UMIN試験ID | UMIN000033579 |
---|---|
受付番号 | R000038290 |
科学的試験名 | 臨床看護師のリサーチマインドを育む教育プログラムの有効性の検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2018/08/01 |
最終更新日 | 2021/02/02 16:20:37 |
日本語
臨床看護師のリサーチマインドを育む教育プログラムの有効性の検討
英語
Effect of an education program that fosters research-oriented thinking in clinical nurses
日本語
リサーチマインドを育む教育プログラム
英語
education program that fosters research-oriented
日本語
臨床看護師のリサーチマインドを育む教育プログラムの有効性の検討
英語
Effect of an education program that fosters research-oriented thinking in clinical nurses
日本語
リサーチマインドを育む教育プログラム
英語
education program that fosters research-oriented
日本/Japan |
日本語
該当なし
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
看護研究を継続して行い,臨床看護師に看護研究に関するアドバイスができる看護研究支援者育成を目指して作成した「臨床看護師のリサーチマインドを育む教育プログラム」(以下,教育プログラム)を運用し,その有効性を検討する。
英語
"education program that fosters research-oriented thinking in clinical nurses" was created with continuing nursing research and clinical nurses aiming at nursing research supporters who can advise on nursing research and examined its effectiveness .
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
教育プログラム終了6か月後、継続した研究テーマを持つ者の増加
英語
6 months after completion of the educational program, the number of people with continued research themes increased
日本語
教育プログラム終了6か月後
1.看護実践やカンファレンスにおける先行研究の活用状況が増加
2.受講生から受けたアドバイスによって,入職3年目看護師の事例研究計画書が「修正なく研究開始」「修正後に研究開始」者が増加し,「再提出または個人面接」者が減少
3.学会発表数・論文数の増加
4.学会入会者数の増加
5.大学院への進学を考え始める者の増加
6.看護研究に取り組む態度が肯定的
英語
6 months after completion of educational program
1.Increase in utilization status of previous research in nursing practice and conference
2.Depending on the advice received from the students, the number of nurses 'third case nurses' case study plan "start research without modification", "start research after amendment" increased, and "resubmit or personal interviewer" decreased
3.Number of conference presentations, Number of articles increased
4.Increase number of members joining the conference
5.Increase in those who start thinking about going to graduate school
6.Attitude to tackle nursing research is positive
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
いいえ/NO
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
教育プログラムの構成要素と研修企画
1.基礎知識を得る: 文献検索,研究計画書の作成,研究方法,統計,看護研究倫理などについて学ぶ
企画: 看護研究お悩み解決! 看護研究計画のプロセスを学ぼう!(5回 ),事例で学ぶ研究方法Ⅰ(2回), 医療統計勉強会
2. 看護実践を省察する: 看護実践を研究的視点で省察できる方法について学ぶ
企画: 困難事例についてカンファレンスをロールプレイする
3. 先達から学ぶ: 経験豊かな看護研究経験者が「先達」として研究力を高めるための応援をする
企画:研究のプロセスに関するワークショップ,修士をもつ看護師と研究について討議する
4.研究論文を読む: 質の高い研究論文を選択し,論文をクリテークする能力を養う
企画: 大学院の公開ゼミに参加する,学会などで得た知見を院内看護研究会や看護の質向上委員会で報告する
5. 研究実践者とつながる: 研究者間のネットワークを育み,開拓できる方法について考える
企画: 学会・研究会・勉強会に参加する,大学・他部署と共同で研究を行なう
6. 看護研究力を磨く: 研究テーマの選定から公表までのプロセスを通して研究力を養う
企画: 1グループ3名がファシリテーターの指導を受けながらグループ研究を行なう。看護研究計画書検討会にオブザーバーとして参加する, 事例計画書作成のアドバイスを行う
英語
Elements of the educational program and training planning
1. Get basic knowledge: Learn about literature search, preparation of research plan, research method, statistics, nursing research ethics
Planning: Nursing research problem solving! Let's learn process of nursing research plan (5 times), study method I learned by case (2 times), medical statistics study meeting
2. Reflect nursing practice: Learn about ways to study nursing practice from a research perspective
Planning: Role playing conferences on difficult cases
3. Learning from the Pioneer: Experienced nursing research experienced cheer for "enhancing research ability" as "advanced"
Planning: Workshop on the research process, discuss with the nurse with master's degree
4. Read the research papers: Choose high-quality research papers and cultivate the ability to criticate papers
Planning: Report on knowledge gained at academic societies and others participating in open seminars at graduate schools at in-hospital nursing research group and nursing quality improvement committee
5. Connect with research practitioners: think about ways to nurture and explore the network between researchers
Planning: Study in collaboration with universities and other departments participating in academic societies, research associations, study groups
6. Hone nursing research skills: Feed research ability through process from selection of research theme to publication
Planning: Three group members conduct group research while being instructed by facilitators. Advise on preparation of a case plan to participate as an observer at the nursing research plan review meeting
日本語
教育プログラムのスケジュール
1クールの研修期間を2年とする。
1クール目 2018年8月~2020年7月
2クール目 2021年4月~2023年3月
英語
Schedule of education
A one - year training period shall be two years. In case
First course August 2018 - July 2020
2nd cool April 2021 - March 2023
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1.東北大学病院看護実践能力開発システム(Tohoku university hospital Nursing Ability Development System ;TNADS)レベルⅡ以上の取得者である(臨床経験5年~10年相当)
2.教育プログラム参加を希望する看護師または助産師
3.所属看護師長の推薦があり(卒後に事例研究以外で院内発表以上の研究実践の有無・リーダーシップ・看護実践力などの視点から指導者になりうる資質をもっている),参加許可が得られた看護師または助産師
4.2年間継続して参加する意思がある
5.本研究の概要を書面で理解し,調査協力に同意している
英語
1.Tohoku university hospital Nursing Ability Development System acquired by level 2 or more (equivalent to 5 to 10 years clinical experience)
2.Nurse or midwife wishing to participate in the educational program
3.There is a recommendation of the belonging nurse president (after graduation has a qualification that can become a leader from the viewpoints of research practice and more than the in-hospital presentation, leadership, nursing practical skills etc.), participation permission was obtained Nurse or midwife
4.I have an intention to continue to participate for 2 years
5.Understand the outline of this research in writing, and agree with research cooperation
日本語
1.修士以上の学位を取得している
2.東北大学病院看護実践能力開発システムレベルⅡ以上を取得していない
3.本教育プログラムの参加意思がない,参加意思があっても所属看護師長の推薦が得られない
4.2年間継続して参加できない
5.本研究参加に同意しない
英語
1.I have a master's degree or higher
2.Tohoku university hospital Nursing Ability Development System Level 2 and above have not been acquired
3.Education program is not willing to participate, even if there is a willingness to participate, nurse's head nurse's recommendation can not be obtained
4.I can not participate continuously for 2 years
5.I do not agree with this research participation
18
日本語
名 | 冨美子 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐藤 |
英語
名 | Fumiko |
ミドルネーム | |
姓 | Sato |
日本語
東北大学
英語
Tohoku University
日本語
医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine
980-8575
日本語
宮城県仙台市青葉区星陵町2-1
英語
2-1 Seiryo-machi,Aoba-ku,Sendai,Miyagi
022-717-7926
fsato@med.tohoku.ac.jp
日本語
名 | 冨美子 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐藤 |
英語
名 | Fumiko |
ミドルネーム | |
姓 | Sato |
日本語
東北大学
英語
Tohoku University
日本語
医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine
980-8575
日本語
宮城県仙台市青葉区星陵町2-1
英語
2-1 Seiryo-machi,Aoba-ku,Sendai,Miyagi
022-717-7926
fsato@med.tohoku.ac.jp
日本語
その他
英語
Tohoku University
日本語
東北大学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
JSPS KAKENHI
日本語
文部科学省研究振興局独立行政法人日本学術振興会
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東北大学大学院医学系研究科
英語
Tohoku University
日本語
宮城県仙台市青葉区星陵町2-1
英語
2-1 Seiryo-machi,Aoba-ku,Sendai,Miyagi
0227177926
fsato@med.tohoku.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2018 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2018 | 年 | 08 | 月 | 03 | 日 |
2018 | 年 | 07 | 月 | 23 | 日 |
2018 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2018 | 年 | 07 | 月 | 31 | 日 |
2021 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000038290
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000038290
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |