UMIN試験ID | UMIN000033307 |
---|---|
受付番号 | R000037968 |
科学的試験名 | 日本,タイ,オーストラリアにおける異文化的介入研究:大学教育スタッフのためのメンタルヘルスリテラシー教育の比較 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/07/06 |
最終更新日 | 2021/07/08 14:10:13 |
日本語
日本,タイ,オーストラリアにおける異文化的介入研究:大学教育スタッフのためのメンタルヘルスリテラシー教育の比較
英語
A cross-cultural intervention study in Japan, Thailand and Australia: comparison of mental health literacy education for university academics
日本語
大学教育スタッフのためのメンタルヘルリテラシー教育の国際比較
英語
Cross-cultural comparison of mental health literacy education for university academics
日本語
日本,タイ,オーストラリアにおける異文化的介入研究:大学教育スタッフのためのメンタルヘルスリテラシー教育の比較
英語
A cross-cultural intervention study in Japan, Thailand and Australia: comparison of mental health literacy education for university academics
日本語
大学教育スタッフのためのメンタルヘルリテラシー教育の国際比較
英語
Cross-cultural comparison of mental health literacy education for university academics
日本/Japan | アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
オセアニア/Australia |
日本語
健常成人
英語
normal adults
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
今回の3年間にわたる異文化研究には,3つの段階がある。
第1段階:大学教育スタッフが元々持っているメンタルヘルリテラシーに関する知識の程度を見るために,大学教育スタッフのメンタルヘルスに対する態度,考え方(信念),知識,実践内容について吟味する。
第2段階:教育スタッフのメンタルヘルリテラシー向上のために,第1段階で収集したデータや修正版MHFAに基づいた各国に合わせたテイラーメイドの教育プログラムを作成する。
第3段階:所定の評価方法を用いながら,メンタルヘルスリテラシー介入法をMHFAに基づいたワークショップで用いる予定である。
英語
The objectives of this cross-cultural research over 3 years, is in three phases:
Phase 1: explore academics' mental health attitudes, beliefs, kowledge and practice for base-line knowledge on mental health literacy in academics.
Phase 2: organization of an educational program based on Phase 1 feedback and adjusted Mental Health First Aid (MHFA) in each country to improve mental health literacy.
Phase 3: the mental health literacy intevention will compraise of a workshop based on MHFA, with embedded evaluation.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
説明的/Explanatory
日本語
メンタルヘルスに関する知識評価尺度
英語
Kowledge of Mental Health Questionnaire
日本語
社会的距離尺度,自己効力感尺度
英語
Social Distanse Scale, Self Efficacy Scale
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
「心の応急処置マニュアル」(MHFA)を参考にしたワークショップを,メンタルヘルス問題に関心のある日本に在住する大学教育スタッフに実施する。ワークショップの効果をみるため,セッションの開始時に,メンタルヘルスに関する知識,社会的距離感(精神疾患への),自信(介入への)を事前調査で把握する。ワークショップは,対面法またはオンラインセッション(8時間)でおこなう。また,ワークショップ終了直後,6ヶ月のフォローアップ時に,上記調査をおこなう。
英語
A workshop based on Mental Health First aid will then be offered to all intereted academics in Japan. Pror to the workshop, pre-survey of knowledge of mental health, social distance and confidence will be given at the biginning of the first session of workshop. The workshop will comprise of face-to-face content and online information (8 hours). A post workshop questionnaire will be given following the workshop and again at a 6 months' follow-up.
日本語
「心の応急処置マニュアル」(MHFA)を参考にしたワークショップを,メンタルヘルス問題に関心のあるオーストラリアに在住する大学教育スタッフに実施する。ワークショップの効果をみるため,セッションの開始時に,メンタルヘルスに関する知識,社会的距離感(精神疾患への),自信(介入への)を事前調査で把握する。ワークショップは,対面法またはオンラインセッション(8時間)でおこなう。また,ワークショップ終了直後,6ヶ月のフォローアップ時に,上記調査をおこなう。
英語
A workshop based on Mental Health First aid will then be offered to all intereted academics in Australia. Pror to the workshop, pre-survey of knowledge of mental health, social distance and confidence will be given at the biginning of the first session of workshop. The workshop will comprise of face-to-face content and online information (8 hours). A post workshop questionnaire will be given following the workshop and again at a 6 months' follow-up.
日本語
「心の応急処置マニュアル」(MHFA)を参考にしたワークショップを,メンタルヘルス問題に関心のあるタイに在住する大学教育スタッフに実施する。ワークショップの効果をみるため,セッションの開始時に,メンタルヘルスに関する知識,社会的距離感(精神疾患への),自信(介入への)を事前調査で把握する。ワークショップは,対面法またはオンラインセッション(8時間)でおこなう。また,ワークショップ終了直後,6ヶ月のフォローアップ時に,上記調査をおこなう。
英語
A workshop based on Mental Health First aid will then be offered to all intereted academics in Thailand. Pror to the workshop, pre-survey of knowledge of mental health, social distance and confidence will be given at the biginning of the first session of workshop. The workshop will comprise of face-to-face content and online information (8 hours). A post workshop questionnaire will be given following the workshop and again at a 6 months' follow-up.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
22 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
本研究では,対象者として,無作為抽出などの確率標本抽出を用いず,本研究に関心を持つ健康科学領域の教育スタッフを選択した。
英語
A covenience sample of eligible participants will be recruited from an interested academics in Faculty of Health Sciences
日本語
1)メンタルヘルスを専門とする大学教育スタッフ,2)健康科学領域以外のスタッフ。教育のための介入プログラム,あるいはワークショップの実施に対しては除外基準を設けていない。
英語
Two exclusion criterai for the forcus group (intervention 1): 1) Staff witha mental health academic backgroud. 2) Staff out side of Health Sciences faculties will not be approached to partyicipate. No excludion criteria for the Educational intervention program (intervention 2).
150
日本語
名 | ロザンナ |
ミドルネーム | |
姓 | マクマスター |
英語
名 | Rosanna |
ミドルネーム | |
姓 | McMaster |
日本語
山口大学大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine Yamaguchi University
日本語
保健学専攻
英語
Fuculty of Health Sciences
7558505
日本語
山口県宇部市南小串1-1-1
英語
Minami-Kogushi 1-1-1, Ube, Yamaguchi
0836-22-2138
rosemc@yamaguchi-u.ac.jp
日本語
名 | ロザンナ |
ミドルネーム | |
姓 | マクマスター |
英語
名 | Rosanna |
ミドルネーム | |
姓 | McMaster |
日本語
山口大学大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine Yamaguchi University
日本語
保健学専攻
英語
Fuculty of Health Sciences
7558505
日本語
山口県宇部市南小串1-1-1
英語
Minami-Kogushi 1-1-1, Ube, Yamaguchi
0836-22-2138
rosemc@yamaguchi-u.ac.jp
日本語
山口大学
英語
Yamaguchi University
日本語
日本語
大学院医学系研究科保健学専攻
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
営利企業/Profit organization
日本語
日本
英語
JP
日本語
英語
日本語
英語
日本語
山口大学大学院医学系研究科保健学専攻医学系研究倫理審査委員会
英語
Ethical Review Board School of Health Sciences Yamaguchi Univesity Graduate School of Medicine
日本語
山口県宇部市南小串1-1-1
英語
Minami-Kogushi 1-1-1
0836222132
me202@yamaguchi-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2018 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01612840.2021.1894617
最終結果が公表されている/Published
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01612840.2021.1894617
15
日本語
本研究は,大学生のメンタルヘルス問題に対して,日本の大学教員がどのような態度や考え,知識を持つのかを検討した。フォーカスグループインタビューの結果以下の3つの関心領域が明らかとなった。
(1)日本におけるメンタルヘルス問題について
「家族の問題」「周囲から視線,社会の変化」「スティグマ」の3つの下位テーマ
(2)学生のメンタルヘルス問題について
「学生の行動」「スタッフの介入」「遭遇するバリア」の3つの下位テーマ
(3)可能な支援
「大学による支援」「コミュニケーションとつながること」「介入と予防」の3つの下位テーマ
英語
Three focus groups on students with mental health issues revealed following themes.
1) Reflection on mental health issues in Japan with subthemes "family issues", "society expectations and changes", and "stigma", 2) Reflection on students' mental health issues with subthemes "student behaviors", "staff involvement", and "barriers encountered", and 3) Potential supports with subthemes "university assistance", "communication and connection", and "intervention and prevention."
2021 | 年 | 07 | 月 | 08 | 日 |
日本語
英語
日本語
健康科学を専攻する学生を指導する大学教員15名
英語
15 university academics in Japan towards health science students
日本語
参加者は,日本にある,看護師,臨床検査技師,理学療法士,救急救命士,助産師などを養成する3大学の健康科学領域の大学教員とした。3つの大学で研究計画書をもとに三―ティングをおこない情報共有の後に参加の同意を得た。
英語
Participants needed to be academics in faculties of Health Scientists, for example: nurses, laboratory scientists, physical therapists, paramedics, and midwives. A flyer concerning the study was given to the three universities through staff meetings, with contact details and information.
日本語
なし。
英語
Nothing
日本語
本研究の目的は,大学生のメンタルヘルス問題に対して,日本の大学教員がどのような態度や考え,知識を持ち,そのような学生とどのように関わるのかについて検討することであった。質的記述的研究デザインのもと,健康科学分野の学生を教える15名の大学教員(3グループ)を対象に,半構造的インタビューガイドを用いたフォーカスグループインタビューを行った。
英語
The purpose of this research was to explore the attitudes, beliefs, knowledge, and practices of university academics in Japan towards health science students with psychological/mental health issues. This study used a qualitative descriptive design.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2018 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
2018 | 年 | 12 | 月 | 27 | 日 |
2019 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
2021 | 年 | 07 | 月 | 08 | 日 |
日本語
2020年1月末に代表研究者(Rosanna McMaster)が退職予定のため、研究終了の予定である。そのため、研究計画を大幅に変更した。すなわち、研究第1段階,わが国における健康科学領域の大学教員が有するメンタルヘルスリテラシーの様相を調べるため,メンタルヘルスに対する態度、考え方(信念)、知識および実践のレベルについてフォーカスグループインタビューを行い,その結果について公表することとした。
英語
Due to the retirement plan of the main researcer (Rosanna McMaster) at the end of January 2020, this study will be finalised at the same period. Therefore, Reserach plan was drastically changed. That is, focus-group interviews were conducted with Japanese academics teaching health science students to explore academics' mental health attitudes, beliefs, knowledges and practice for baseline knowledge on mental health literacy in Japanese academics. These results will be published.
2018 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2021 | 年 | 07 | 月 | 08 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000037968
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000037968
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |