UMIN試験ID | UMIN000043967 |
---|---|
受付番号 | R000050155 |
科学的試験名 | 音信号教示によるシナジーの変容の分析とそのトレーニングへの応用 |
一般公開日(本登録希望日) | 2021/04/20 |
最終更新日 | 2024/03/15 17:51:31 |
日本語
音信号教示によるシナジーの変容の分析とそのトレーニングへの応用
英語
Analysis of synergy transformation by sound signal teaching and the application to training
日本語
音信号教示によるシナジーの変容の分析とそのトレーニングへの応用
英語
Analysis of synergy transformation by sound signal teaching and the application to training
日本語
音信号教示によるシナジーの変容の分析とそのトレーニングへの応用
英語
Analysis of synergy transformation by sound signal teaching and the application to training
日本語
音信号教示によるシナジーの変容の分析とそのトレーニングへの応用
英語
Analysis of synergy transformation by sound signal teaching and the application to training
日本/Japan |
日本語
なし
英語
none
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
昭和60年頃に比べ子どもの体力・運動能力は低下している。子どもの運動能力低下の背景には身体の制御の問題があると考えられる。本研究では、運動制御に関わる「シナジー」という神経生理学の知見とトレーニング理論とを結びつけ、巧みなシナジーを獲得する方法を明らかにしていく。具体的には、音信号による教示訓練を実施したときにシナジーがどのように変化するのかを明らかにし、運動教示とシナジーの関係性を実験的に示す。また、熟練者のリズムを教示することで、シナジーにどのような変容を及ぼすかを明らかにし、効果的な運動学習法を提案していく。
英語
Compared to around 1985, children's athletic ability have decreased. It is thought that there is a problem of motor control behind the decrease. In this study, we will construct the method of acquiring synergies related to motor control by linking with training theory. Specifically, we will clarify how synergies change using sound signal, and experimentally show the relationship between the teaching and synergies. In addition, by teaching the rhythms of experts, we will clarify the synergies transformation by the teaching and propose effective motor learning methods.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
位置座標データ
床反力
加速度・角速度
英語
Positional data
Floor reaction force
Acceleration, Angular velocity
日本語
ボールスピード
英語
Ball speed
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
(1)リズム運動の計測実験
概要:リズム運動用のカウント音源に合わせて,足踏み動作およびダンスの基本動作を行う.
期間:1被験者あたり週2回,1か月間
目標参加者数:5名
英語
(1) Measurement of rhythmic movement
Summary: A subject performs stepping and dancing to rhythm made by a sound signal.
Period: Twice a week for a month per subject.
Target sample size: 5
日本語
(2)熟練者の動作計測
概要:野球のピッチング、サッカーのシュートを対象に熟練者の動作を計測する.観察研究に該当する.
期間:1被験者あたり1日のみ
目標参加者数:10名(野球5名,サッカー5名)
英語
(2) Measurement of experts motion
Summary: A subject performs pitching of baseball or shoot of football. This experiment corresponds to observational studies.
Period: A day per subject.
Target sample size: 10(Basellball:5, Football:5)
日本語
(3)運動教示実験
概要:熟練者の動作のリズムを可聴音に変換する。その可聴音に合わせて動作をすることで、熟練者の動作を未熟練者に教示する。
期間:1被験者あたり週2回,1か月間
目標参加者数:10名(野球5名,サッカー5名)
英語
(3) Experiment of motion teaching
Summary: Converts the rhythm of expert's movement into audible sound. By performing to the sound, a beginner is taught the movement of a expert .
Period: Twice a week for a month per subject.
Target sample size: 10(Basellball:5, Football:5)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
29 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
介入の種類によって,以下の選択基準とする.
(1)リズム運動の計測実験
研究内容に同意した者、かつ歩行運動が可能な者。
(2)熟練者の動作計測
研究内容に同意した者、かつ歩行運動が可能な者。
クラブや部活動において、実験対象の競技経験が3年以上の者。
(3)運動教示実験
研究内容に同意した者、かつ歩行運動が可能な者。クラブや部活動において、実験対象の競技経験が無い者。なお、運動教示実験においては、サッカー部門と野球部門があり、どちらか一方のみ参加が可能である。
英語
The following key inclusion criteria are used depending of the type of intervention.
(1) Measurement of rhythmic movement
Those who agree with the research content and who can walk.
(2) Measurement of experts motion
Those who agree with the research content and who can walk. Those who have more than 3 years of experience in the competition in clubs and club activities.
(3) Experiment of motion teaching
Those who agree with the research content and who can walk. Those who have no experience in the competition in clubs and club activities. In the experiment of motion teaching, there are a soccer section and a baseball section, and only one of them can participate.
日本語
介入の種類によって,以下の除外基準とする
(1)リズム運動の計測実験
怪我、病気等により歩行運動が不可能な者。
(2)熟練者の動作計測
怪我、病気等により歩行運動が不可能な者。
クラブや部活動において、実験対象の競技経験が3年未満の者。
(3)運動教示実験
怪我、病気等により歩行運動が不可能な者。
クラブや部活動において、実験対象の競技経験がある者。
英語
The following key exclusion criteria are used depending of the type of intervention.
(1) Measurement of rhythmic movement
Those who cannot walk due to injury or illness.
(2) Measurement of experts motion
Those who cannot walk due to injury or illness. Those who have less than 3 years of experience in the competition in clubs and club activities.
(3) Experiment of motion teaching
Those who cannot walk due to injury or illness. Those who have experience in the competition in clubs and club activities.
25
日本語
名 | 宏 |
ミドルネーム | |
姓 | 小林 |
英語
名 | Hiroshi |
ミドルネーム | |
姓 | Kobayashi |
日本語
東京理科大学
英語
Tokyo University of Science
日本語
工学部機械工学科
英語
Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering
125-8585
日本語
東京都葛飾区新宿6-3-1
英語
6-3-1 Niijuku, Katsushika-ku, Tokyo
03-5876-1718
hiroshi@kobalab.com
日本語
名 | 賢太 |
ミドルネーム | |
姓 | 松本 |
英語
名 | Kenta |
ミドルネーム | |
姓 | Matsumoto |
日本語
東京理科大学
英語
Tokyo University of Science
日本語
工学部機械工学科
英語
Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering
125-8585
日本語
東京都葛飾区新宿6-3-1
英語
6-3-1 Niijuku, Katsushika-ku, Tokyo
03-5876-1718
kmatsumoto@kobalab.com
日本語
その他
英語
Tokyo University of Science
日本語
東京理科大学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of education
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
人を対象とする医学系研究に係る倫理委員会
英語
Ethics committee on medical research for humans
日本語
千葉県野田市山崎2641
英語
2641 Yamazaki, Noda city, Chiba
04-7125-1501
bio@admin.tus.ac.jp
はい/YES
20046
日本語
人を対象とする医学系研究に係る倫理委員会
英語
Ethics committee on medical research for humans
日本語
英語
2021 | 年 | 04 | 月 | 20 | 日 |
最終結果が公表されている/Published
19
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2021 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
2021 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
2021 | 年 | 04 | 月 | 19 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2021 | 年 | 04 | 月 | 19 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 15 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr/ctr_view.cgi?recptno=R000050155
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/icdr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000050155
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |