UMIN試験ID | UMIN000043449 |
---|---|
受付番号 | R000049598 |
科学的試験名 | 初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/02/26 |
最終更新日 | 2023/03/10 11:44:35 |
日本語
初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発
英語
Development of a prenatal nursing intervention program that promotes adaptation to paternal role for first-time expectant fathers
日本語
初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発
英語
Development of a prenatal nursing intervention program that promotes adaptation to paternal role for first-time expectant fathers
日本語
初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発
英語
Development of a prenatal nursing intervention program that promotes adaptation to paternal role for first-time expectant fathers
日本語
初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発
英語
Development of a prenatal nursing intervention program that promotes adaptation to paternal role for first-time expectant fathers
日本/Japan |
日本語
初めて親となる男性
英語
first-time expectant fathers
看護学/Nursing |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は、独自に考案した初めて親となる男性の父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの効果を児の出生前後に量的質的に検討し、その結果から、看護介入内容を見直し、精錬して出産前の父親役割適応に有効な看護介入プログラムを開発することとした。
英語
This study aimed to examine both quantitatively and qualitatively the effect of the prenatal nursing intervention program, originally established by the researcher, to promote adaptation to the paternal role for first-time expectant fathers before and subsequent to the childbirth
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
半構成的面接法にて、自分なりの父親役割行動を考えることにつながった効果的な出生前教育の内容を調査した。
英語
we examined effective prenatal education that led to awareness of their own paternal activities through semi-structured interview
日本語
看護介入プログラムの効果は、産後うつ、夫婦関係満足度、育児ストレスの3つのアウトカムに関する2群間の比較により量的に検討した。
英語
The effect of the nursing intervention program was evaluated quantitatively by comparing the following three outcomes between the two groups: EPDS, Quality Marriage Index (QMI), and Parenting Stress Index Short Form (PSI-SF).
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom | 手技/Maneuver |
日本語
介入プログラム(出生前教育)は、研究者が独自開発したpaternity portfolioを用いて産後のスケジュール立案や沐浴体験等を行った。
英語
The intervention program (prenatal education) allowed subjects to create postpartum schedule and experience bathing children using a paternity portfolio uniquely developed.
日本語
標準的な看護を受けている対照群
英語
the control group under standard nursing
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男/Male
日本語
条件は、①初めて親となる日本人男性であること、②胎児は単胎であること、③妊婦及び胎児は正常な経過であること、⑤親となる男性は日常生活に支障をきたすような健康問題を有していないこと、⑥日本語が堪能で、コミュニケーションが可能であること、とした。
英語
The conditions were as follows: (1) Japanese first-time expectant father; (2) singleton pregnancy; (3) normal course of pregnancy and the fetus; (4) no health issues that interfere with daily lives of the expectant father; (5) living together; (6) fluency in the Japanese language for communication.
日本語
以下の場合は研究対象者から除外した。基準は、①研究対象者が研究協力辞退を申し出た場合、②研究対象者に健康問題が生じた場合、③妻及び子どもの妊娠・分娩・産褥経過に問題が生じた場合、とした。
英語
subjects were excluded if: (1) subjects requested to withdraw; (2) subjects presented health issues; or (3) there were issues with the pregnancy, the delivery, and the postpartum course of the wife or child.
60
日本語
名 | 亜希子 |
ミドルネーム | |
姓 | 森田 |
英語
名 | Akiko |
ミドルネーム | |
姓 | Morita |
日本語
埼玉県立大学
英語
Saitama Prefectural University
日本語
保健医療福祉学部
英語
school of Health and Social service
343-8540
日本語
埼玉県越谷市三野宮820番地
英語
820 San-nomiya Koshigaya-shi Saitamaken JAPAN
+81-48-973-4316
morita-akiko@spu.ac.jp
日本語
名 | 亜希子 |
ミドルネーム | |
姓 | 森田 |
英語
名 | Akiko |
ミドルネーム | |
姓 | Morita |
日本語
埼玉県立大学
英語
Saitama Prefectural University
日本語
保健医療福祉学部
英語
school of Health and Social service
343-8540
日本語
埼玉県越谷市三野宮820番地
英語
820 San-nomiya Koshigaya-shi Saitamaken JAPAN
+81-48-973-4316
morita-akiko@spu.ac.jp
日本語
その他
英語
Saitama Prefectural University
日本語
埼玉県立大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
独立行政法人 日本学術振興会
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学大学大学院看護学研究科倫理審査委員会
英語
nstitutional Review Board of Graduate School of Nursing, Chiba University
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuo-ku, Chiba-city, Chiba, Japan
+81-43-226-2462
kango-rinri@chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nhs.12914
最終結果が公表されている/Published
https://doi.org/10.1111/nhs.12914
40
日本語
本研究は父親役割適応を促す出生前看護介入プログラムの開発に向けた効果検証を目的とした。Mixed-methodの収束デザインを用いた縦断的準実験研究で、介入前後にEPDS、QMI、PSI-SFを収集し群間比較した。出生前後に得た効果的な看護介入は質的帰納的に分析した。結果、対象者は最終的に介入群10組と対照群31組であった。介入効果を群間比較した結果、有意差は認められなかった。しかし全員が介入により自分なりの父親役割行動を具体的かつ実践可能なレベルで考えることができた。
英語
Prenatal nursing program tested for fatherhood role adaptation using mixed-methods. EPDS, QMI, PSI-SF collected pre/post-intervention. No significant difference in intervention effects found in 10 intervention and 31 control groups. Participants' specific consideration of fatherhood role behaviors confirmed goal achievement. Final nursing intervention program developed based on study results.
2023 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 12 | 月 | 15 | 日 |
日本語
介入群、対照群ともに、以下の条件をすべて満たし、研究参加について説明を受けた後、研究参加に関して夫婦の同意が得られた第1子出生前の親となる男性とした。条件は、①初めて親となる日本人男性であること、②胎児は単胎であること、③夫婦と胎児は血縁関係があること、④妊婦及び胎児は正常な経過であること、⑤親となる男性は日常生活に支障をきたすような健康問題を有していないこと、⑥夫婦が一緒に生活をしていること、⑦日本語が堪能で、コミュニケーションが可能であることとした。また、夫婦の同意を得て、研究を開始した後でも以下の場合は研究対象者から除外した。基準は、①研究対象者が研究協力辞退を申し出た場合、②研究対象者に健康問題が生じた場合、③妻及び子どもの妊娠・分娩・産褥経過に問題が生じた場合、とした。
英語
Subjects in intervention and control groups were first-time expectant fathers who met all inclusion conditions and who and whose wife provided consent to participate in the study as a couple upon receiving explanation. The conditions were as follows: (1) Japanese first-time expectant father; (2) singleton pregnancy; (3) normal course of pregnancy and the fetus; (4) no health issues that interfere with daily lives of the expectant father; (5) living together; (6) fluency in the Japanese language for communication. Furthermore, even after the study was started upon consent provided by the couple, subjects were excluded if: (1) subjects requested to withdraw; (2) subjects presented health issues; or (3) there were issues with the pregnancy, the delivery, and the postpartum course of the wife or child.
日本語
研究対象者の抽出は、研究協力施設における選定法、もしくはスノーボールサンプリングにて行った。研究協力施設は4施設であった(3病院、及び1保健センター1施設)。
本研究は、対照群からデータを収集後、介入群のデータを収集した。介入群は、まず看護介入前に、基本情報、EPDS、QMIを収集した。そして看護介入から約1週間後に、半構成的面接法にて具体的になった自分なりの父親役割行動と、父親としての自己像形成につながったと評価した看護介入の内容を調査した。また産後2カ月に対象者の追加基本情報と、EPDS、QMI、PSI-SF、半構成的面接法にて実際に行っている父親役割行動と、父親としての自己像形成につながったと評価した看護介入の内容を調査した。対照群は、妻が妊娠後期にある対象者に、基本情報、QMI、EPDSを収集した。
英語
Study subjects were chosen with a selection method based on participating facilities and snowball sampling method, and explanations and recruitment in the study were conducted during prenatal education offered at the facilities. Four facilities participated in the study.
In the present study, data for a control group were recorded first as the baseline data, and as soon as enough participants was included, we began collecting data for the intervention group. For the control group, we collected basic information, QMI, and EPDS while wives were in the third trimester. At two months after childbirth, we collected additional basic information, EPDS, QMI, and PSI-SF. For the intervention group, basic information, EPDS, and QMI were collected before the nursing intervention. About a week after the nursing intervention, we examined their own paternal activities that were clarified through the nursing intervention and effective prenatal education that led to awareness of such paternal activities through semi-structured interview. At two months after childbirth, additional basic information and EPDS, QMI, and PSI-SF scores were collected. Through the semi-structured interview, we collected information on actual paternal activities and effective prenatal education that led to the ideas of such paternal activities.
日本語
なし
英語
None
日本語
産後うつは、本研究では岡野ら )が作成したエジンバラ産後うつ病自己評価票(Edinburgh Postnatal Depression Scale、以下EPDS)を用いて測定した。
夫婦関係満足度は、諸井 )が翻訳した、Norton(1983)が夫婦の関係の良さ(goodness of the relationship)を測定することを目的に作成したQuality Marriage Index(以下QMI)を使用した。
育児ストレスは、Parenting Stress Index Short Form(以下PSI-SF)を用いて測定した。
英語
Postpartum depression in the present study was measured using EPDS prepared by Okano, Murata, et al(1996).
For marital satisfaction, we used the QMI (translated by Moroi (1996) to measure goodness of the relationship.
Parenting stress was measured using the PSI-SF.
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2016 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
2016 | 年 | 08 | 月 | 30 | 日 |
2016 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
2020 | 年 | 06 | 月 | 28 | 日 |
日本語
第20回日本母性看護看護学会学術集会にて発表
英語
This study was presented at the 20th Annual Meeting of the Japanese Society of Maternal Nursing.
2021 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000049598
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000049598
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |