UMIN-ICDS 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000037980
受付番号 R000043294
科学的試験名 自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~
一般公開日(本登録希望日) 2019/09/10
最終更新日 2019/09/10 19:00:34

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~


英語
Learning record activities by small groups for the purpose of promoting self-regulated learning: Focusing on the collaborative work recognition scale and academic assistance requests

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
共同作業認識尺度と学業的援助要請


英語
Co-operation understanding scales and academic aids are required

科学的試験名/Scientific Title

日本語
自己調整学習の促進を目的とした小集団による学習記録活動~協同作業認識尺度と学業的援助要請に着目して~


英語
Learning record activities by small groups for the purpose of promoting self-regulated learning: Focusing on the collaborative work recognition scale and academic assistance requests

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
共同作業認識尺度と学業的援助要請


英語
Co-operation understanding scales and academic aids are required

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
健康な学生


英語
Healthy student

疾患区分1/Classification by specialty

成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究は,自己調整学習の促進を目的とし,小集団の活動に着目したものである.まず,リハビリテーション学院理学療法学科在籍中の学生を対象として,3から4名構成で小集団に分けた.小集団の活動においては,学習記録を共有することを義務づけた.その学習記録とは,授業記録,今後の予定,自己学習内容などの簡単な個人シートであり,共有においては,終礼の際に5分程度を振り返る事とした.
Johnson ら(1984)は,ただグループ学習を設定しただけでは協同学習の効果はなく,子どもたちの相互作用を行うような動機づけが必要であり,相互作用を効果的に行える社会的スキルを教えていく必要があることを指摘している.さらに,学習記録をとる事においては,自己調整学習の向上に繋がると考えられており,自己調整学習における動機づけや情意的な方略には,小集団による学び合いを通じて獲得される可能性が高いと考えられている.自己調整学習や小集団の活動における報告は数多く見られるものの,自己調整学習に至るまでの小集団の活動における効率的な方法論における報告は見当たらない.
以上のことから,学習記録を小集団で共有することによる行動レベルでの変化を,協同作業認識尺度・学業的援助要請尺度を用い介入前後の群内比較にて確認し,効率的な方法について検討することを目的とした.


英語
The purpose of this study is to promote self-regulated learning, focusing on small group activities. First, students who were enrolled in the Department of Physical Therapy at Rehabilitation Institute were divided into small groups of 3 to 4 students. In small group activities, it was mandatory to share learning records. The learning records are simple personal sheets such as class records, future plans, self-learning contents, etc. In sharing, we decided to look back about 5 minutes at the end of the event.
Johnson et al. (1984) teaches social skills that can effectively interact with children because they do not have the effect of collaborative learning just by setting up group learning. It points out that it is necessary to continue. Furthermore, taking learning records is thought to lead to improvement of self-adjusting learning, and it is highly possible that motivation and emotional strategies in self-adjusting learning are acquired through learning by small groups. It is believed that. Although there are many reports on self-regulated learning and small group activities, there are no reports on efficient methodologies for small group activities leading to self-regulated learning.
Based on the above, changes in behavioral level due to sharing of learning records among small groups were confirmed by intra-group comparisons before and after intervention using the cooperative work recognition scale and academic support request scale. The purpose was to investigate.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

検証的/Confirmatory

試験の性質2/Trial characteristics_2

実務的/Pragmatic

試験のフェーズ/Developmental phase

該当せず/Not applicable


評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
 協同作業認識尺度・学業的援助要請を用いて,介入前後の行動変化を確認する.


英語
We confirm changes in behavior before and after the intervention using the cooperative work recognition scale and academic assistance requests.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
特に変化のあった対象者に対し,面接形式にてインタビューを行う.


英語
Interviews will be conducted for interviewees who have changed.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

群内/Self control

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
介入期間は4か月間


英語
Intervention period is 4 months

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

19 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

22 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
在学中の理学療法学科の学生


英語
Student of physical therapy department in school

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
研究対象者から同意の撤回があった場合やその他の理由により、研究責任者が研究の中止が適当と判断した場合


英語
If the research director determines that it is appropriate to cancel the research if the consent of the research subject is withdrawn or for other reasons

目標参加者数/Target sample size

119


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
野中
ミドルネーム
嘉代子


英語
NONAKA
ミドルネーム
KAYOKO

所属組織/Organization

日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院


英語
Kurume Rehabilitation College

所属部署/Division name

日本語
理学療法学科


英語
Department of Physical Therapy

郵便番号/Zip code

834-0102

住所/Address

日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地


英語
1541mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka

電話/TEL

0943-32-7700

Email/Email

k-nonaka@kurumereha.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
野中
ミドルネーム
嘉代子


英語
NONAKA
ミドルネーム
KAYOKO

組織名/Organization

日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院


英語
Kurume Rehabilitation College

部署名/Division name

日本語
理学療法学科


英語
Department of Physical Therapy

郵便番号/Zip code

834-0102

住所/Address

日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地


英語
1541 mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka

電話/TEL

0943-32-7700

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

k-nonaka@kurumereha.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Kurume Rehabilitation College
Department of Physical Therapy

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院


部署名/Department

日本語
理学療法学科


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
無し


英語
Kurume Rehabilitation College
Department of Physical Therapy

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
専門学校久留米リハビリテーション学院


英語
Kurume Rehabilitation College

住所/Address

日本語
福岡県八女郡広川町大字水原1541番地


英語
1541 mizuhara, Hirokawa-cho, Yame-gun, Fukuoka

電話/Tel

0943-32-7700

Email/Email

k-nonaka@kurumereha.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions

専門学校久留米リハビリテーション学院(福岡県)


その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2019 09 10


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

119

主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results

2020 03 30

参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2019 04 01

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2019 07 06

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2019 04 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2020 03 30

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2019 09 10

最終更新日/Last modified on

2019 09 10



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000043294


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000043294


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名