UMIN試験ID | UMIN000024529 |
---|---|
受付番号 | R000028223 |
科学的試験名 | 医師-薬剤師連携測定尺度 日本語版の計量心理学的特性に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2016/10/24 |
最終更新日 | 2021/03/28 18:26:18 |
日本語
医師-薬剤師連携測定尺度 日本語版の計量心理学的特性に関する研究
英語
The Development of Psychometric Property of Japanese version of Scale of Attitudes Toward Pharmacist-Physician Collaboration
日本語
医師-薬剤師連携測定尺度 日本語版の計量心理学的特性に関する研究
英語
The Development of Psychometric Property of Japanese version of Scale of Attitudes Toward Pharmacist-Physician Collaboration
日本語
医師-薬剤師連携測定尺度 日本語版の計量心理学的特性に関する研究
英語
The Development of Psychometric Property of Japanese version of Scale of Attitudes Toward Pharmacist-Physician Collaboration
日本語
医師-薬剤師連携測定尺度 日本語版の計量心理学的特性に関する研究
英語
The Development of Psychometric Property of Japanese version of Scale of Attitudes Toward Pharmacist-Physician Collaboration
日本/Japan |
日本語
学生
英語
students
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
医師-薬剤師連携尺度の日本語版を作成し、信頼性、妥当性を評価する
英語
The purpose of this study is to develop the Japanese version of scale of attitudes toward pharmacist-physician collaboration (SATP2C) and to assess the reliability and validity of SATP2C.
その他/Others
日本語
医師-薬剤師連携の測定尺度の日本語版を作成し,尺度の信頼性と妥当性を検証する.薬剤師、医師を対象に信頼性を評価し、医・薬学生の学部連携実習前後における変化を対象に反応性を評価することを目的とする。
英語
The ability to detect change is assessed by comparing SATP2C score before and after school joint curriculum intended for the medical students and pharmacy students.
その他/Others
その他/Others
該当せず/Not applicable
日本語
医師-薬剤師連携尺度の計量心理学的特性
英語
The Psychometric Property of Japanese version of SATP2C
日本語
学部連携教育における医師-薬剤師連携の変化等を評価
英語
Changes in the score of SATP2C through interprofessional education
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 医師、薬剤師、医学生、または薬学生である
2. 母国語が日本語である
英語
1. Physician, pharmacist, medical student, or pharmacy student
2. Native Japanese speaker
日本語
なし
英語
None
120
日本語
名 | 加奈之 |
ミドルネーム | |
姓 | 北原 |
英語
名 | Kanayuki |
ミドルネーム | |
姓 | Kitahara |
日本語
昭和大学
英語
Showa University
日本語
薬学部
英語
School of pharmacy
1428666
日本語
東京都品川区旗の台1-5-8
英語
Hatanodai 1-5-8, Shinagawa-ku, Tokyo
03-3784-8467
k.kitahara@cmed.showa-u.ac.jp
日本語
名 | 加奈之 |
ミドルネーム | |
姓 | 北原 |
英語
名 | Kanayuki |
ミドルネーム | |
姓 | Kitahara |
日本語
昭和大学
英語
Showa University
日本語
薬学部
英語
School of pharmacy
1428666
日本語
東京都品川区旗の台1-5-8
英語
Hatanodai 1-5-8, Shinagawa-ku, Tokyo
03-3784-8467
k.kitahara@cmed.showa-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Showa university
日本語
昭和大学
日本語
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
Self funding
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
東京薬科大学 医療実務薬学教室
東北大学大学院医学系研究科 医学統計学分野
英語
Tokyo University of Pharmacy and Life Sciences, Department of Practical Pharmacy
Tohoku University School of Medicine
日本語
英語
日本語
医学部 人を対象とする研究等に関する倫理委員会
英語
School of Medicine, Showa University ETHICAL COMMITTEE
日本語
東京都品川区旗の台1-5-8
英語
1-5-8, Hatanodai, Shinagawa-ku, Tokyo
03-3784-8022
gakuji@ofc.showa-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2016 | 年 | 10 | 月 | 24 | 日 |
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2020.1834369?journalCode=ijic20
最終結果が公表されている/Published
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2020.1834369?journalCode=ijic20
137
日本語
信頼性の評価において、下位尺度ごとのCronbach αは、Responsibility and Accountabilityが0.79、Shared Authorityが0.68、Interdisciplinary Educationが0.67と、すべてsubstantialの判定であった。妥当性の評価において、基準関連妥当性、構成概念妥当性ともに、基準を満たした。反応性は、IPEの前後で「Interdisciplinary Education」のスコアが0.3±0.2と有意に上昇した。SATP2Cの合計スコアは 1.2 ± 0.7 と上昇していたが、統計学的な有意差はなかった。
英語
The scale showed confirmed reliability; Cronbach's alphas were 0.79 for Responsibility and Accountability, 0.68 for Shared Authority, and 0.67 for Interdisciplinary Education. Pre and post-IPE, each mean subscale score increased: Responsibility and Accountability, 0.7+/-0.4, Shared Authority, 0.2+/- 0.3; and Interdisciplinary Education, 0.3+/-0.2. Although the total score increased (1.2+/-0.7), this was non-significant.
2021 | 年 | 03 | 月 | 28 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 11 | 月 | 15 | 日 |
日本語
医師21人(25%)、薬剤師62人(75%)の計83人であった.また、医学生・薬学生において同意の得られた対象者は医学生25人(34%)、薬学生 29人(66%)であった.
英語
The participants in Cohort 1 were 21 physicians and 62 pharmacists. The participants in Cohort 2 were 25 medical students and 29 pharmacy students.
日本語
昭和大学とその関連病院に従事している医師、薬剤師、昭和大学附属病院にてIPEを受講した医学生と薬学生の5年生のうち、本試験参加に関して文書による同意を得られたものを対象とした.再現性reproducibilityの評価は医師・薬剤師を、反応性responsivenessおよび基準関連妥当性Criterion-related validityの評価は医学生・薬学生を対象とし、内的一貫性internal consistencyと構成概念妥当性Construct validityの評価は医師・薬剤師および医学生・薬学生を合わせて対象とした.
英語
The IPE program in this research was a five-day program in which students in the fifth grade of pharmacy school, dental school, and medical school, and fourth grade nursing students cooperated with each other to care for one patient in each ward in eight Showa University-branched hospitals. For students who had not experienced IPE, conducting only one day of IPE may change their attitude toward other professions; therefore, it is difficult to implement test and retest reliability to verify replicability. Consequently, in this study, two cohorts were established. Cohort 1 evaluated replicability, and Cohort 2 assessed criterion-related validity and responsiveness. In Cohort 1, replicability was assessed for physicians and pharmacists using test-retest reliability. Physicians and pharmacists completed background survey items and the SATP2C on the first day and then completed the SATP2C again on the second day. In Cohort 2, we evaluated responsiveness, internal consistency, and validity among medical and pharmacy students, who answered the SATP2C and RIPLS on the first day. After the end of IPE, the medical and pharmacy students answered the SATP2C, RIPLS, and global impression scale again.
日本語
なし
英語
none
日本語
IPE実施前後のSATP2CスコアおよびIPE実施後のGlobal impression
英語
pre-and post IPE SATP2C score, post IPE Global impression
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2016 | 年 | 08 | 月 | 22 | 日 |
2016 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
2016 | 年 | 10 | 月 | 24 | 日 |
2017 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
2017 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
2017 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
2018 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
日本語
信頼性は医師、薬剤師を対象に2回、1日目、2日目で評価する。反応性は医学生,薬学生を対象に学部連携病棟実習カリキュラムの開始前と終了時に評価する。基準関連妥当性はRIPLSを用いる。
英語
Reliability of SATP2C is assessed in the cohort of physicians and pharmacists by measuring two pointson the first day and the second day. Response is assessed by comparing SATP2C score before and after multi-school joint curriculum in Showa university intended for medical students and pharmacy students. Criterion-related validity is evaluated by applying RIPLS.
2016 | 年 | 10 | 月 | 23 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000028223
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000028223
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |