UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000044735
受付番号 R000050946
科学的試験名 糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価
一般公開日(本登録希望日) 2021/07/02
最終更新日 2023/01/02 15:56:27

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価


英語
Development and Evaluation of the Education Program for Visiting Nurses in Foot-Care of Diabetes Patients

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価


英語
Development and Evaluation of the Education Program for Visiting Nurses in Foot-Care of Diabetes Patients

科学的試験名/Scientific Title

日本語
糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価


英語
Development and Evaluation of the Education Program for Visiting Nurses in Foot-Care of Diabetes Patients

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価


英語
Development and Evaluation of the Education Program for Visiting Nurses in Foot-Care of Diabetes Patients

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
糖尿病


英語
diabetes mellitus

疾患区分1/Classification by specialty

内分泌・代謝病内科学/Endocrinology and Metabolism 看護学/Nursing
成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究の目的は、糖尿病をもつ利用者にフットケアを行う訪問看護師向け教育プログラムの開発と評価である。


英語
The purpose of this study is to develop and evaluate the educational program for visiting nurses who provide foot-care to diabetic patients.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
作成した穴埋め問題と事例の選択問題のフットケアの知識テスト(25点満点)を用いて、介入群に教育介入を行った1か月後(T2)の両群の知識テストの得点の平均値の差をPrimary Outcomeとする。


英語
Primary Outcomes are the differences between the means of the knowledge test scores of the two groups one month after the educational intervention was given to the intervention group (T2) using the Foot Care Knowledge Test of Fill-in-the-Blank and Case Selection Questions (25 point scale).

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
1)介入1か月後(T2)の両群間の「フットケア技術テスト(5点満点)」、「フットケア態度テスト(5点満点)」の得点の差、「フットケア知識と技術テスト(30点満点)」の合計得点の差、「フットケア知識・技術・態度テスト(35点満点)」の合計得点の差、さらに介入群について介入前(T0)と介入直後(T1)、介入1ヶ月後(T2)の変化量を評価する。

2)介入群に教育プログラムの「内容」や「受講方法」について気づきや感想、多職種連携のためのフットケアのアクションプラン立案について、個々に内容分析を行って評価する。


英語
1)Secondary Outcomes are the differences in the scores on the Foot Care Skills Test (5-point scale)and the Foot Care Attitude Test (5-point scale), the differences in the total scores on the Foot Care Knowledge and Skills Test (30-point scale), and the differences in the total scores on the Foot Care Knowledge, Skills, and Attitude Test (35-point scale) between the two groups one month after the end of the intervention (T2), as well as before the intervention (T0), immediately after the intervention (T1).

2)Secondary Outcomes are evaluated by conducting individual content analysis of the intervention group regarding their awareness and impressions of the "content" and "method" of the educational program and the development of an action plan for foot care for multidisciplinary cooperation.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無治療対照/No treatment

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom 手技/Maneuver

介入1/Interventions/Control_1

日本語
教育プログラムは、糖尿病足病変の病態と治療、足のアセスメントなどの講義5回(165分)と、足の観察や爪やすりのかけ方などの演習4回(70分)で構成するe-learning教材として開発した。
介入群には、開発した教育プログラムを実施し、フットケアの知識・技術・態度テストを実施する。


英語
The educational program was developed as an e-learning material consisting of five lectures (165 minutes) on the pathogenesis and treatment of diabetic foot lesions and foot assessment, and four exercises (70 minutes) on foot observation and nail filing.

The intervention group will be provided with the developed educational program and will be tested on their foot care knowledge, skill and attitude.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
対照群には、開発した教育プログラムを実施せず、フットケアの知識・技術・態度テストのみ実施する。


英語
The control group will not be provided with the developed educational program, but only with the foot care knowledge, skills, and attitude test.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old より上/<

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
①看護師の経験年数が5年以上あり、加えて訪問看護師の経験が1年以上ある者
②これまでに看護師として糖尿病をもつ利用者にフットケアの知識と技術の習得目的とした研修を受講していない者
③全ての教育プログラム(講義5回と演習4回)の受講と知識・技術・態度テストを受けることが可能な者
④所属施設または希望する場所で教育プログラムをe-learning受講でき、カメラ内臓の携帯電話またはタブレットを用いて知識・技術テスト受けるためのインターネット環境を準備できる者


英語
1) Those with at least five years of experience as a nurse and at least one year of experience as a visiting nurse.
2) Those who have not participated in the training program to acquire knowledge and skills of foot care for diabetic patients as a nurse.
3) Those who are able to attend all the educational programs (5 lectures and 4 exercises) and take the knowledge, skill and attitude tests.
4) Those who can attend the educational programs by e-learning at the facility they belong to or at a location of their choice, and who can prepare the Internet environment to take the knowledge and skill tests using a cell phone or tablet equipped with a camera.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
①糖尿病をもつ利用者や家族にフットケア教育を実施した経験のない者


英語
Those who have no experience in providing foot care education to diabetic patients and their families.

目標参加者数/Target sample size

52


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
晶子
ミドルネーム
曽根


英語
Masako
ミドルネーム
Sone

所属組織/Organization

日本語
聖路加国際大学大学院 博士後期課程


英語
St. Luke's International University Graduate School

所属部署/Division name

日本語
看護学研究科 成人看護学分野 慢性期看護


英語
Doctoral course in Adult Nursing, Chronic Care Nursing

郵便番号/Zip code

104-004

住所/Address

日本語
東京都中央区明石町10-1


英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo

電話/TEL

03-3543-6391

Email/Email

16DN009@slcn.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
晶子
ミドルネーム
曽根


英語
Masasko
ミドルネーム
Sone

組織名/Organization

日本語
聖路加国際大学大学院 博士後期課程


英語
St. Luke's International University Graduate School

部署名/Division name

日本語
看護学研究科 成人看護学分野 慢性期看護


英語
Doctoral course in Adult Nursing, Chronic Care Nursing

郵便番号/Zip code

104-004

住所/Address

日本語
東京都中央区明石町10-1


英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo

電話/TEL

03-3543-6391

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

16DN009@slcn.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
St. Luke's International University Graduate School

Doctoral course in Adult Nursing, Chronic Care Nursing

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
聖路加国際大学大学院 博士後期課程


部署名/Department

日本語
看護学研究科 成人看護学分野 慢性期看護


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
自己調達


英語
Self-funding

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

自己調達/Self funding

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
聖路加国際大学大学院 博士後期課程


英語
St. Luke's International University Graduate School

住所/Address

日本語
東京都中央区明石町10-1


英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo

電話/Tel

03-3543-6391

Email/Email

16DN009@slcn.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2021 07 02


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2021 07 02

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2021 08 11

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2021 10 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2021 07 02

最終更新日/Last modified on

2023 01 02



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000050946


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000050946


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名