UMIN試験ID | UMIN000030326 |
---|---|
受付番号 | R000034633 |
科学的試験名 | 脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2017/12/10 |
最終更新日 | 2019/11/08 13:38:02 |
日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果
英語
Effectiveness of using a workbook as supplementary teaching material for improvement of understanding of stroke rehabilitation nursing
日本語
脳卒中回復期リハビリテーション領域のワークブックを用いた効果の研究
英語
Effectiveness of workbook-use for stroke rehabilitation nursing
日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護の理解の向上に向けた補助教材(ワークブック)活用の効果
英語
Effectiveness of using a workbook as supplementary teaching material for improvement of understanding of stroke rehabilitation nursing
日本語
脳卒中回復期リハビリテーション領域のワークブックを用いた効果の研究
英語
Effectiveness of workbook-use for stroke rehabilitation nursing
日本/Japan |
日本語
脳卒中
英語
stroke
看護学/Nursing | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
講義や演習に加え、脳卒中回復期リハビリテーション看護について具体的に示したワークブックを補助教材として用いることで、看護学生の看護師の役割についての理解が進み、知識や技術が身につき、患者アセスメント、看護計画の立案・実施が容易になる。その結果、実習に対する不安が低減し、自己効力感が向上し、患者の看護に積極的に取り組むことができるようになると考える。本研究では補助教材としてワークブックを用いることによるこれらの効果について評価する。
英語
In addition to lectures and practicum, using a workbook specifically demonstrating stroke rehabilitation nursing as a supplementary teaching material, nursing students will understand the role of nursing, acquire knowledge and skills, and become easy to make patient assessment, care plan and its implementation. As a result, we consider that students' anxiety decrease, self-efficacy improve, and attitude become positive. In this research, we evaluate these effects by using a workbook as a supplementary teaching material.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
1. 知識確認テスト
2. 技術チェックリスト
3. 実習の総合評価(主観的な満足度・達成度・総合的な理解度・看護師の役割理解・ワークブックの活用しての評価)
4. 新版STAI
これらは学習成績には関係しない。
英語
1. Knowledge test
2. Nursing skill checklist
3. Comprehensive evaluation of clinical practicum (Subjective satisfaction, achievement levels, comprehensive understandings on nursing roles, and use of the workbook)
4. STAI (State-Trait Anxietry Inventory-Form JYZ)
These do not relate to academic grading.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
脳卒中回復期リハビリテーション看護に関するワークブックを作成し、看護学生に対して、実習前にワークブックの内容と使用について講義を行う。看護学生は実習中にこのワークブックを用いる。ワークブックの使用は、学生各自の主体性に任せる。
英語
Creat a workbook on stroke rehabilitation nursing and lecture on nursing students about the contents and use of the workbook before clinical practicum. Nursing students use this workbook during practical training. The use of the workbook is left to the subjectivity of each student.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
成人看護学実習(回復期)を受講する広島大学医学部保健学科看護学専攻3年次生
英語
The third grade nursing students at Hiroshima University who attend clinical practicum on rehabilitation nursing.
日本語
上記以外
英語
Not above
70
日本語
名 | 美知子 |
ミドルネーム | |
姓 | 森山 |
英語
名 | MICHIKO |
ミドルネーム | |
姓 | MORIYAMA |
日本語
広島大学大学院医歯薬保健学研究科
英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences
日本語
看護開発科学講座
英語
Division of Nursing Science
734-8553
日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku
英語
Hiroshima
082-257-5365
morimich@hiroshima-u.ac.jp
日本語
名 | 幸宏 |
ミドルネーム | |
姓 | 下鶴 |
英語
名 | MICHIKO |
ミドルネーム | |
姓 | MORIYAMA |
日本語
広島大学大学院医歯薬保健学研究科
英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences
日本語
保健学専攻
英語
Health Science Major
734-8553
日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku
英語
Hiroshima
082-257-5365
morimich@hiroshima-u.ac.jp
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University, Graduate School of Biomedical & Health Sciences
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
Hiroshima University
日本語
広島大学
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
広島大学疫学研究倫理審査委員会
英語
Hiroshima University Research Ethics Committee
日本語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku
英語
Kasumi 1-2-3, Minami-ku
082-257-1576
kasumi-kenkyu@office.hiroshima-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2017 | 年 | 12 | 月 | 10 | 日 |
https://upload.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633
未公表/Unpublished
https://upload.umin.ac.jp/cgi-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633
64
日本語
1.実習前後の知識確認テストの平均点は改善したが、状態不安は変化なかった。
2.総合評価得点ではワークブックの活用で42.1%の学生が「4:そう思う」と回答した。
3.ワークブックの活用度では総合評価得点が高いほど、看護師の役割の理解度とワークブックの使いやすいと感じていた。
4.総合評価得点の高い群ではワークブックを活用できていた。
5.学生の感想では、ワークブックがわかりやすかった、役立ったとの意見が挙げられた。
英語
1. After the average score of the knowledge confirmation test was improved, but the state anxiety did not change.
2. 42.1% of students answered 4: I think so by using the workbook.
3. the higher the overall evaluation score, the easier it was to understand the role of the nurse and easy to use the workbook.
4. Workbook could be used in groups with high overall evaluation scores.
5. The student's impression was that the workbook was easy to understand and useful.
2019 | 年 | 11 | 月 | 08 | 日 |
日本語
英語
日本語
参加者は広島大学医学部保健学科看護学専攻 3 年次学生である。
英語
Participants are third-year students of Hiroshima University School of Medicine, Department of Health and Nursing.
日本語
1) 対象者の登録
学生に対し、脳卒中回復期リハビリテーション看護実習(以下、実習)のオリエンテーションが終了
した後に、説明文書を用いて研究参加を呼びかけた。研究参加は、授業とは無関係に行い、学生に対し
て、研究の目的、研究の流れと倫理的配慮について説明を実施し、文書で同意を得た。同意を得た学生 に対し ID 番号(通し番号)を提供し、調査票に関しては全て番号管理とした。
2) ベースラインデータの収集 同意を得た学生に対し、調査票を配布し、ベースラインデータを収集した。
3) 集合研修の実施 調査票を回収した後、ワークブックを配布し、30 分程度の集合研修を行った。研修の内容は、ワーク ブックの作成の経緯、ワークブックの枠組みとワークブックの使用方法、ワークブックの内容について である。また、ユマニチュードのビデオのエッセンス(10 分程度)も視聴した。
4) 回復期看護学実習 学生は平成 29 年 9 月~12 月にかけて行われる成人看護学実習Ⅲ(回復期)に参加し、ワークブック を使用した。
5) 実習後評価の実施
学生は、実習最終日の実習終了後に、調査票の記入を行い、研究者に提出した。知識確認テストのみ
は、実習の終了時点に実習場所で記入し、研究者の設置した回収ボックスに投函した。他の調査票につ いては、実習終了翌週に指定のボックスに提出した。
英語
1) Registration of the Target
Orientation for Stroke Recovery Rehabilitation Nursing Practice (hereinafter, Practice) for Students has ended.
After that, i invited the participation of the research using explanatory documents. Participation in research is conducted independently of the class, and
the purpose of the research, the flow of research, and ethical considerations, and obtained written consent. An ID number (serial number) was provided to the student who obtained consent, and all questionnaires were number ed.
2) Collection of baseline data To students who have agreed, questionnaires were distributed and baseline data was collected.
3) Conducting group training After collecting the questionnaire, the workbook was distributed and a group training was conducted for about 30 minutes. The training includes how to create a workbook, how to frame the workbook and how to use the workbook, and the contents of the workbook. We also watched the essence of the Yumanitude video (about 10 minutes).
4) Students in the Convalegi Nursing Practice participated in the Adult Nursing Practice III (Recovery Period) held from September to December 2017 and used the workbook.
5) Conduct post-training evaluations
After the end of the practice on the last day of the training, the students filled out a questionnaire and submitted it to the researcher. Knowledge verification test only
at the end of the training, it was filled in at the training site and posted in the collection box set up by the researcher. For the other questionnaires, it was submitted to the designated box the week after the end of the training.
日本語
対象者の不利益が生じないようにするための対応として、研究に参加しない学生に対しては、成人看護学実習Ⅲの終了後に研究に参加していない学生の中で希 望者を募り、希望者に対してワークブックを渡したうえで、研究参加者と同様の講習を受けてもらうこ ととした。
英語
In order to prevent the disadvantages of the subject from occurring, students who do not participate in the study are recruited from among those who have not participated in the study after completing Adult Nursing Practice III. After handing the workbook to the applicant, we decided to receive the same classes as those of the research participants.
日本語
知識確認テスト
技術チェックリスト
新版 STAI
実習後の満足度と振り返り質問紙(総合評価)
英語
Knowledge confirmation test
Technical checklist
STAI
Post-practice satisfaction and review questionnaire (overall evaluation)
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2017 | 年 | 08 | 月 | 25 | 日 |
2017 | 年 | 08 | 月 | 25 | 日 |
2017 | 年 | 09 | 月 | 19 | 日 |
2017 | 年 | 12 | 月 | 01 | 日 |
2017 | 年 | 12 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
2017 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
2019 | 年 | 11 | 月 | 08 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000034633
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000034633
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |