UMIN試験ID | UMIN000029331 |
---|---|
受付番号 | R000033359 |
科学的試験名 | 発達障害児を持つ養育者への情緒応答性評価を媒介とした支援に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/11/01 |
最終更新日 | 2017/09/28 13:54:14 |
日本語
発達障害児を持つ養育者への情緒応答性評価を媒介とした支援に関する研究
英語
A study on the supporting method for caregivers of children with developmental disorders utilizing the Emotional Availability Scales (EAS)
日本語
情緒応答性に基づく養育者支援研究
英語
S study on supporting method for caregivers with EAS
日本語
発達障害児を持つ養育者への情緒応答性評価を媒介とした支援に関する研究
英語
A study on the supporting method for caregivers of children with developmental disorders utilizing the Emotional Availability Scales (EAS)
日本語
情緒応答性に基づく養育者支援研究
英語
S study on supporting method for caregivers with EAS
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症、注意欠如多動症
英語
Autism Spectrum Disorder, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
精神神経科学/Psychiatry | 成人/Adult |
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
発達障害の事例において、養育者と子ども双方の情緒応答性を情緒応答性尺度によって評価し、その結果を養育者と共有することが、養育者の子育てへの支援に役立つかを質的に明らかにすることを目的とする
英語
The aim of this study is to clarify qualitatively utility and efficacy of a supporting method for caregivers of children with developmental disorders utilizing the Emotional Availability Scales
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
最初の介入の4ヶ月後に、この介入によってどのような変化が起きたかという質問への養育者の回答の音声記録をKJ法によって質的に統合した結果
英語
The result of synthesis of the recorded data of the answers to questions to ask what changes
occurred after the intervention with Emotional Availability Scales utilizing the KJ method at the time-point of 4 months after the first intervention
日本語
情緒応答性尺度における、大人の側の「感受性」「構造化」「侵入性」「敵意」、子どもの側の「反応性」「関わり合い」の6つの尺度
英語
"Adult sensitivity", "adult structuring", "adult nonintrusiveness", "adult nonhostility", "child responsiveness to the adult", "child involvement of the adult" in the Emotional Availability Scales at the time-point of 4 months after the first intervention
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
1回目は養育者に子どもの行動上の問題や家族状況についての面接を行い、その後、養育者と子どもの自由遊びにおける交流をビデオ録画する。所要時間は60-75分間である。2週間後に、養育者にビデオ録画を見せて、情緒応答性尺度の評価を伝えて、子どもとの関わり方を助言する。所要時間は、45-65分間である。2ヶ月後に、養育者に子どもの現在の行動について面接を行う。所要時間は、20-30分間である。4ヶ月後に、養育者と子どもの自由遊びにおける交流をビデオ録画し、養育者に介入の効果について質問する質問を行う。所要時間は、45-60分間である。以上、全部で4ヶ月間の介入を行う。
英語
In the first session, the caregivers are interviewed on the behavioral problems of the children and and their familial situations and their interactions with the children in free play are recorded. The duration of will be 60-75 minutes.
Two week after the first session, the video records were shown to the caregivers and explanation about the result of evaluation of the EAS are given to them. Then the researchers gave them advice on how to relate to the children. The duration will be 45-65 minutes.
Two months after the first session, the caregivers are interviewed on the present behaviors of the children. The duration will be 20-30 minutes.
Four months after the first session, the interactions between the caregivers and the children are recorded on video again, and the caregivers are interviewed on the effect of these interventions. The duration will be 45-60 minutes. Thus, the duration of all of these interventions is 4 months.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
3 | 歳/years-old | 以上/<= |
10 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
自閉スペクトラム症、広汎性発達障害、アルペルガー障害、自閉性障害、注意欠如多動症の診断を精神科で受けている3歳から10歳の子どもとその養育者を一つの医療機関と一つの相談センターで募集する。
英語
Th children of 3-10 years old who are diagnosed with autism spectrum disorder, pervasive developmental disorders, Asperger disorder, autistic disorder and attention deficit/ hyperactivity disorder and their caregivers are recruited in a clinic and a counseling center.
日本語
重篤な身体疾患を持つ子どもとその養育者は除外する。
英語
Children with severe physical diseases are excluded from the subjects.
40
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 生地 新 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Arata Oiji |
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
大学院医療系研究科
英語
Graduate School of Medical Science
日本語
神奈川県相模原市南区北里1-15-1
英語
1-15-1 Kitasato, Minami Ku, Sagamihara City, Kanagawa Prefecture
+81427787957
aoiji@kitaasto-u.ac.jp
日本語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | 生地 新 |
英語
名 | |
ミドルネーム | |
姓 | Arata Oiji |
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
大学院医療系研究科
英語
Graduate School of Medical Science
日本語
神奈川県相模原市南区北里1-15-1
英語
1-15-1 Kitasato, Minami Ku, Sagamihara City, Kanagawa Prefecture
+81427787957
aoiji@kitaasto-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Graduate School of Medical Science, Kitasato University
日本語
北里大学
日本語
大学院医療系研究科
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
北里大学附属臨床心理相談センター、まめの木クリニック(東京都)
2017 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2017 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2017 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2017 | 年 | 09 | 月 | 28 | 日 |
2017 | 年 | 09 | 月 | 28 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000033359
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000033359
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |