UMIN試験ID | UMIN000012239 |
---|---|
受付番号 | R000013570 |
科学的試験名 | 都内大学生を対象にしたビデオ講義とインターネット自己学習が精神疾患のスティグマを軽減し、その効果が持続するかを検討する、オープンラベルランダム化平行群間比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2013/11/10 |
最終更新日 | 2017/02/20 09:49:23 |
日本語
都内大学生を対象にしたビデオ講義とインターネット自己学習が精神疾患のスティグマを軽減し、その効果が持続するかを検討する、オープンラベルランダム化平行群間比較試験
英語
An open-label parallel group randomized controlled trial for investigating the efficacy and persistence of internet self-learning and filmed social contact for reducing stigma in the university students.
日本語
大学生を対象にしたビデオ講義とインターネット自己学習のスティグマ軽減継続効果を実証するランダム化比較試験
英語
A randomized controlled trial for investigating the efficacy of internet self-learning and filmed social contact for reducing stigma in the university students.
日本語
都内大学生を対象にしたビデオ講義とインターネット自己学習が精神疾患のスティグマを軽減し、その効果が持続するかを検討する、オープンラベルランダム化平行群間比較試験
英語
An open-label parallel group randomized controlled trial for investigating the efficacy and persistence of internet self-learning and filmed social contact for reducing stigma in the university students.
日本語
大学生を対象にしたビデオ講義とインターネット自己学習のスティグマ軽減継続効果を実証するランダム化比較試験
英語
A randomized controlled trial for investigating the efficacy of internet self-learning and filmed social contact for reducing stigma in the university students.
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
精神疾患の知識と精神疾患患者のインタビューを組み合わせたビデオ講義(Social contact群; SC群)が、インターネットによる検索(Internet群; Int群)と比べてスティグマ軽減効果が大きいことを示す。
英語
The video lecture which contains not only the knowledge of mental illness but also interviews for people with mental illnesses (Social Contact [SC] Group) would be superior in reducing stigma to self-instructional internet search (Internet [Int] Group).
その他/Others
日本語
SC群、Int群いずれも、観察群(Control群; Con群)と比して、スティグマ軽減効果が大きい。
英語
Both SC and Int group would be superior to control (Con) group in reducing stigma.
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
12か月後のReported and Intended Behaviour Scale - Japanese language version (RIBS-J) future項目
英語
Future domain of Reported and Intended Behaviour Scale - Japanese language version (RIBS-J) at 12-month survey.
日本語
介入直後、1か月後のRIBS-J future項目、介入直後、1か月後、12か月後のthe Japanese-language version of Social Distance Scale (SDSJ)、the Mental Illness and Disorder Understanding Scale (MIDUS)、英国全国調査
英語
Future domain of RIBS-J at post-intervention and 1-month surveys, and the Japanese-language version of Social Distance Scale (SDSJ), the Mental Illness and Disorder Understanding Scale (MIDUS), and English National Survey at post-intervention, 1-month, and 12-month surveys.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
封筒法/Numbered container method
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
30分間の精神疾患の知識と精神疾患患者のインタビューを組み合わせたビデオ講義(SC群)
英語
Thirty-minute video lecture which contains not only the knowledge of mental illness but also interviews for people with mental illnesses (Social Contact [SC] Group).
日本語
30分間のインターネットによる検索(Internet群; Int群)
英語
Thirty-minute self-instructional internet search (Internet [Int] Group).
日本語
30分間のメンタルヘルスとは関係のないゲームを実施することによる観察群(Control群; Con群)
英語
Thirty-minute playing games irrespective of mental health (Control [Con] Group).
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
25 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
都内複数の大学よりアルバイト募集サイトでリクルートされた大学生
英語
The students recruited from the job recruitment cite at several universities and colleges in Tokyo.
日本語
1年後に大学に在籍していない予定の学生、1年後に日本にいない予定の学生、3年生以上の医学、心理学に所属の学生。
英語
The students who will not be university or college students one year later, the students who will not live in Japan one year later, and 3 grades or more students in the department of medicine or psychology at registration.
240
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 小池 進介 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Shinsuke Koike |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
こころの多様性と適応と統合的研究機構
英語
University of Tokyo Institute for Diversity and Adaptation of Human Mind (UTIDAHM)
日本語
東京都目黒区駒場3-8-1
英語
3-8-1, Komaba, Meguro-ku, Tokyo 153-8902, JAPAN
+81354544327
skoike-tky@umin.ac.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 小池 進介 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Shinsuke Koike |
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
こころの多様性と適応と統合的研究機構
英語
University of Tokyo Institute for Diversity and Adaptation of Human Mind (UTIDAHM)
日本語
東京都目黒区駒場3-8-1
英語
3-8-1, Komaba, Meguro-ku, Tokyo 153-8902, JAPAN
+81354544327
skoike-tky@umin.ac.jp
日本語
その他
英語
The University of Tokyo
日本語
東京大学
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Grant from the JSPS/MEXT (No. 25870143 and T26118703)
日本語
文部科学省科学研究費補助金(若手B)(No. 25870143および26118703)
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
JAPAN
日本語
武田科学振興財団および上廣倫理振興財団
英語
Takeda Science Foundation and Uehiro Foundation on Ethics and Education
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
東京大学(東京都)
2013 | 年 | 11 | 月 | 10 | 日 |
最終結果が公表されている/Published
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2013 | 年 | 11 | 月 | 09 | 日 |
2013 | 年 | 11 | 月 | 11 | 日 |
2015 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
2015 | 年 | 10 | 月 | 10 | 日 |
2015 | 年 | 10 | 月 | 10 | 日 |
2016 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2013 | 年 | 11 | 月 | 07 | 日 |
2017 | 年 | 02 | 月 | 20 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000013570
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000013570
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |