上昇はPEMAT-P:2.22 vs 1.53、p=0.14。PEMAT-A/V:2.18 vs 1.46、p<0.01。)
英語
The intervention group had significantly higher scores for understandability and actionability than the control group Perceived self-efficacy was higher in the intervention group than in the control group.
2021 | 年 | 07 | 月 | 15 | 日 |
日本語
英語
日本語
PEMAT-Pでは男性60%、平均年齢は46歳、大卒以上が半数を占めた。ベースラインのヘルスリテラシー(HLS-14)は70点満点で53点であった。PEMAT-A/Vでは男性78%、平均年齢は66歳、大卒以上が半数を占めた。ベースラインのヘルスリテラシー(HLS-14)は70点満点で52点であった。
英語
In the PEMAT-P, 60% were male, the mean age was 46 years, and half had a college degree or higher. Baseline health literacy (HLS-14) was 53 on a 70-point scale. In the PEMAT-A/V, 78% were male, the mean age was 66 years, and half had a college degree or higher. Baseline health literacy (HLS-14) was 52 on a 70-point scale.
日本語
PEMAT-Pについては、無作為化された1,526名のうち、介入群400名、対照群399名が解析をうけた。PEMAT-A/Vについては、無作為化された参加者1,211名のうち、介入群400名、対照群400名が解析をうけた。
英語
For PEMAT-P, of 1,526 participants randomized, 400 in the intervention group and 399 in the control group generated data. For the PEMAT-A/V, of 1,211 participants randomized, 400 in the intervention group and 400 in the control group generated data.
日本語
なし
英語
No adverse events were reported.
日本語
1.資料の理解しやすさと行動しやすさ(10項目、それぞれ1~10の10 point Likert scaleで回答)
2.閲覧前および閲覧後の、資料の推奨する行動に対する自己効力感(PEMAT-P:「健康のための行動変容」を支援する際に有用な「自己効力感尺度」、PEMAT-A/V:高齢者における在宅運動セルフ・エフィカシー尺度)
英語
1. Understandability and actionability of the materials (each of 10 items, in 10 point-Likert scales)
2. Perceived self-efficacy for the actions recommended by the materials. Self-efficacy was measured by the Self-Efficacy Scale for Positive Eating Behavior in PEMAT-P and the Home-Exercise Barrier Self-Efficacy Scale in PEMAT-A/V.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2020 | 年 | 02 | 月 | 16 | 日 |
2020 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
2021 | 年 | 06 | 月 | 20 | 日 |
2021 | 年 | 06 | 月 | 25 | 日 |
2021 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 07 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 01 | 月 | 13 | 日 |
2022 | 年 | 01 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000049080
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000049080
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |