UMIN試験ID | UMIN000037980 |
---|---|
受付番号 | R000043294 |
科学的試験名 | 自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~ |
一般公開日(本登録希望日) | 2019/09/10 |
最終更新日 | 2019/09/10 19:00:34 |
日本語
自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~
英語
Learning record activities by small groups for the purpose of promoting self-regulated learning: Focusing on the collaborative work recognition scale and academic assistance requests
日本語
共同作業認識尺度と学業的援助要請
英語
Co-operation understanding scales and academic aids are required
日本語
自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~
英語
Learning record activities by small groups for the purpose of promoting self-regulated learning: Focusing on the collaborative work recognition scale and academic assistance requests
日本語
共同作業認識尺度と学業的援助要請
英語
Co-operation understanding scales and academic aids are required
日本/Japan |
日本語
健康な学生
英語
Healthy student
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究は,自己調整学習の促進を目的とし,小集団の活動に着目したものである.まず,リハビリテーション学院理学療法学科在籍中の学生を対象として,3から4名構成で小集団に分けた.小集団の活動においては,学習記録を共有することを義務づけた.その学習記録とは,授業記録,今後の予定,自己学習内容などの簡単な個人シートであり,共有においては,終礼の際に5分程度を振り返る事とした.
Johnson ら(1984)は,ただグループ学習を設定しただけでは協同学習の効果はなく,子どもたちの相互作用を行うような動機づけが必要であり,相互作用を効果的に行える社会的スキルを教えていく必要があることを指摘している.さらに,学習記録をとる事においては,自己調整学習の向上に繋がると考えられており,自己調整学習における動機づけや情意的な方略には,小集団による学び合いを通じて獲得される可能性が高いと考えられている.自己調整学習や小集団の活動における報告は数多く見られるものの,自己調整学習に至るまでの小集団の活動における効率的な方法論における報告は見当たらない.
以上のことから,学習記録を小集団で共有することによる行動レベルでの変化を,協同作業認識尺度・学業的援助要請尺度を用い介入前後の群内比較にて確認し,効率的な方法について検討することを目的とした.
英語
The purpose of this study is to promote self-regulated learning, focusing on small group activities. First, students who were enrolled in the Department of Physical Therapy at Rehabilitation Institute were divided into small groups of 3 to 4 students. In small group activities, it was mandatory to share learning records. The learning records are simple personal sheets such as class records, future plans, self-learning contents, etc. In sharing, we decided to look back about 5 minutes at the end of the event.
Johnson et al. (1984) teaches social skills that can effectively interact with children because they do not have the effect of collaborative learning just by setting up group learning. It points out that it is necessary to continue. Furthermore, taking learning records is thought to lead to improvement of self-adjusting learning, and it is highly possible that motivation and emotional strategies in self-adjusting learning are acquired through learning by small groups. It is believed that. Although there are many reports on self-regulated learning and small group activities, there are no reports on efficient methodologies for small group activities leading to self-regulated learning.
Based on the above, changes in behavioral level due to sharing of learning records among small groups were confirmed by intra-group comparisons before and after intervention using the cooperative work recognition scale and academic support request scale. The purpose was to investigate.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
協同作業認識尺度・学業的援助要請を用いて,介入前後の行動変化を確認する.
英語
We confirm changes in behavior before and after the intervention using the cooperative work recognition scale and academic assistance requests.
日本語
特に変化のあった対象者に対し,面接形式にてインタビューを行う.
英語
Interviews will be conducted for interviewees who have changed.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入期間は4か月間
英語
Intervention period is 4 months
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
19 | 歳/years-old | 以上/<= |
22 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
在学中の理学療法学科の学生
英語
Student of physical therapy department in school
日本語
研究対象者から同意の撤回があった場合やその他の理由により、研究責任者が研究の中止が適当と判断した場合
英語
If the research director determines that it is appropriate to cancel the research if the consent of the research subject is withdrawn or for other reasons
119
日本語
名 | 野中 |
ミドルネーム | |
姓 | 嘉代子 |
英語
名 | NONAKA |
ミドルネーム | |
姓 | KAYOKO |
日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院
英語
Kurume Rehabilitation College
日本語
理学療法学科
英語
Department of Physical Therapy
834-0102
日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地
英語
1541mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka
0943-32-7700
k-nonaka@kurumereha.ac.jp
日本語
名 | 野中 |
ミドルネーム | |
姓 | 嘉代子 |
英語
名 | NONAKA |
ミドルネーム | |
姓 | KAYOKO |
日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院
英語
Kurume Rehabilitation College
日本語
理学療法学科
英語
Department of Physical Therapy
834-0102
日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地
英語
1541 mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka
0943-32-7700
k-nonaka@kurumereha.ac.jp
日本語
その他
英語
Kurume Rehabilitation College
Department of Physical Therapy
日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院
日本語
理学療法学科
日本語
英語
日本語
無し
英語
Kurume Rehabilitation College
Department of Physical Therapy
日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院
英語
Kurume Rehabilitation College
日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地
英語
1541 mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka
0943-32-7700
k-nonaka@kurumereha.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
専門学校久留米リハビリテーション学院(福岡県)
2019 | 年 | 09 | 月 | 10 | 日 |
未公表/Unpublished
119
日本語
英語
日本語
英語
2020 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2019 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2019 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2019 | 年 | 09 | 月 | 10 | 日 |
2019 | 年 | 09 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000043294
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000043294
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |