UMIN試験ID | UMIN000001046 |
---|---|
受付番号 | R000001246 |
科学的試験名 | 自己学習用ビデオ教材を用いた「胸骨圧迫のみに単純・短時間化した心肺蘇生法」教育の有効性に関するランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2008/02/22 |
最終更新日 | 2008/02/21 19:34:15 |
日本語
自己学習用ビデオ教材を用いた「胸骨圧迫のみに単純・短時間化した心肺蘇生法」教育の有効性に関するランダム化比較試験
英語
Randomized controlled trial of 1-hour cardiac-only resuscitation training using a self-learning video material.
日本語
自己学習ビデオ教材を用いた心肺蘇生法教育のランダム化比較試験
英語
RCT of resuscitation training using a self-learning video material
日本語
自己学習用ビデオ教材を用いた「胸骨圧迫のみに単純・短時間化した心肺蘇生法」教育の有効性に関するランダム化比較試験
英語
Randomized controlled trial of 1-hour cardiac-only resuscitation training using a self-learning video material.
日本語
自己学習ビデオ教材を用いた心肺蘇生法教育のランダム化比較試験
英語
RCT of resuscitation training using a self-learning video material
日本/Japan |
日本語
心停止
英語
Cardiac arrest
循環器内科学/Cardiology | 救急医学/Emergency medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
胸骨圧迫のみに単純・短時間化した心肺蘇生講習会受講前に、自己学習用ビデオ教材で自己学習を行うことは、心肺蘇生法の手技修得にどの程度効果があるのかを検討する。
英語
To evaluate the effectiveness of simplified 1-hour cardiac-only resuscitation training program with or without self-learning video material.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
該当せず/Not applicable
日本語
胸骨圧迫の実施回数
※心肺蘇生法トレーニング用マネキンを用いたシミュレーション試験で測定。
英語
Number of whole chest compressions during 2-min test period.
Evaluating by use of CPR training manikin.
日本語
1.救急車の要請の有無
2.AEDの要請の有無
3.胸骨圧迫実施の有無
4.正確な胸骨圧迫の実施回数
5.CPR開始までの時間
6.胸骨圧迫中断時間
7.AEDの使用の有無
8.正確な位置に除細動パッドが貼れた割合
9.AED到着から除細動までの時間
※いずれも、心肺蘇生法トレーニング用マネキンを用いたシミュレーション試験で測定。
英語
1. Proportion of calls for help (119).
2. Proportion of calls for AED.
3.Proportion of chest compression attempt.
4.Number of correct chest compressions.
5.Time to CPR.
6.Time without chest compression.
7.Proportion of AED operation attempt.
8. Correct positioning of defibrillator pads.
9.Time to first defibrillation.
Evaluating by use of CPR training manikin.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
ビデオ学習あり群=ビデオ学習+講習会(1時間:胸骨圧迫のみの蘇生法
+AED使用法)
英語
Video group = Self-learning video material + 1-hour practical course (Cardiac only resuscitation + AED use).
日本語
ビデオ学習なし群=講習会(1時間:胸骨圧迫のみの蘇生法+AED使用法)
英語
Control group = 1-hour practical course (Cardiac only resuscitation + AED use)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
70 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
18歳以上の一般市民
英語
General public aged 18 years or more living in Japan
日本語
①医療に関する国家資格を有する者(医師,看護師,準看護師,薬剤師,管理栄養士,臨床検査技師,放射線技師,理学療法士,作業療法士,臨床工学士,救急救命士)
②上記医療従事者を養成する学校の学生
③心肺蘇生講習会の受講に適さないと判断されたもの
英語
1.Healthcare professionals (medical doctors, nurses, pharmacists, nutritionists, medical technicians, radiographers, occupational therapists, physical therapists, medical engineers, paramedics).
2. Students majoring healthcare.
3. Those who are considered to be unsuitable for CPR training.
150
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 野々木 宏 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Hiroshi Nonogi |
日本語
国立循環器病センター
英語
National Cardiovascular Center
日本語
心臓血管内科
英語
Division of Cardiology
日本語
〒565-8565 大阪府吹田市藤白台5-7-1
英語
National Cardiovascular Centre, 5-7-1 Fujishiro-dai, Suita, Osaka 565-8565, Japan
06-6833-5012
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 西山 知佳 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Chika Nishiyama |
日本語
京都大学
英語
Kyoto University
日本語
京都大学医学研究科 社会健康医学系専攻 予防医療学分野
英語
Department of Preventive Services, Kyoto University School of Public Health
日本語
京都市左京区吉田本町
英語
Yoshida-Honmachi, Sakyo-ku, Kyoto. 606-8501
075-753-2400
c-nishi@st.pbh.med.kyoto-u.ac.jp
日本語
その他
英語
National Cardiovascular Center
日本語
国立循環器病センタ-
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japanese Ministry of Health,Labor,and Welfare
日本語
厚生労働省
日本語
日本語
日本
英語
Japan
日本語
京都大学
英語
Kyoto University
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2008 | 年 | 02 | 月 | 22 | 日 |
最終結果が公表されている/Published
日本語
1.自己学習用ビデオ教材により、蘇生実施を促す効果が認められたが、講習会による蘇生手技修得に対する上乗せ効果はみられなかった。
2.1時間でも、胸骨圧迫のみに単純化した蘇生法であれば、ある程度の手技を修得することが可能であった。
3.心肺蘇生の手技を修得するためには、講習会受講が必要であるが、自己学習用ビデオ教材による学習は、受講が困難なものに対する代替法としてある程度の効果が期待できる
英語
1. A short-time self-learning video material encouraged people to attempt to perform CPR.
2. 1-hour practical training helped people acquire CPR skills.
3. We recommend general public undergo practical training course, even if short, to acquire CPR skills.
4. To increase bystander CPR, a self-learning video material is one of the options for general public who cannot attend a practical training course.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2006 | 年 | 06 | 月 | 09 | 日 |
2006 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
2007 | 年 | 01 | 月 | 01 | 日 |
2007 | 年 | 01 | 月 | 01 | 日 |
2007 | 年 | 01 | 月 | 01 | 日 |
2007 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
Chika Nishiyama, Taku Iwami, Takashi Kawamura et al: Effectiveness of Cardiac-only CPR Training by Self-learning Video, 1-Hour Program, or Both. AHA Scientific Session 2007 Resuscitation Science Symposium (ReSS) Nov. 2007 Orlando.
2008 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
2008 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000001246
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000001246
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |