UMIN試験ID | UMIN000046217 |
---|---|
受付番号 | R000052573 |
科学的試験名 | 自殺予防のための学校教員を対象とした精神保健教育の効果に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/11/29 |
最終更新日 | 2024/02/03 13:58:31 |
日本語
神奈川県学校自殺対策支援プロジェクト
英語
Kanagawa Prefecture School Suicide Prevention Support Project
日本語
ReSPE-K
英語
ReSPE-K
日本語
自殺予防のための学校教員を対象とした精神保健教育の効果に関する研究
英語
A Study on the Effect of Mental Health Education for School Teachers on Suicide Prevention
日本語
自殺予防のための学校教員を対象とした精神保健教育の効果に関する研究
英語
A Study on the Effect of Mental Health Education for School Teachers on Suicide Prevention
日本/Japan |
日本語
健康状態に支障のない学校教員
英語
School teachers with no health problems
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
学校教員は児童青年期の生徒の精神疾患発症や自殺のリスクに最前線で対応する一員として、精神保健リテラシーを有することが望ましい。しかし、そのための取り組みや方法論の検証などは端緒に就いたばかりである。本研究では、学校教員への精神保健教育をヘルスプロモーションの一つとして考え、以下の3種類の知識提供のどれが学校教員の精神疾患への偏見の解消や知識の習得と定着により効果的かを判断するためにクラスターランダム化比較試験で比較検討する。知識提供は①病因論に基づいて疾患の知識やリスクなどを強調する「精神医療的アプローチ」、②健康生成論に基づいて危機状態の発見や不調時の対応などを強調する「心理支援的アプローチ」、③自殺総合対策大綱に基づく自殺予防について検討する「社会支援的アプローチ」とした。本研究によって学校教員に対し効果的な知識普及の方法を検証し、医療と教育の連携のあり方を明確にする。
英語
It is desirable for school teachers to have mental health literacy as a member of the front line in dealing with the onset of mental illness and risk of suicide among students in their childhood and adolescence. However, efforts to achieve this goal and to examine methodologies have only just begun. This study considers mental health education for school teachers as a form of health promotion, and compares the following three types of knowledge provision in a cluster randomized controlled trial to determine which is more effective in eliminating prejudice against mental illness among school teachers and in acquiring and retaining knowledge. The three approaches to knowledge provision are: (1) a psychiatric approach, which emphasizes knowledge of the disease and risks based on etiology; (2) a psychological support approach, which emphasizes detection of crisis states and response to problems based on health generation theory; and (3) a social support approach, which examines suicide prevention based on the Comprehensive Suicide Prevention Outline. Through this study, we will examine effective ways of disseminating knowledge to school teachers and clarify how medical care and education can work together.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
該当せず/Not applicable
日本語
日本語版Stigma of Suicide Scale:SOSS(講義直前・直後)
英語
Japanese version of the Stigma of Suicide Scale: SOSS (immediately before and after the lecture)
日本語
日本語版Stigma of Suicide Scale:SOSS(6カ月後・3回目講義終了後)
日本語版Literacy of Suicide Scale:LOSS-J(講義直前・3回目講義終了後)
日本語版Reported and Intended Behaviour Scale:RIBS-J
英語
Japanese version of the Stigma of Suicide Scale:SOSS (6 months later, after the third lecture)
Japanese version of the Literacy of Suicide Scale: LOSS-J (immediately before the lecture and after the third lecture)
Japanese version of Reported and Intended Behaviour Scale:RIBS-J
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
中央登録/Central registration
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
講義「心理支援編」:現場の学校教員が直面する困難場面をもとに自殺予防のために推奨される行動を強調する内容
英語
Three types of lectures will be given in two years. The intervals between lectures are one year and four to six months for the first two lectures and the second and third lectures, respectively. The interval between lectures is one year for the first two lectures and four to six months for the second and third lectures, respectively. All groups were set up so that they could complete the three types of lectures in two years. Materials on suicide prevention will be distributed 6 months after the social lectures. There will be three types of lectures: Psychiatry,Psychological Support and Social Support.
The order of the lectures will be as follows: 1) Psychiatry, 2) Psychological support, 3) Social support.
日本語
講義「社会支援編」:自殺総合対策大綱に基づきながら具体的に出来る自殺予防策や地域との連携の仕方などを検討していく内容
英語
The order of the lectures will be as follows: 2) Psychological support, 3) Social support, 1) Psychiatry.
日本語
講義「精神医療編」:病因・病態・リスク・治療・予後などの医学情報と自殺予防のために推奨される行動を強調する内容
英語
The order of the lectures will be as follows: 3) Social support, 1) Psychiatry, 2) Psychological support.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
22 | 歳/years-old | より上/< |
65 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
教員全職種
英語
All positions of teachers
日本語
本人および、所属する学校の学校長の同意が取得できなかった者・中途参加者・中抜け参加者(事前の回答が完全に欠損している者)
英語
Those who were unable to obtain the consent of the principal of the school to which they belonged, midway participants, and participants who dropped out of the program (those whose prior answers were completely missing)
400
日本語
名 | 純一 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤田 |
英語
名 | Junichi |
ミドルネーム | |
姓 | Fujita |
日本語
横浜市立大学附属病院
英語
Yokohama City University Hospital
日本語
児童精神科
英語
Child Psychiatry
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama
045-787-2800
jun1182@yokohama-cu.ac.jp
日本語
名 | 秀仁 |
ミドルネーム | |
姓 | 宮崎 |
英語
名 | Hidehito |
ミドルネーム | |
姓 | Miyazaki |
日本語
横浜市立大学附属市民総合医療センター
英語
Yokohama City University Medical Center
日本語
高度救命救急センター
英語
Altitude Emergency and critical care medical center
232-0024
日本語
神奈川県横浜市南区 浦舟町4-57
英語
4-57 Urafunecho, Minami-ku, Yokohama
045-261-5656
http://www-user.yokohama-cu.ac.jp/~ycucap/?page_id=2854
hidem1117pc@yahoo.co.jp
日本語
横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
公立大学法人横浜市立大学人を対象とする生命科学・医学研究倫理委員会
英語
a
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
b
045-370-7627
rinri@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2021 | 年 | 11 | 月 | 29 | 日 |
中間解析等の途中公開/Partially published
163
日本語
調査期間は2021年4月から2023年3月までで、その間に6校が研究に参加した。最初の講義の前後に、自殺のスティグマ尺度(SOSS)を含む質問紙調査を実施した。自殺スティグマ尺度(SOSS)の設問に正しく回答した参加者は163名であった。その結果、「心理支援編」では、講義前後で差が最も開いた。
英語
The study period was from 2021.4 to 2023.3, and during that period, 6 schools participated in the study. Questionnaires including the Stigma of Suicide Scale (SOSS) were administered before and after the first lecture. There were 163 participants who correctly answered the Stigma of Suicide question of the questionnaire. As a result, the difference between before and after the lecture opened in "Psychological support version".
2024 | 年 | 02 | 月 | 03 | 日 |
日本語
本研究により,学校教員の自殺に対するスティグマが軽減され,医療と教育の連携が促進されることが示唆された.本研究では新型コロナウイルス感染症の影響により、対面形式講義とオンライン形式講義を併用せざるを得なかった。今後は初回講義を対面講義形式に限定したクラスター無作為化比較試験を実施し、学校教員への効果的な知識普及方法をさらに比較検討する予定である。
英語
It is suggested that this study reduces the stigma of suicide among school teachers and promotes cooperation between medical care and education. In this study, due to the effects of the new coronavirus infection, we had to use both face-to-face and online format lectures. In the future, we plan to conduct a cluster randomized controlled trial in which the initial lecture was limited to a face-to-face lecture format to further compare effective methods of knowledge dissemination to school teachers.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2021 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 11 | 月 | 29 | 日 |
2024 | 年 | 02 | 月 | 03 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000052573
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000052573
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |