UMIN試験ID | UMIN000045517 |
---|---|
受付番号 | R000051967 |
科学的試験名 | 幼稚園教諭を対象とした「放射線の健康影響 について質問された時に回答できる自信」を高めるための介入プログラムの効果検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/09/19 |
最終更新日 | 2023/02/11 03:25:42 |
日本語
放射線に関連した健康不安について相談を受ける職種を対象とした、「質問された時に回答できる自信」を高めるための介入方法の効果検証
英語
Examination of effectiveness of an intervention program to enhance "self-confidence in answering questions when asked" for professionals who consult health concerns
日本語
放射線に関連した健康不安について相談を受ける職種を対象とした、「質問された時に回答できる自信」を高めるための介入方法の効果検証
英語
Examination of effectiveness of an intervention program to enhance "self-confidence in answering questions when asked" for professionals who consult health concerns
日本語
幼稚園教諭を対象とした「放射線の健康影響
について質問された時に回答できる自信」を高めるための介入プログラムの効果検証
英語
Examination of effectiveness of an intervention program to enhance self-confidence in dealing with radiation-related health concerns of nursery teachers
日本語
幼稚園教諭を対象とした「放射線の健康影響
について質問された時に回答できる自信」を高めるための介入プログラムの効果検証
英語
Examination of effectiveness of an intervention program to enhance self-confidence in dealing with radiation-related health concerns of nursery teachers
日本/Japan |
日本語
健常成人
英語
Healthy Adults
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
幼児のいる親などから放射線健康不安等に関する相談を受ける機会の多い職種を対象としたプログラムとして申請者らが考案した「リテラシー向上プログラム」の効果を検証すること
英語
To examine effectiveness of a "literacy enhancement program" targeting professionals that frequently receive consultations about radiation health concerns from parents of young children
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
自信(プログラム参加直後)
英語
Self-confidence (Acute effect of the program)
日本語
放射線関連知識
リテラシー
英語
Radiation-related knowledge
Literacy
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
講義(放射線と健康影響、メディアリテラシー)50分
グループディスカッション40分
発表10分
英語
Lecture 50minutes
Group Discussion 40minutes
Presentation 10minutes
日本語
資料提供のみ
英語
Provision of materials
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
特に設定なし
英語
N/A
日本語
特に設定なし
英語
N/A
50
日本語
名 | 誠司 |
ミドルネーム | |
姓 | 安村 |
英語
名 | Seiji |
ミドルネーム | |
姓 | Yasumura |
日本語
福島県立医科大学医学部
英語
Fukushima Medical University School of Medicine
日本語
公衆衛生学講座
英語
Department of Public Health
960-1295
日本語
福島県福島市光が丘1番地
英語
1, Hikarigaoka, Fukushima
+81245471180
yasumura@fmu.ac.jp
日本語
名 | 誠司 |
ミドルネーム | |
姓 | 安村 |
英語
名 | Seiji |
ミドルネーム | |
姓 | Yasumura |
日本語
福島県立医科大学医学部
英語
Fukushima Medical University School of Medicine
日本語
公衆衛生学講座
英語
Department of Public Health
960-1295
日本語
福島県福島市光が丘1番地
英語
1, Hikarigaoka, Fukushima
+81245471180
yasumura@fmu.ac.jp
日本語
その他
英語
Fukushima Medical University
日本語
福島県立医科大学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
福島県立医科大学
英語
Fukushima Medical University
日本語
福島市光が丘1番地
英語
1, Hikarigaoka, Fukushima
0245471825
rs@fmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 09 | 月 | 19 | 日 |
N/A
未公表/Unpublished
N/A
26
日本語
東京電力福島第一原子力発電所事故後の、幼稚園教諭が保護者から放射線健康影響に関する相談を受けた時に対応できる自信を高めるための介入プログラムの有効性を検討した。
介入プログラムで使用した資料のみを受け取った対照群よりも、プログラムに参加した介入群の方が自信の向上が大きく、このプログラムが効果的に自信を高めたことが示唆された。
本プログラム参加者の放射線に関するリテラシーや知識も向上した。
英語
Improvements in self-confidence were greater in the intervention group than in the control group, in which individuals only received the written materials used in the intervention program, suggesting that this program effectively enhanced their self-confidence.
Literacy and knowledge regarding radiation also improved among the participants of this program, which can enhance their self-confidence.
2023 | 年 | 02 | 月 | 11 | 日 |
日本語
英語
日本語
福島県内の2つの私立幼稚園に勤務する幼稚園教諭
英語
Kindergarten teachers working in two private kindergartens in Fukushima
日本語
選択した幼稚園で雇用されている 27 人の労働者が研究への参加に同意した。参加者は、介入プログラムが 2 つの別々の日に開催され、都合のよいときにどちらかを選択できることが通知された。前日を選択した人は介入群に分類され、残りの参加者は対照群を形成した。参加した幼稚園教諭 10 人が介入群に割り当てられ、17 人が対照群に割り当てられた。プログラムに参加しなかった対照群の参加者1人は、分析から除外された。したがって、介入群と対照群のそれぞれ 10 名と 16 名の参加者からのデータが分析された。
英語
Twenty-seven workers employed at the selected kindergartens agreed to participate in the study. Participants were informed that the intervention program would be held on two separate days and that they could choose either at their convenience. Those who chose the earlier day were categorized into the intervention group, and the remaining participants formed the control group. Ten participating kindergarten teachers were assigned to the intervention group, and 17 were assigned to the control group. One control group participant who did not participate in the program was excluded from the analysis. Thus, data from 10 and 16 participants in the intervention and control groups, respectively, were analyzed.
日本語
なし
英語
None
日本語
主要アウトカム:放射線の健康への影響に関する質問に対する自信 (自信)
副次アウトカム:放射線の健康影響に関する知識、ヘルスリテラシー
英語
Primary outcome:Self-confidence in response to questions on radiation health effects
Secondary outcomes: Knowledge of the health effects of radiation, health literacy
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2021 | 年 | 08 | 月 | 23 | 日 |
2021 | 年 | 08 | 月 | 23 | 日 |
2021 | 年 | 09 | 月 | 21 | 日 |
2021 | 年 | 11 | 月 | 14 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 09 | 月 | 19 | 日 |
2023 | 年 | 02 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000051967
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000051967
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |