UMIN試験ID | UMIN000040051 |
---|---|
受付番号 | R000045662 |
科学的試験名 | タブレットによる認知トレーニングの有効性 |
一般公開日(本登録希望日) | 2020/04/04 |
最終更新日 | 2020/12/23 17:34:15 |
日本語
タブレットによる認知トレーニングの有効性
英語
Effectiveness of tablet-based cognitive training
日本語
タブレットによる認知トレーニングの有効性
英語
Effectiveness of tablet-based cognitive training
日本語
タブレットによる認知トレーニングの有効性
英語
Effectiveness of tablet-based cognitive training
日本語
タブレットによる認知トレーニングの有効性
英語
Effectiveness of tablet-based cognitive training
日本/Japan |
日本語
気分障害
不安障害
発達障害(自閉スペクトラム症、注意欠如多動性障害)
軽度認知機能障害
健常対照者
英語
Mood disorder
Anxiety disorder
Autism spectrum disorder
Attention deficit hyperactivity disorder
Mild cognitive impairment
Normal healthy control
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
認知機能を改善させる方法の1つとして認知トレーニングがあります。認知トレーニングとは、認知機能を要求する課題(トレーニング)をくり返し実施し、認知機能の維持・向上をめざす介入のことをいいます。これまでに、作業記憶トレーニング、処理速度トレーニング、記憶方略トレーニング、音読・計算トレーニング、ゲームなどを用いた脳トレゲームなど多くの認知トレーニング方法が提案されてきました。
従来型の認知トレーニングには、いくつかの問題点があります。例えば、専門の器材や装置が必要であり、導入にコストがかかります。また専門的なスタッフがいる大学や施設などで実施する必要があるため、参加者にとってはトレーニング場所まで通う手段や費用を考慮する必要がありました。
そのため、我々は導入コストが低く、誰にでも気軽に実施できる認知トレーニングを開発・実証する必要があります。さらに、トレーニング効果には個人差があるため、近年は、認知トレーニングの効果を予測する個人差を調べる研究もさかんになっています。例えば,事前に計測した認知機能や脳画像を用いて、認知トレーニングの効果を予測しようとする試みが行われています(de Lange 2016)。認知トレーニングの効果を予測する要因が明らかになれば、将来的に個人に最適な認知トレーニングを提供することが期待されます。
スマートフォンやタブレットを使った認知トレーニングが注目されています。従来のトレーニングと比べ、すでに個人が日常的に使用しているデバイスを使い、自宅でいつでも気軽にできるという大きな利点があります。以上より、我々は、モバイル末端による認知トレーニングの効果を検証することは社会的意義が高いと考えております。
そこで、精神疾患や発達障害、軽度認知機能障害を対象にタブレットによる認知トレーニングの有効性を検証することを本研究の目的とします。
英語
Cognitive training has been thought to be a potential method to improve cognitive function. This training aims to maintain and improve cognitive function by repeatedly performing task (training) that requires cognitive function. Many cognitive training methods have been proposed, including working memory training, processing speed training, memory strategy training, reading and calculation training, and brain training games.
However, there are several issues in these traditional cognitive trainings. For instance, people need to purchase specialized and expensive equipment for the training . Participants have to visit universities and facilities with specialized staff. We thus need to develop cognitive training that has low implementation costs and can be easily implemented by anyone.
Cognitive training using smartphones and tablets may be attractive. Huge advantage over traditional training is that you can use the devices you are already using on a daily life and feel free to work at home at any time. Based on these social situation, we believe that examining the effects of cognitive training by using a tablet is of great social significance.
Therefore, in this study, we aimed to establish the usefulness of tablet-based cognitive training for psychiatric disorders.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
1 臨床評価尺度
HAM-D、HAM-A、MADRAS、など
2 神経心理検査
TMT、BADS、CAT、CANTAB、など
英語
1 Clinical evaluation scale
HAM-D, HAM-A, MADRAS, etc.
2 Neuropsychological examination
TMT, BADS, CAT, CANTAB, etc.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
治療・ケア/Treatment
その他/Other |
日本語
4から6週の間に、週4から5日のペースで最大20回の認知トレーニングを実施する。
英語
We conduct a maximum of 20 cognitive training at a pace of 4-5 days per week.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
85 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1 患者
DSM-5にて気分障害、不安障害、自閉症スペクトラム障害、注意欠如多動性障害、軽度認知機能障害と診断された者
2 健常者
精神疾患に罹患歴のない健常者
英語
1 Patient group
People who were diagnosed with mood disorder, anxiety disorder, ASD, ADHD, MCI in DSM-5
2 Healthy control group
A healthy person without a history of mental illness
日本語
次のいずれかに該当する者
1 循環器、肝、腎、呼吸器、血液、内分泌、中枢性神経疾患などを合併し、その状態が重篤もしくは、著しく不安定と判断された者
2 頭部外傷や物質依存の既往がある者
3 てんかん又は全身性けいれんの合併か既往がある者
4 健常対照者では、幼少期からの発達歴を聴取し、発達障害と診断される者
英語
People who satisfies one of the following
1 Combined circulatory organ, liver, kidney, respiratory organs, blood, endocrine, central nervous system diseases, and person who was judged to be extremely unstable
2 Person who has history of head trauma or substance dependence
3 People with a history of epilepsy or generalized convulsions
4 For healthy control subjects, those who are diagnosed with developmental disorder
150
日本語
名 | 文 |
ミドルネーム | |
姓 | 山縣 |
英語
名 | Bun |
ミドルネーム | |
姓 | Yamagata |
日本語
慶應義塾大学医学部
英語
Keio University School of Medicine
日本語
精神神経科学教室
英語
Department of Neuropsychiatry
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi Shinjuku-Ku, Tokyo
03-5363-3971
yamagata@a6.keio.jp
日本語
名 | 文 |
ミドルネーム | |
姓 | 山縣 |
英語
名 | Bun |
ミドルネーム | |
姓 | Yamagata |
日本語
慶應義塾大学医学部
英語
Keio University School of Medicine
日本語
精神神経科学教室
英語
Department of Neuropsychiatry
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi Shinjuku-Ku, Tokyo
03-5363-3971
yamagata@a6.keio.jp
日本語
慶應義塾大学
英語
Keio University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
None
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
慶應義塾大学 学術研究支援課(研究倫理担当)
英語
Keio University School of Medicine, Institutional Review Board
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi Shinjuku-Ku, Tokyo
03-5363-3503
med-rinri-jimu@adst.keio.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2020 | 年 | 04 | 月 | 04 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2020 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
2020 | 年 | 03 | 月 | 30 | 日 |
2020 | 年 | 04 | 月 | 04 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2020 | 年 | 04 | 月 | 04 | 日 |
2020 | 年 | 12 | 月 | 23 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000045662
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000045662
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |