UMIN試験ID | UMIN000005195 |
---|---|
受付番号 | R000006169 |
科学的試験名 | 学習障害児への音読の生活介入による認知リハビリテーションについての予備的研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2011/03/05 |
最終更新日 | 2011/03/24 02:07:56 |
日本語
学習障害児への音読の生活介入による認知リハビリテーションについての予備的研究
英語
An intervention study of cognitive rehabilitation for children with developmental disorders by reading aloud
日本語
発達障害児音読プログラムスタディ
英語
Reading aloud program for children with developmental disorders
日本語
学習障害児への音読の生活介入による認知リハビリテーションについての予備的研究
英語
An intervention study of cognitive rehabilitation for children with developmental disorders by reading aloud
日本語
発達障害児音読プログラムスタディ
英語
Reading aloud program for children with developmental disorders
日本/Japan |
日本語
発達障害
英語
Learning disabilities
小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
日常生活で容易に行うことができ、かつ脳の前頭前野の機能を不活させる音読の生活介入が発達障害の児童の認知面の問題を改善することを明らかにする
英語
We investigate the effectiveness of "reading aloud", which activate frontal lobe function, for children with learning disabilities
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
該当せず/Not applicable
日本語
ウィスコンシン・カード・ソーティング・テスト
英語
Wisconsin Card Sorting Test
日本語
ストループ課題、スパンボードタスク(WAIS-RNI)、数唱(WISC-Ⅲ)、レーブン色彩マトリックス、子どもの行動チェックリスト
英語
Stroop Task, Spanboard task (WAIS-RNI), Digit span (WISC-3), Raven Colored Matrix, Child Behavior Check List
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
介入実施者・測定者がブランド化されている単盲検/Single blind -investigator(s) and assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
封筒法/Numbered container method
2
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
1日30分本の音読を1週間5回、6週間行う
英語
Reading books aloud for 30 miniutes five times a week for 6 weeks
日本語
無治療
英語
No treatment
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
10 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1.広汎性発達障害と診断された児童
2.8歳から10歳の児童
英語
(1) diagnosis of pervasive developmental disorder
(2) age between 7 and 12 years at inclusion
日本語
1.メチルフェニデートなどの精神刺激薬及び神経遮断薬や他の向精神薬を内服している。
2.WISC‐ⅢでのTotal IQ<80
3.臨床上重度の注意欠陥多動性障害、反抗挑戦性障害またはうつ病の診断を満たす
4.過去2年間にてんかん発作の既往がある
5.家族が治療手続きおよび研究上必要なことを行えないような教育レベルや社会経済的状況等何らかの問題がある
6.直ちに治療の必要なる病気に罹患している
7.読字障害がある
8.学校で毎日音読の宿題が課されている
英語
1. being treated with stimulants, atomoxetine, neuroleptic, or any
other psychoactive drugs
2. IQ <80 (based on WISC-3)
3. fulfilling criteria for diagnosis of clinically
significant attention deficit hyperactive disoreder, oppositional defiant disorder or depression
4. history of seizures during
the past 2 years
5. educational level and socioeconomic situation that made it unlikely that the family would be able to follow the treatment procedure and study requirements (the educational level of the parents was not specified in terms of academic degree); and
6. medical illness requiring immediate treatment.
14
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 川島隆太 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Ryuta Kawashima |
日本語
東北大学加齢医学研究所
英語
IDAC, Tohoku University
日本語
スマートエイジング国際共同研究センター
英語
Smart Aging International Research Center
日本語
宮城県仙台市青葉区星陵町4-1
英語
4-1 Seiryou-machi, Aoba-ku, Sendai-shi, Miyagi-ken, Japan
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 |
日本語
東北大学加齢医学研究所
英語
IDAC, Tohoku University
日本語
スマートエイジング国際共同研究センター
英語
Smart Aging International Research Center
日本語
英語
tatibana@idac.tohoku.ac.jp
日本語
その他
英語
IDAC, Tohoku University
日本語
東北大学加齢医学研究所
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
A Strategic Research and Education Center for an Integrated Approach to Language and Cognition (Tohoku University)
日本語
21世紀COEプログラム 言語と認知の統合的アプローチのための宣楽的研究教育機関(東北大学)
日本語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
東北福祉大学
2011 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2009 | 年 | 12 | 月 | 02 | 日 |
2011 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
2011 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
2011 | 年 | 03 | 月 | 24 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000006169
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000006169
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |